„Kivéve célforgalom!" – a lazán vett tiltás, amire mindenki csak legyint
Az autósok egy része hajlamos úgy értelmezni a “Kivéve célforgalom” táblát, hogy ez a tiltás rájuk nem vonatkozik, hiszen ha arra van dolguk, akkor a céljukhoz elengedhetetlen behajtani. Hát tévednek. A behajtási tilalmak célja a forgalom csillapítása / kizárása az adott útszakaszon, de van ennek értelme egyáltalán?
Mindannyian jártunk már így
Ismeretlen terület, határozatlan bolyongás, folyamatos újratervezés, a navigáció meg már izzik. Fordulj jobbra! - nyögi naviBálint utolsó erejéből, csak hát hoppá, ott egy „Behajtani tilos, kivéve célforgalom!" tábla.
Na, most mi legyen? A navigáció tudja rosszul, vagy az tévedhetetlen? Behajthatok, ha erre vezet az út a célhoz? Egyirányú úton forgalommal szemben közlekedve is csak egy irányba hajtok, nem értem mi a többiek problémája!
Hogy szól a KRESZ?
A „Mindkét irányból behajtani tilos” tábla azt jelzi, hogy az útra mindkét irányból tilos behajtani. Ha az (...) említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán „Kivéve célforgalom” felirat van, a tilalom nem vonatkozik arra a járműre, melynek úti célja a táblával megjelölt úton vagy övezetben van.
Akkor alkalmazzák, amikor a környezet védelme vagy a közlekedésbiztonság részleges tiltást tesz szükségessé, de a teljes korlátozás nem indokolt. Azon járművek, amelyek célja a korlátozott szakaszon van, a kiegészítő táblát látva továbbra is behajthatnak.
de Hol van erre szükség?
Ez a helyzet tipikusan olyan utakon áll elő, ahol a lakók- és a környezet védelme (pl.: zajszennyezéstől, balesetveszélytől) csak a forgalom csökkentésével érhető el. Ezek alsóbbrendű mellék- vagy bekötőutak, települések közötti „borutak", kisebb közösségeket összekötő szervizutak szoktak lenni.
Ahogy már megszokhattuk, ez is a múmia KRESZ eltérő értelmezéséből fakad. Ugyanis számos autós azt gondolja, hogy ha a végső úti cél hatékonyabban érhető el a korlátozott szakaszon keresztül, akkor ő célforgalomnak minősül.
A jogalkotó totál másra gondolt, amikor ezt kitalálta
A szabály helyes értelmezése szerint a kivéve célforgalommal jelölt szakaszra csak akkor hajthatunk be, ha az elérendő végső cél az adott szakaszon van. További feltétel még, hogy az úti célnál meg is kell állni, de egy megállás már elegendő. Ha csak át szeretnénk menni az egyik faluból a másikba, de közben nem állnánk meg sehol, akkor nem minősül célforgalomnak a behajtás. A „cél" nem lehet önmagában az úton való közlekedés, a korlátozott szakaszon való szimpla áthajtás.
de nem kell semmiféle jogosultságot igazolni az ilyen úticélok megközelítéséhez.
Vagyis nem kell, hogy az autósnak háza, telke, lovardája vagy büfékocsija legyen az érintett szakaszon. Ha például egy – a korlátozott szakaszon található – közparkba vagy kilátóba igyekeztek, az már célforgalomnak minősül.
Fontos tudni, hogy a KRESZ 14. § (1) bekezdés z) pontjában meghatározott „Behajtani tilos” jelzőtábla alatt nem lehetséges "kivéve célforgalom" kiegészítő tábla alkalmazása.
Ilyen kiegészítő táblával csak a „Mindkét irányból behajtani tilos" tábla alatt találkozhatunk. Logikus, hiszen ha csak az egyik oldalról tilos a behajtás, akkor szemből érkezhetnek járművek az egyirányú (általában egy sávos) keskeny úton, így ott a célforgalom sem mehet szemben.
rokikártyával bárhova behajthatsz, hússzal
Az Európai Mozgáskorlátozott Igazolvány (aka.: rokikártya) ezen tilalom alól is felmentést ad. A „mindkét irányból behajtani tilos" tábla sem kiegészítő táblával, sem anélkül nem vonatkozik az ilyen autókra. De csak szükséges esetben és maximum 20 km/h-ás sebességgel hagyható figyelmen kívül a tiltás ilyen esetekben. Egyirányú utcába értelemszerűen mozgáskorlátozott igazolvánnyal sem lehet behajtani, hiszen jöhetnek szembe.
a bünti több tízezer forint lehet és 4 pont a griffendéltől
A magyar leleményesség persze ezt a szabályt is simán kijátssza, akárcsak az átlagsebesség-mérést. Egy gyors cigipisiszünet félúton, és már rendben is vagyunk, hiszen semmi sem tiltja, hogy a korlátozott szakaszra járjanak a népek cigarettaszünetet tartani. Ha egyszer ott van csönd és jó levegő...
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Varga György/MTI