400-500 kilométeres hatótáv kisautókkal: ez lenne a "nagy" megfejtés

2023.12.17. 16:28

Az elektromos autózás további erősödését hozhatja 2024, ám a gyártók - ahogy korábban is - panaszkodnak a szabályokra.

Az új autók értékesítésének növekedési tempója lelassulhat 2024-ben 2023-hoz képest, ám az elektromos meghajtásúak részesedése az új autókon belül nőni fog a jövő évben. Ez derül ki az Európai Autógyártó Szövetsége (ACEA) friss felméréséből, amit a Reuters idézett. Az idei növekedés még jobban sikerült a vártnál. 

IMG 6917

Az Európai Unióban 2,5 százalékkal több új autó találhat gazdára 2024-ben a 2023-as eladásoknál, ami jelentős lassulás az idei évre várt 12 százalékos 2023/2022-es bővüléshez képest – jósolja az ACEA. Ugyanakkor az idei előrejelzés sokkal jobb az év elején vártnál. Akkor azt prognosztizálták a szervezet szakértői, hogy 2023-ban 5 százalékkal bővül az újautó-piac.

Ha a friss várakozás teljesül, az az jelentené, hogy idén Európában összesen 10,4 millió új autót adnak el. Ez a számottevő éves növekedés ellenére még mindig 20 százalékkal elmarad a koronavírus-járvány előtti szinttől, például a 2019-es értékesítéstől.

Az ACEA előrejelzése szerint 2024-ben a piacra kerülő új autók 20 százaléka lesz akkumulátoros elektromos autó. Ez rácáfolna a villanyautókkal kapcsolatos fanyalgó véleményekre, ugyanis 2023-ban várhatóan csak 14-14,5 százalék lesz ez az arány.

A kevesebb új szabály több lenne

Az autógyártók szervezete egy prezentáción hozta nyilvánosságra a jövő évi előrejelzését, amelyen javaslatokat fogalmazott meg az európai uniós intézményeknek a következő évek autóipari szabályozásával kapcsolatban. A jövő év közepétől ugyanis új vezetés (parlament és bizottság) kerül az EU élére.

Az ACEA a zöld és a digitális átállással kapcsolatban is tett észrevételeket. Az európai autógyártás fejlődésének egyik kritikus pontja például a kontinensen belüli akkumulátorgyártás erősödése, amelyhez egyelőre csak a szükséges nyersanyagok töredéke áll rendelkezésre. Ez jelentős költségkockázattal jár.

A szakmai szervezet vezetője, Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója megjegyezte, hogy a jelenlegi tervek szerint az EU 2030-ig minden évben nyolc-kilenc új szabályt akar bevezetni az autóipar szabályozásában, ami szerinte sok. Pontosabban egyrészt sok, másrészt egyes szabályok ellentmondanak egymásnak. Erről szívesen társalognának a döntéshozókkal. Véleménye szerint jelentősen fel kellene gyorsítani a töltőhálózatok telepítését. Cserébe az autógyártók nevében azt ígérte, hogy egymás után fognak megjelenni a megfizethető, a Volkswagen Polo, Renault Clio méretébe tartozó elektromos autók, amelyek 400-500 kilométeres hatótávolsággal fognak rendelkezni. Ez lendületet adhat a villanyautók keresletének Európában.

Ez persze nem túl nagy megfejtés, kérdés, hogy valóban így lesz-e. Mindenesetre ahhoz, hogy a kínai riválisokkal legalább árban felvegyék a versenyt az európai gyártók, erre jó eséllyel szükség lesz.

Az ACEA szabályozásra vonatkozó - fenti - kéréseinél persze figyelembe kell venni, hogy a gyártókat képviseli, azaz egyfajta lobbiszervezetnek tekinthető a szervezet. Például az Euro 7 szabályozásról szóló kommunikációból is kiderült ez, ahogy arról kollégánk, Karotta egy korábbi Totalcar Híradóban beszámolt. Egyrészt az az Euro 7 érdemben nem lenne sokkal keményebb a mostani szabályoknál, csak szigorúbban venné azt, hogy betartják-e majd az előírásokat.  (Az alábbi híradóban az Euro 7-es átállásról szóló rész 13:10-től kezdődik, de érdemes megnézni a teljes adást.)

Jól muzsikált az európai autóipar

Az ACEA publikálta első háromnegyed éves autóértékesítési statisztikáit is. Ebből kiderül, hogy Európában 17 százalékkal több autó kelt ebben az időszakban, mint 2022 első kilenc hónapjában. (Az éves bővülés valamivel szerényebb lehet a 12 százalékos említett jóslattal.)

Az akkumulátoros villanyautók eladásai 55 százalékkal ugrottak meg január és szeptember között éves összehasonlításban.

Az Európai Unióban 9 millió autót gyártottak kilenc hónap alatt, ami 14 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az Egyesült Államokban 6 millió autó készült, ami 11,2 százalékos növekedésnek felel meg, Kínában 17,5 millió, ami 4,7 százalékos bővülést takar. Japán autógyártása 5,6 millió darab volt, ami 18,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Az Európai Unió autó export/import mérlege 70 millió euró többletet mutatott 2023 első három negyedévében, ami 4,7 százalékkal jobb a 2022. január-szeptemberi adatnál.