Óriási bővülés, hiány, majd drágulás és zuhanás. A jövő pedig kérdéses, de a drágulás borítékolható.
"Búcsút inthetünk a 480 forintos benzinnek és gázolajnak, 2022. december 6-án, kedden 23 órától ugyanis megszűnik a hatósági ár az üzemanyagokon. Ezt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója jelentette be rendkívüli kormányinfón kedden éjszaka" - írtuk pontosan egy évvel ezelőtt december 6-án.
Aznap tehát véget ért a 2021. november közepén induló, azaz valamivel több mint egy évig tartó ársapkás időszak, amely teljesen felborította a piacot. A kedvezményes ár eredményeként hatalmas bővülés következett be. 2022-ben, januártól október végéig a különböző hónapokban az egy évvel korábbinál 18-51 százalékkal nagyobb volt az üzemanyag-forgalom, mint 2021 azonos hónapjában. Ebben szerepe volt annak is, hogy egy darabig a külföldiek is tankolhattak a magyar ársapkás naftából, ami sokkal olcsóbb volt a környező országokhoz képest. (A külföldiek tankolási lehetőségét 2022 közepén megszüntették.)
Az ársapkás időben sok kúton hiány volt, nem lehetett normálisan tankolni. Abban az időszakban indítottuk el a totalcaros "Cseppről csepprét", ahol az autósoktól kapott infókat tettük közzé, hogy éppen hol lehet tankolni és hol nem.
Durva drágulás egy nap alatt
Az ársapka tavaly decemberi búcsúja után jelentősen drágultak az üzemanyagok, azonnal visszaállt a piaci árazás. Ha a KSH inflációs kosarát nézzük, akkor a tavaly novemberi 480 forintos szintről
- a benzin ára első körben - 2023 decemberében - 595 forintra ugrott, majd januárban már 642 forint volt a literenként átlag.
- A gázolaj ezzel párhuzamosan 640, majd 708 forintra drágult.
Ahogy az ársapka fellendítette az üzemanyag-forgalmat, úgy a jelentős áremelkedés visszafogta. Ez is egyértelműen látszik a hivatalos statisztikákból, amelyek szerint idén január és augusztus vége között a benzinkutak 1984 milliárd forint bevételt hoztak össze, 1 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában, amikor még volt ársapka. Ugyanakkor az eladott mennyiség 20 százalékkal csökkent. Vagyis a drágább benzinből sokkal kevesebb fogyott.
Mennyi? Mennyi?
Sok termék és szolgáltatás esetében kézenfekvő, hogy az árak emelkedése után csökken a kereslet és fordítva. Az üzemanyagok azonban rendhagyónak számítanak ebből a szempontból. Ugyanis szállítás esetében nem opció, hogy leálljanak a teherautók, sok magánszemélynek pedig nincs más közlekedési opciója, pláne sok vidéki országrészben.
Az árak változását és a kereslet alakulását egy-egy termék árrugalmassága mutatja meg, a G7 gazdasági szakportál korábban foglalkozott a témával. A lap egy európai példát idézve tavaly nyáron azt írta, hogy Európában -0,39-es negatív érték jött ki, ami azt jelenti, hogy 1 százalékos üzemanyag-drágulás esetében 0,39 százalékkal csökkent a kereslet. Az Egyesült Államokban ez a mutató -0,37 volt.
Jelentős drágulást hoz a január
A kereslet pedig tovább csökkenhet Magyarországon, mivel januártól 41 forinttal növekszik az üzemanyagok ára a jövedékiadó-emelés miatt. Ráadásul változnak a kiskereskedelmi különadóra vonatkozó szabályok is. Utóbbiról a portfolio.hu azt írta:
A kiskereskedelmi különadó eddig is vonatkozott az üzemanyag-kereskedőkre, ugyanabban a sávos rendszerben, mint a teljes szektorra. Ha a kormány nem változtatott volna a szabályokon, akkor jövőre
- - az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
- az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék,
- - az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- - az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után 4,5 százalékadót fizettek volna a kutak.
Ehelyett csak két kulcs lesz, egy 0 százalékos 500 millió forintig és egy 3 százalékos afölött. Vagyis ezen a legnagyobb szereplők nyernek, mindenki más veszít.
Az 500 millió forintos éves nettó árbevételt nem olyan nehéz elérni. Amikor 480 forintba került egy liter üzemanyag, akkor több mint 1 millió litert kellett évente eladni ahhoz, hogy a kútnak különadó-fizetési kötelezettsége keletkezzen. Most, amikor 600-700 forintba kerül egy liter, sokkal könnyebb ezt összehozni – mondta Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke a gazdasági lapnak. Hozzátette, hogy erre jön majd rá januártól egy jövedékiadó-emelés. Szerinte évi 500-600 ezer liter üzemanyag értékesítésével már túllépi az 500 milliós limitet egy benzinkút.
A legfontosabb kérdés
Azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mennyibe kerülnek majd januártól az üzemanyagok, mert jó eséllyel a december végi árakhoz képest következik be majd a drágulás.
A holtankoljak.hu szerint a sima benzinért szerdától 577 forintot kell fizetni átlagosan, a gázolajért pedig 598 forintot. Ha ennyi lenne december végén is az átlagár, akkor a 41 forintos adóemeléssel a benzin is visszatérhet a 600 forint feletti tartományba.