Vonatbaleset: ez volt az ország egyik legsúlyosabb vasúti katasztrófája

2023.12.09. 12:17

Majdnem pontosan 29 éve történt a magyar vasút egyik legsúlyosabb katasztrófája, amikor a nyíregyházi gyors lerombolta a szajoli vasútállomás épületét.

„Te, Sanyi, ez az egyesre futott!”

Hideg, ködös decemberi nap volt 1994 december 2-án az ország középső részén. A hétvége és a karácsony közeledtével erős volt a vasúti forgalom, hatalmas zsúfoltsággal közlekedtek a vonatok. Ettől függetlenül a megszokott mederben haladt minden a 100-as számú vasútvonal mellett fekvő, 3700 lelkes nagyközség, Szajol vasútállomásán. Ezen a napon Sz. Ferenc váltókezelő kezelte az állítóközpontban a vonóvezetékes váltóállító berendezést. Az állomás biztosítóberendezése Siemens rendszerű, tológombos, vágányutas, elektromechanikus volt.

Ezek kezelésével volt megbízva a váltókezelő ezen a napon is.

Szajol állomáson 16:00 és 17:00 között három vonatot vártak. Egy Szolnok felé haladó személyvonatot, egy Törökszentmiklós felől érkező, kétkocsis tehervonatot, valamint a 613-as számú, Nyíregyházáról a Budapest Nyugati pályaudvarra közlekedő gyorsvonatot. Ez utóbbinak megállás nélkül kellett volna áthaladnia Szajol állomáson. A 15 óra 17 perckor Nyíregyházáról induló gyorsvonatot a MÁV V43 1360-as pályaszámú villanymozdonya vontatta, amely mögé hét személykocsi volt kapcsolva.

A vonat zsúfolásig tömve volt, péntek lévén főként diákokkal.

Olyan sokan utaztak a nyíregyi gyorson, hogy Debrecenben sok utas lemaradt, mert nem fértek fel a szerelvényre. Mint, ahogy az később kiderült, ők jártak jól.

Szajol állomásra 16:32-kor befutott a várt tehervonat, amelynek személyzete rendben lejelentkezett. Ezután a forgalmi szolgálattevő arról rendelkezett, hogy a váltókezelő állítsa be a második vágány útját a Szolnokra induló személyvonatnak és a később érkező 613-as számú gyorsvonatnak. A rendelkezés azt is tartalmazta, hogy a személyvonat kihaladása után a tehervonat álljon át az elsőről a hatodik vágányra.

A rendelkezés kiadása után nem sokkal az állomásra megérkezett a szolnoki személy, amely az utascsere után 16 óra 40 perckor tovább haladt Szolnok felé. Ezután a tehervonat az első vágányról átállt a hatodik vágányra. Pár perc múlva, 16 óra 46 perckor, az engedélyezett 120 km/h-ás sebesség helyett lassabban, 112 km/h sebességgel Szajolra érkezett a nyíregyi gyors. Ekkor a forgalmi szolgálattevő kijött az állomás előterébe fogadni a gyorsvonatot, amit ekkor látott, attól teljesen elfehéredett. A 613-as számú vonat az utolsó váltónál nem a második, hanem az első vágányra ment. (A váltón így csak negyvennel haladhatott volna át a vonat.) A forgalmi szolgálattevő amikor ezt meglátta csak annyi ideje maradt, hogy berohant a forgalmi irodába és csak ennyit kiabált:

„Te, Sanyi, ez az egyesre futott!”

Ezután hatalmas robaj, fémcsikorgás, betontörmelék és por lepte el az állomás környékét. A 112-vel haladó gyorsvonat kisiklott és Szajol vasútállomás épületébe csapódott.

A vonat mozdonya és az első kocsi, a nagy lendület miatt tovább haladt az első vágányon, a második vagonnál azonban elszakadt a csatolás és az belerohant az állomásépületbe, átrobogott a restin, majd teljesen összeroncsolódva a trafikban állt meg. A harmadik kocsi letarolta a peront és kidöntött egy felsővezeték tartó oszlopot is, majd keresztbe fordult. A negyedik vagon belerohant az állomás mellett lévő kétszintes, vasutas szolgálati házba, amit félig lerombolt. Az ott lakók a romok alatt rekedtek. Az ötödik és a hatodik kocsi is kisiklott, de azok nem károsodtak nagy mértékben. A közelben lakó állomásfőnök az elsők között érkezett a helyszínre és csak annyit bírt mondani, amikor meglátta a lerombolt állomást, hogy

"Minden összedőlt, minden... katasztrófa történt"

Az óriási döbbenet után a szolgálatban lévő szajoli vasutasok azonnal megkezdték a mentést. Tíz perccel a tragédia után egy épp a közelben tartózkodó mentőautó érkezett a helyszínre, ők értesítették a többi mentőegységet. Összesen negyven mentőautó, 12 tűzoltókocsi, nyolc műszaki mentőszer és egy tűzoltódaru érkezett a helyszínre. Riasztották a Polgári Védelmet és a hadsereget is. De a Szajol településen lakók is ott segítettek, ahol tudtak.

Gyakorlatilag az egész falu a baleset helyszínére sietett.

A környéken lakó orvosok és ápolók, önként siettek a baleset helyszínére, illetve a térség kórházaiba, hogy segíthessenek. Nem könnyítette meg a mentésben részvevők munkáját a mínusz tíz fokos hideg sem. Az infúziós tasakokban lévő folyadék kásásra fagyott. A balesethez érkezett a MÁV tűzoltó vonata és két nagy teherbírású vasúti daru. Voltak olyan sérültek, akiket csak négy órával a baleset után tudtak kivágni a tűzoltók az összeroncsolódott vasúti kocsiból.

Másnap délelőtt, amikor felemelték a harmadik kocsit - amely elgázolta a peronon állókat - lehetett mérleget vonni a katasztrófából. Huszonheten haltak meg és 58-an sérültek meg, ebből öten súlyosan. Csak a szerencsének tudható be, hogy a katasztrófának nem lett sokkal több áldozata.

A resti, ami tömve szokott lenni, ezen a napon zárva volt.

Mivel hideg volt a peronon is jóval kevesebben tartózkodtak, mint amennyien lenni szoktak és a mentésben részvevők emberfeletti teljesítménye, a gyors és szakszerű munkavégzés is sokat segített abban, hogy az áldozatok száma ne növekedjen.

Ez már nem mondható el a MÁV tájékoztatásáról.

A keleti országrészben közlekedő vonatok órákig vesztegeltek a nyílt pályán, az utasok semmit sem tudtak a balesetről, ahogy a vonatokon szolgálatot teljesítő vasutasok sem. A legrosszabbul a Nyugati pályaudvaron várakozó hozzátartozók jártak, ugyanis ők semmilyen tájékoztatást sem kaptak arról, hogy mi történt, órákig várták a balesetet szenvedett vonatot.

Ekkoriban még alig néhány embernek volt csak mobiltelefonja, így a balesetről a várakozók csak akkor értesültek, amikor az egyik hozzátartozó rátörte az ajtót a Nyugati forgalmistájára, aki csak annyit tudott mondani, hogy a nyíregyi gyorsot súlyos baleset érte, de bővebb tájékoztatást nem adhatott, mert nem tudott semmit a baleset körülményeiről. A hozzátartozók csak akkor tudhatták meg a részleteket, amikor hazamentek és bemondták a baleset megtörténtét az éjszakai híradóban.

A következő néhány napban a kórházban ápoltak közül még négyen elhunytak. A baleset halálos áldozatainak száma ezzel 31 főre emelkedett.

Nem vették észre, hogy felvágták a váltót

Már a vizsgálatok megkezdése előtt bizonyossá vált, hogy a második vágányról az elsőre vezető váltóval történt valami, ami a gyorsvonat kisiklását okozta. Néhány nappal a tragédia után már az is világossá vált, hogy a Szajolon szolgálatot teljesítő vasutasok több mulasztást is elkövettek, aminek az lett a végeredménye, hogy az ominózus váltót felvágták, amelyen az áthaladó 613-as számú vonat kisiklott.

Mi az a váltófelvágás?

A váltóra való ráhaladásnak az a módja, amikor a gyökkel szemben közlekedő menet részére helytelenül álló, nem hasítható váltót a jármű kerekeinek nyomkarimái átállítják a másik irányba.

A képen lévő váltó egyenes, azaz a főirányban áll, ha ezen egy szerelvény kitérő irányból próbál áthaladni (tehát a baloldali vágányról közelítene a fotós felé), akkor az első kerék nyomkarimája akadályba ütközne és a csúcssíneket átdobná a másik irányba. Pontosan ez történt Szajolnál. A váltófelvágás egyébként vasúti balesetnek számít és ki kell vizsgálni, hogy mi okozta azt. A kitérő ilyen esetekben sérülhet is, ilyenkor a váltót ki kell javítani. A kivizsgálás és a javítás végéig a forgalmat fel kell függeszteni.

Aznap délután már a forgalmi szolgálattevő is hibázott, ugyanis arról rendelkezett, hogy megkezdhetik a tolatást a kétkocsis tehervonattal, erre azonban mindössze tíz perce volt a személyzetnek, addig, amíg beérkeztek az állomásra a személyvonatok. A szolgálati utasítás szerint azonban ilyen munkákat már nem szabad az állomáson végezni, ha 15 percen belül személyvonatok érkezhetnek az állomásra.

Sz. Ferenc váltókezelő is hibázott, mert nem állította át a váltót a tehervonatnak és nem ellenőrizte a váltó állapotát, miután azon áthaladt a tehervonat. Hibázott a tehervonat kocsirendezője I. Ferenc és a tolatásvezető F. István is, akik úgy helyezkedtek el a tehervonaton, hogy az átállított váltott nem láthatták, az áthaladás után annak állapotát nem ellenőrizték.

Sz. Ferenc váltókezelőt, a Jász-Nagykun Szolnok megyei bíróság öt és fél évi, F. István tolatásvezetőt két évi, I. Ferenc kocsirendezőt másfél évi fogházbüntetésre ítélték.

Sz. a börtönben példásan viselkedett, és három évvel végzetes tévedése után kegyelemmel szabadult. A forgalmi szolgálattevőt felmentették. 

Korszerű váltórendszerekkel ilyen baleset nem fordulhatott volna elő. A nagyobb állomásokon már akkor is voltak ilyenek. Szajolon viszont egy húsz-harminc éves rendszer működött ekkor, de hatvan-hetven éves váltókat is üzemeltetett még a MÁV ezen az állomáson is.

„Öregedni ők nem fognak…”

Magyarországon egyetlen vonattal történt balesetnek nem volt még ennyi áldozata. Bár, ahogy az nálunk lenni szokott, a politikai adok-kapok színterévé vált ez a tragédia is és sok-sok ígéret elhangzott a MÁV infrastruktúrájának korszerűsítésével kapcsolatban, de túl sok minden azóta sem történt. Bár a szajoli vasútállomást 2015-ben felújították, de még számos olyan állomás van hazánkban, ahol az 1994-es szajoli biztosító- és váltóállító berendezéseket használnak. Ilyen például a Nyugati pályaudvar.

Visszatérve az 1994-es Szajolra, a vonat által lerombolt vasútállomást másfél hónappal a baleset után helyreállították. A szolgálati ház azonban olyan súlyosan sérült, hogy azt teljes egészében le kellett bontani, a helyére egy emlékművet emeltek, amelyet Kő Pál szobrászművész és Balikó Gyula iparművész alkotott. Az emlékmű betonból kialakított része az égbolt egy letört darabját jelképezi, a 31 áttörés az elhunytak lehullott csillagát örökíti meg. Az emlékmű vasszerkezete a művészi elképzelések szerint a felhőzetet szimbolizálja. Az emlékművön az alábbi felirat olvasható:

Öregedni ők nem fognak, mint azok, akik megmaradtak, aggkor nem sorvasztja, utókor nem hibáztatja, amikor a Nap lenyugszik vagy a hajnal megérkezik emlékeink megőrzik őket.

Tetszett? Olvasd el a többi vonatbalesetes cikkünket is:

- Segítség, segítség, kiáltotta a mozdonyvezető - 45-en haltak meg a szolnoki vonalon
-Vonatbaleset: 11 kisgyermek vesztette életét, mert ellopták az átkelő akkumulátorát Pörbölynél
-Vasúti baleset: frontálisan ütközött két vonat, 43 halott Mendénél (1968)

Az oldalról ajánljuk

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
340 millió forint nyomában
  • Belsőség

340 millió forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

tegnap, 17:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Neked ajánlott