Mennyivel olcsóbb vagy drágább a villanyautó a hagyományosnál? Kaptak egy piros pontot az elektromosok

2023.12.12. 06:05

Első körben 50, utána 70 százalékos lehet a villanyautók aránya. Az olajpiac pedig szomorkodik.

Az ENSZ dubaji COP28 környezetvédelmi konferenciájának egyik fő témája volt, hogy az emberek, illetve vállalataik és kormányaik nem tesznek eleget annak érdekében, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátás  és ezzel kellő erővel fékezzék a globális felmelegedést. Csak egy olyan pont van, ahol egyértelmű az előrelépés: az elektromos autók terjedése.

A Reuters beszámolója szerint a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) nem kis részben erre alapozza azt az előrejelzését, amely szerint a világ olajfelhasználása az évtized vége előtt eléri a csúcsát napi 103 millió hordóval. Ehhez képest 2017-ben még 105 milliós maximális fogyasztást jósolt 2040-re.

A közlekedés elektromos átalakulásának állami támogatása kulcsszerepet játszik a világ olajfogyasztásának csökkenésében - mondta Aposztolosz Petropulosz, az IEA egyik energiamodellező szakértője.

A közlekedés felelős a világ olajfelhasználásának 60 százalékáért, csak az USA-ra ebből 10 százalék esik. Az IEA várakozása szerint az elektromos autók terjedésének köszönhetően napi ötmillió hordóval lehet kisebb az olajkereslet 2030-ban. A villanyautók eladásai jelenleg nagyjából 13 százalékkal részesednek az összes újautó-értékesítésből. Ez 40-50 százalékra mehet fel az évtized végére jósolja az IEA. Ahhoz azonban, hogy a 2015-ös párizsi klímakonferencia célja teljesüljön nevezetesen el lehessen kerülni, hogy a Föld légkörének átlaghőmérséklete 1,5 Celsius-foknál nagyobb mértékben növekedjen, 70 százalékos arányt kellene elérni.

A villanyautók gyorsabb terjedését egyértelműen magas áruk és az akkumulátortöltési infrastruktúra szellőssége hátráltatja. Kínában 2023 közepén az elektromos autók átlagára 31 165 euró (11,9 millió forint) volt derül ki a JATO Dynamics autópiaci tanácsadó cég adataiból. 

A kép illusztráció. A BYD kínai gyártó Attóját ábrázolja.
A kép illusztráció. A BYD kínai gyártó Attóját ábrázolja.

A legolcsóbb villanyautó 8 százalékkal került  kevesebbe, mint a legolcsóbb hagyományos meghajtású autó köszönhetően a jelentős állami támogatásoknak. 

Ezzel szemben az Egyesült Államokban az átlagár 53 ezer dollár (18,7 millió forint) volt és a legolcsóbb elektromos autó 5 ezer dollárral került többe, mint a legolcsóbb belső égésű motorral hajtott társa. Nyilvános töltőből az amerikai utakon 52 ezer, Európában 400 ezer, Kínában 1,2 millió volt az IEA becslése szerint. A szakértők attól tartanak, ha az Egyesült Államokban hatalomváltást hoz a 2024-es elnökválasztás, akkor véget érhet a villanyautók terjedését ösztönző gazdaságpolitika.

Közben az olajpiacon 

Szintén egy reuterses cikk foglalkozott azzal, hogyan alakul a hagyományos autók szempontjából kulcsfontosságú olaj ára, miközben egymásnak feszülnek olyan szereplők, mint az Egyesült Államok, az OPEC (olajtermelő országok szervezete) és Kína.   

December eleső napjaiban a lejtő felé vette az irányt elsősorban azért, mert Kína importja viszonylag alacsony, miközben az Egyesült Államokban erőteljes az olajkitermelés. A Brent olaj határidős jegyzései hordónként 74 dollárra csökkentek, az amerikai nyersolaj, a WTI hordójáért 69,34 dollárt kellett fizetni az idei december elején. 

Ez a két benchmark olajfajta legalacsonyabb tőzsdei jegyzései június vége óta. A rövid távú szállításra szóló megrendelések ára szintén június óta először alacsonyabbá vált a fél év múlva esedékes határidős jegyzéseknél. Szakértők szerint egyértelműen a túlkínálat biztos jele. Az Egyesült Államok napi kitermelése rekordszinten, napi 13 millió hordón alakult - derült ki az amerikai Energy Information Administration (EIA) adataiból. A benzinkészletek december első hetében 5,4 millió hordóval, 223,6 millió hordóra nőttek. Ez jóval nagyobb bővülés volt a vártnál. Eközben a kínai vámadatok azt mutatják, hogy az ázsiai ország importja novemberben 9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Nem elég, hogy a gazdaság alacsony fordulatszámon pörög, még a készletek is magasak. Jó jelnek könyvelhetik el viszont Pekingben, hogy az ország exportja az elmúlt hat hónapban először nőtt. A Moody's hitelminősítő ennek ellenére sok hongkongi, makaói és kínai állami vállalatot figyelőlistára tett a leminősítés lehetőségével. Ezt megelőzően egy nappal korábban a kínai államadósság besorolásának rontását helyezték kilátásba.Az olajára tíz százalékkal esett azóta, hogy az OPEC+ bejelentette, hogy 2024 első negyedében 2,2 százalékkal visszafogja kitermelését.

Phil Flynn chicagói olajpiaci elemző szerint ez arra utal, hogy a befektetők nem hisznek a kartellnek. Úgy vélik, nem fog összejönni ez a mérséklés. Alekszander Novak, orosz miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy az OPEC+ országai készek a jelzett csökkentésre.Oroszország megígérte, hogy bemutatja a kiviteléről szóló adatokat, miután a kartell többi tagországa hiányolja ezeket. Így bizonyára arra gyanakodtak, hogy Moszkva nem tartja be az orosz olajkitermelés vállalt mérséklését.