Jöhet a sofőr ittasságát érzékelő rendszer
Az amerikai hatóság bevezetné a "befolyásolt vezetést megelőző technológiát".
Az autók az utóbbi évtizedekben egyre okosabbá váltak. Ma már érzékelik, ha vezetőjük álmos vagy fáradt, és van olyan extra, amely a műszerfalon egy kávéscsésze-szimbólum felvillantásával jelzi, ha az autó úgy látja, vezetőjére ráférne egy frissítő. Az amerikai közútfelügyeleti hatóság (NHTSA) és a General Motors azon dolgozik, hogyan érzékelhetnék az autók, ha vezetőjük ittas – derül ki a Drive autós portál cikkéből.
Az NHTSA évek óta keresi a megoldást, amely képes lenne kiszűrni azokat az autósokat, akik túl sokat ittak. A megoldást elkeresztelték "befolyásolt" vezetést megelőző technológiának (impaired driving prevention technology). A General Motors dolgozik egy ilyen rendszeren, sőt, Mary Barra a vállalat vezérigazgatója nemrégiben egy gazdasági fórumon azt mondta, hogy már rendelkeznek a megoldással.
A probléma súlyosságát jelzi, hogy az NHTSA statisztikája szerint a halálos közúti balesetek egyik legfőbb oka az ittas vezetés. Az Egyesült Államokban nagyjából 37 ember veszti életét emiatt minden egyes napon. Ez azt jeleneti, hogy átlagosan 39 percentként meghal valaki egy ittas vezető miatt. Összesen 2021-ben több mint 13 ezren vesztették életüket ilyen közúti balesetekben. Ez 14 százalékkal több, mint 2020-ban.
A kérdés persze az, hogy az autók hogyan érzékelhetnék az ittasságot. A fáradtságra például az autóvezetők szemének sűrű lecsukódásából és az úttartás bizonytalanná válásából következtetnek. Az emberi szervezet alkoholszintjét egy rendőrségi ellenőrzéskor alkoholszonda megfúvatásával ellenőrzik. Ez azonban nem teljesen megbízható, mert az eredmény, amit ad, függ az egyes emberek súlyától, alkoholtűrő képességétől, étkezésétől. További probléma, hogy a kábítószert vagy a vezetéssel nem összeegyeztethető gyógyszert fogyasztó autósokat is ki kellene szűrni. Ha mindezt sikerülne is megoldani, akkor már csak az van hátra, hogy a hatóságok és a törvényhozók eldöntsék, milyen
„jogokat adjanak az autóknak”.
Csak figyelmeztesse a "befolyásolt vezetést" megelőző technológia a sofőrt, hogy sokat ivott, vagy akadályozza meg az autó elindítását is? Az NHTSA mindenesetre szeretne már ott tartani, hogy erre a kérdésre keresse a választ.
Országonként mások a szabályok
Érdemes azonban megnézni a "másik oldalt" is. Ahogy arról hétfői cikkünkben írtunk, az ittas vezetésre eltérő előírások vonatkoznak a különböző orzágokban, Magyarország a legszigorúbb rendszert alkalmazza.
Az úgynevezett zéró tolerancia elve nálunk évtizedek óta töretlenül egyeduralkodó. Annyira, hogy a "konyakmeggyek" fogyasztása is képes megfosztani a sofőrt a jogosítványától. Az unió úthálózatán közlekedve mindenkinek szemet szúrhat, hogy az ittas járművezetés belépő határértéke országonként eltérő. Példának okáért ami itthon már bűncselekmény (0,5 ezrelék felett), az Máltán még konkrétan semmi (0,8 ezrelékig mehet a bulika). Ami pedig nálunk szabálysértés (0,0-0,5 ezrelékig), az Horvátországban semmi.
Újabban a kezdő- és a hivatásos sofőrökre szigorúbb szabályok vonatkoznak a legtöbb EU-s országban. Nekik vagy kevesebbet lehet hörpinteni, vagy teljesen tilos. Országa válogatja. Ez amiatt is érdekes, mert orvostanilag a zéró tolerancia értelmezhetetlen fogalom.
Honnan indul az alkoholos befolyásoltság?
Az Országos Igazságügyi Orvostani Intézet 13. számú módszertani levele szerint 0,3 ezrelék alatt egyértelműen nem állapítható meg az alkoholfogyasztás ténye.
Sőt, 0,31 és 0,5 ezrelék között kimutathatóan ivott, de alkoholosan nem befolyásolt a sofőr, felette viszont már jelentkezik az alkoholfogyasztás vezetésre káros hatása.
Emiatt a legtöbb uniós országban 0,5 ezrelék alatt a hatóság nem szól be.