Spiccesen vezetni? Itthon tilos, akkor máshol miért lehet?
Nyakunkon az ünnepek, jönnek a céges bulik és a családi heppöningek, ahol bizony előkerül az alkohol. Itthon egy konyakmeggy után is tilos autóba ülni, az EU többi tagállamában azonban nem egységes az ittas járművezetés alsó határának megítélése. Ami nálunk már súlyos szabálysértés, az a franciáknál még simán belefér. Érdemes tisztában lenni az Európai Unión belüli vezetéskor megengedett véralkoholszinttekkel.
Nosztalgikus hangulatba kerültem az ünnepek közeledtével, eszembe jutott ifjú lyány korom. Akkoriban a hanyatló nyugaton végeztem bokros tanulmányaimat, és minden autós túrát azzal kezdtünk a „bűntársaimmal", hogy megittunk pár pohár 2 százalékos gyógysört az előző napi buli sebeit nyalogatandó. Aztán vezetés közben is lecsúszott még pár kisebb üveggel.
Akkor konkrétan kiszámoltuk, hogy abból a radlerből 1,2 literrel kellett volna fogyasztanom ahhoz, hogy már szabálysértésként legyen értékelhető a befolyásoltságom, és kerek 2 litert, hogy ittas járművezetés bűncselekményét követhessem el. Szerencsére a hólyagom nem volt partner a kísérletben, és az ebéd mellé rá kellett tolnom egy pohár száraz bordeaux-i vöröset, hogy szinten tarthassam magam a legalitás keretei között. Fiatalság, bolondság?
Elsőre fura volt, hogy a többség napi rutinnal iszik és vezet, miközben ezzel a hatóságoknak sincs problémája. Még én voltam a különc, amiért eleinte zéró alkoholt voltam csak hajlandó magamba fogadni arra hivatkozással, hogy hát vezetek.
Hazatérvén kellett pár hét, mire újra magamévá tudtam tenni az ún. zéró tolerancia elvét, ami nálunk évtizedek óta töretlenül egyeduralkodó. Annyira, hogy a "konyakmeggyek" fogyasztása is képes megfosztani a sofőrt a jogosítványától.
Az unió úthálózatán közlekedve mindenkinek szemet szúrhat, hogy az ittas járművezetés belépő határértéke országonként eltérő. Példának okáért ami itthon már bűncselekmény (0,5 ezrelék felett), az Máltán még konkrétan semmi (0,8 ezrelékig mehet a bulika). Ami pedig nálunk szabálysértés (0,0-0,5 ezrelékig), az Horvátországban semmi.
Sok helyen egy-két sör még belefér, máshol azonban a járművezetés előtti és alatti szeszesital fogyasztás általánosan tilos.
Újabban a kezdő- és a hivatásos sofőrökre szigorúbb szabályok vonatkoznak a legtöbb EU-s országban. Nekik vagy kevesebbet lehet hörpinteni, vagy teljesen tilos. Országa válogatja.
Amiatt is érdekes ez, mert orovstanilag a zéró tolerancia értelmezhetetlen fogalom.
Honnan indul az alkoholos befolyásoltság?
Az Országos Igazságügyi Orvostani Intézet 13. számú módszertani levele szerint 0,3 ezrelék alatt egyértelműen nem állapítható meg az alkoholfogyasztás ténye.
Sőt, 0,31 és 0,5 ezrelék között kimutathatóan ivott, de alkoholosan nem befolyásolt a sofőr, felette viszont már jelentkezik az alkoholfogyasztás vezetésre káros hatása.
Emiatt a legtöbb uniós országban 0,5 ezrelék alatt a hatóság nem szól be.
A zéró tolerancia oka nálunk inkább az, hogy nincs meg a felelős gondolkodás mentén kialakuló kölcsönös bizalom a sofőrök és a hatóságok között.
Ha itthon is lehetne vezetés előtt / közben italozni, hamar közkocsmává válnának az utak?
Ez a jogalkotói félelem nem alaptalan egy olyan országban, ahol az alkoholizmus nemcsak népbetegség, de csoportelsők is vagyunk benne!
Az nem jelenthető ki, hogy a nyugati mintát követő országok elbagatellizálják az ittas járművezetésben rejlő veszélyeket, a téma ott is megkülönböztetett figyelmet kap.
A statisztikák szerint az ittas vezetés ott is gyakori okozója a baleseteknek. Inkább az a helyzet, hogy a magyar társadalom nincs még azon a fejlettségi szinten, hogy a zéró tolerancián túli egyéni felelősséget kezelni tudja.
Érdemes tudni, hogy az Európai Bizottság 2001-es ajánlása szerint a tagállamoknak 0,5 ezrelék alatt toleránsan kellene hozzáállni a kérdéshez, a mazsidrazsék és a hivatásos sofőrök esetében ez 0,2 ezrelék. Ők is leöblíthetik a rokfortos bagettet egy pohár vörössel, na! Ez persze nem kötelező a tagállamokra, minden kormány maga dönti el, mennyire bízik a polgárai felelősségtudatában. A miénk semennyire, de úgy tűnik, hogy ennek oka is van.
Az európai kontinensen jelenleg csak Máltán és Angliában lehet ittasan vezetni, ott a 0,8 ezrelék még belefér. Az 2 üveg 5 százalékos sör egy átlagos testalkatú férfi esetében.
Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy a konkrét, vezetési képességekre hátrányosan ható alkoholos befolyásoltság jelentkezése nagyban függ az egyéni toleranciaszinttől, pillanatnyi egészségi- , mentális- és fizikai állapottól. Innen közelítve valóban a zéró tolerancia lenne az egyszerűbb és biztonságosabb megközelítés?
Ha senki sem iszik vezetés előtt, az egyéni toleranciaszinttel sem kell bíbelődni.
Egyes tagállamok szigorúbbak az uniós ajánlásnál, ám nem tiltanak teljesen.
Németországban például a megengedett véralkohol koncentráció 0,3 ezrelék. Ha a vér alkoholszintje 0,3 és 0,5 ezrelék közötti, de a sofőr nem követett el közlekedési szabálysértést, büntetést nem szabnak ki. Lényegesen differenciáltabb a szitu a hazaihoz képest.
Szerintetek melyik megközelítés a helyes?