Téligumi-szabályok a környező országokból.
Külföldön nem mindenhol ellenőrzik a rendőrök a gumikat, de ahol szúrópróbaszerűen igen, ott bírságolnak is, ha nem tartják be a szabályokat. Viszont baleset esetén a biztosítók garantáltan vizsgáltatják a gumikat, és akkor még az sem lesz közömbös, hogy a profilmélység megfelelő volt-e - derül ki a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet oldalán - a Közlekedésbiztonság.kti.hu-n - megjelent összefoglalóból, amely felsorolja a különböző országokban érvényes szabályokat is.
Országok és szabályok
- Albániát csak az utóbbi időben kezdték felfedezni maguknak az utazók, és nemcsak a nyaralni vágyók. Akik autóval indulnak oda, fontos, hogy tudják: az ország útjain nem kötelező a téli gumi használata, azonban a november elseje és április 30. között a hólánc az autók kötelező tartozéka!
- Ausztriában minimum 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumik milyenségét, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok.
- Bosznia-Hercegovinában november 1. és április 15. között téli vagy négy évszakos gumi vagy hólánc használata kötelező. Ezen felül kötelező hólapátot és hóláncot tartani a kocsiban. Utóbbit akkor is, ha téli gumi van az autó kerekein.
- Bulgáriában ezzel szemben csak ajánlott a téli abroncs november 1. és március 31. között. Viszont ebben az időszakban minden autóban hóláncot kell tartani.
- Csehország egész területén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű téli gumi használata, a táblákkal jelzett területeken a hólánc is november 1. és április 1. között.
- Franciaországban nem kötelező a téli abroncs, azonban egyes régiókban – elsősorban a sípályákhoz vezető hegyvidéki utakon azonban szükséges lehet. Ezeken a területeken a hólánc használatát is megengedik.
- Lengyelországban a téli abroncs használata nem kötelező, de ajánlott. A sípályákhoz vezető utakon „erősen ajánlott”, némelyik ugyanis téli gumi (vagy olykor hólánc) nélkül járhatatlan.
- Horvátországban ónos eső esetén, továbbá ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat kötelező a minimum 4 milliméteres profilmélységű téli gumik használata. Emellett az autóban lennie kell hóláncnak – minimum a meghajtott kerekekre – és hólapátnak is.
- Macedóniában a téli gumi nem kötelező, de november 15. és március 15. között minden autóban lennie kell hóláncnak.
- Montenegróban november 15-től március 31-ig a téli gumik használata kötelező.
- Németországban minden tengelyre téli vagy négy évszakos gumikat kell szerelni, és hólapátnak, hóláncnak is lenni kell az autókban.
- Olaszországban a téli abroncs használata ajánlott, egyes utakon azonban kötelező október 15. és április 15 között. Ezért akik az olaszországi telelőhelyek valamelyikén kívánják eltölteni a szabadságukat, jobban járnak, ha a biztonság kedvéért eleve téli gumikkal indulnak útnak. A gumicsere ilyenkor már amúgy is ajánlott itthon is, de erre még visszatérek. Olaszországban mindenesetre országon belül is eltérő a szabályozás: Valle d'Aosta régióban a közlekedőknek a téli abroncsok használata kötelező, de hóláncot is tartania kell az autósnak a kocsiban.
- Romániában nem szükséges téli gumikkal közlekedni, de az autókon lévő gumiknak meg kell felelniük a téli körülményeknek. Hogy ez pontosan mit jelet, pontosan nem lehet tudni. Egy biztos: a 2 mm-nél kisebb profilmélységű gumi a hatóságok szerint nem felel meg a téli körülményeknek!
- Svájcban – bármennyire is meglepő – a téligumi használata NEM kötelező. Azonban az alpesi ország hatóságai is előírják, hogy az autókon lévő gumiknak a téli körülményeknek megfelelőnek kell lenniük. Mivel a nyári gumik már csak anyagszerkezetükből adódóan is nehezen felelhetnek meg a téli körülményeknek, így tulajdonképpen mégis csak „erősen ajánlott” a téli gumi használata. Az országban egyébiránt külön táblák jelzik, hogy mely utakon kötelező a téligumi, illetve hólánc használata. Ebből pedig egyenesen következik, hogy a magyar utazók, ha csak nem biztosak abban, hogy kinn tartózkodásuk alatt jó idő lesz és véletlen sem térnek le azokról az utakról, ahol nem kötelező a téli gumi, jobban járnak, ha téli abronccsal indulnak el.
- Szerbiában november elseje és április elseje között kötelező a minimum 4 mm mélységű téli abroncs és az autóban hóláncnak is lennie kell.
- Szlovákiában nem kötelező a téli abroncsok használata, előírás viszont, hogy télen M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsokat kell használni, ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat. Ebből megint csak az következik, hogy az M+S vagy a téli gumi használata erősen ajánlott. Hisz' ki visz magával egy plusz gumi szettet arra az esetre, ha hirtelen tömör hó vagy jég borította útra futna?
- Szlovéniában november 15-től március 31-ig a téligumik használata kötelező, emellett hólapátot és hóláncot is kell tartani a kocsiban.
Magyarországon sem kötelezők a téli gumik, de a vezetési feltételek romlása esetére hóláncot kell tartani a járműben. Amennyiben az időjárás megkívánja, a hatóságok elrendelhetik, hogy bizonyos utak csak téli abroncsokkal vagy csak hólánccal használhatók.
Milyen eredmények születtek a teszten?
Tehát vegyesek a szabályok, csakúgy, mint a téli gumik minősége. A német autóklub, az ADAC - a korábbi évekhez hasonlóan - idén is tesztelte azokat.
Most két méretben vizsgáztak: a 205/60 R16-os ligában ketten buktak, mégpedig a Lassa Snoways 4 és az Austona Athena SP 901 néven futó gumi. A 225/45 R17-esek között pedig a Kormoran Snow nem vitte át a lécet. (A tesztről ebben a cikkünkben olvashat részletesen.)