Egy korai médiahack? Kacsából épített motorbiciklit, hogy megmeneküljön a sivatagból

2023.12.24. 06:34

Emile Leray motort épített a Citroën 2CV-jéből, hogy megmeneküljön a Szaharából. Igaz lehet ez a történet, vagy csak egy nagyotmondó utazó agymenése a sztori?

Néhány évvel ezelőtt egy olyan megmenekülés történetét kapta fel az internet népe, amiről én még nem hallottam. Pedig kedvelem az olyan sztorikat, amelyekben egy járművet nem a rendeltetésének megfelelően használnak, vagy alakítanak át valami egészen mássá, mint ami. Emile Leray francia elektroműszerész szaharai sztorija is ilyen. Ebben a történetben számos olyan momentum van, ami elég hihetetlennek tűnik, így mélyebben belemerültem abba, hogy hogyan menekült meg Kacsájával a francia felfedező a sivatag fogságából.

Emile Leray nagy rajongója volt az afrikai kontinensnek, ezért azt a hobbit választotta magának, hogy felfedezi Afrikát. A történetünk 1993 márciusában játszódik, amikor is a 43 éves Leray úgy döntött, hogy Citroën 2CV-jével, vagyis a Kacsa becenevű autójával, átkel a Szaharán. A francia úriember Marokkóban délre, Algéria vagy Mauritánia felé tartott, és alig hagyta el Tantant, amikor Tilemsen város előtt egy katonai ellenőrzőponthoz ért. A nyugat-szaharai térségben ekkor épp háború dúlt, igaz, 1991-ben fegyverszünetet kötöttek a harcoló felek, de békét nem. A háború szele miatt a marokkói hadsereg ellenőrzőpontokat állított fel az országban. Szóval hősünk egy katonai ellenőrzőponthoz ért, ahol a katonák megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították Tantan felé. Lerayt azonban nem olyan fából faragták, hogy feladja tervét, ezért úgy döntött, hogy folytatja az útját úgy, hogy egy mellékúton megkerüli az ellenőrzőpontot. Ezen a mellékúton, nagyjából 30-40 kilométerre Tantantól, lesodródott Kacsájával az útról és egy sziklának csapódott. Az ütközés erejétől a kis Citroën jobb oldalán lévő kerekei eltörtek, a felfüggesztéssel együtt.

Itt jött a meghökkentő fordulat a történetben, ugyanis Leray ahelyett, hogy visszasétált volna egy közeli településre, az az ötlete támadt, hogy a Citroën 2CV-ből motorkerékpárt épít. Visszaemlékezése szerint erre a mutatványra három napot szánt, az átépítés azonban 12 napig tartott. Tehát a francia elektroműszerész mindenféle komoly szerszám nélkül teljesen darabokra szedte a Kacsát, és motorkerékpárt épített belőle. Tette ezt úgy, hogy a 2CV alvázát szétvágta, annak a közepére helyezte a motort, csinált egy kezdetleges kormányt, a lökhárítóból pedig ülést. A két megmaradt kereket kifordítva, a lengőkarral együtt felszerelte az alvázra. A gázt és a kuplungot is kézzel lehetett működtetni, fék viszont egyáltalán nem volt a Kacsamotoron. A jármű hajtása borzasztó egyszerűen volt megoldva. A fékdobot Leray rászerelte a kihajtásra, amelynek segítségével dörzshajtást tudott beépíteni a hátsó kerékhez. Ezzel azonban az volt a gond, hogy így csak tolatva lehetett volna közlekedni a motorral. Viszont a 200 kilós jármű hátrameneti fokozatban már tudott előre is haladni. Ezzel a megoldással viszont az volt a baj, hogy így a Kacsamotor alig érte el a 20 km/h-s sebességet. Ehhez természetesen a másik oldali kihajtást blokkolni kellett, amit egy vastag vaslemez meghajlításával és rögzítésével oldott meg. Végül felszerelte a Citroën rendszámtábláját a motor hátuljára, nehogy valakinek feltűnjön, hogy nem épp rendeltetésszerűen használja az autóját. Végül a majd kéthetes munka meghozta a gyümölcsét, Leray a megmaradt másfél liter vizével felszállt a Kacsamotorra, majd útnak indult a végtelen sivatagban.

Leray vígan motorozott a Szaharában, amikor ráesteledett. Épp letette a fejét, amikor katonák keltették, épp azok, akik 12 nappal korábban megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították. A katonák nem nagyon örültek, amikor meglátták, hogy Leray a korábban látott autó helyett egy csotrogánnyal bóklászik a tiltott területen. Emile elmondta a történetét, de ezt teljesen hihetetlennek tartották a bakák, ezért bevitték a tantani rendőrkapitányságra, kínlódjanak vele inkább a rendőrök. Itt aztán kapott egy 4500 dirhamos, azaz mai árfolyamon körülbelül 172 000 forintos büntetést, mert az autó papírjai nem voltak érvényesek a motorra, mivel a jármű nem felel meg a forgalmi engedélyben szereplő adatoknak. Súlyosbító körülmény, hogy a Kacsamotor még balesetveszélyes is volt. Ezért Leray az akkoriban legnagyobb kiszabható büntetést kapta. 

A sztori itt még nem ért véget, ugyanis a fantasztikus megmenekülésnek kétféle befejezése is van, ami azért érdekes, mert mindkettő Emile Leraytől származik. Szóval nehéz megállapítani, hogy melyik történt meg a valóságban, de azért nézzük, hogyan jutott haza. Az egyik történet szerint a büntetés kifizetését követően Leray felszállt a motorra és egészen hazáig, azaz Franciaországig motorozott a fura járgánnyal. A másik szerint a Kacsamotort az egyik rendőr házának udvarán hagyta, majd hazautazott Franciaországba. Egy hónap múlva már egy másik Citroën 2CV-vel ment el Tantanba, ahol visszakapta az otthagyott motorbiciklit, amit végül haza fuvarozott.

A történetben számos furcsaság van, ami mind ellentmond a józan észnek, ezért utánanéztem, hogy másnak is feltűntek-e ezek. Nem kellett sokáig kutakodnom, amikor szembejött a Discovery Channel Mythbusters (magyarul Állítólag…), egyik adása, amelyben Adam Savage és Jamie Hyneman megépítette a Kacsamotort. Már az ominózus epizód eleje is érdekes, ugyanis Adam és Jamie, alig néhány óra alatt összerakja Leray motorbiciklijét, igaz, nem épp úgy, ahogy a francia utazó tette, hanem egy kicsit a saját fejük után menve. Amikor kipróbálják a járgányt, kiderül, hogy az nagyon kiegyensúlyozatlan, így néhány borulás után úgy döntenek, hogy az eredeti Kacsamotor pontos mását építik meg a saját műhelyükben. Mondanom sem kell, a probléma ugyanaz lett, mint az első esetben: a 200 kilós csotrogány túl nehéz, kiegyensúlyozatlan és lassú is, ezért teljesen elképzelhetetlen, hogy ezzel bárki is kilométereket tudott utazni. Így Adamék arra jutottak, hogy a mítosz megcáfolva.

Persze ettől függetlenül úgy gondoltam, hogy ha a Kacsamotor valóban működött és lehetett vele utazni is, akkor kell lennie a világhálón erre utaló bizonyítéknak. A legnagyobb videómegosztón számos olyan felvétel található, amelyben Leray beindítja az általa épített motorkerékpárt, de csak egyetlen olyan videó van, amelyen közlekedik is. Itt mindössze három métert gurul a motorral, de ott is végig letett lábbal, amolyan rollernak használva a Kacsamotort. Szóval nem valószínű, hogy Emile sokat motorozott ezzel a kiegyensúlyozatlan és nehéz géppel a sivatagban.

Az is jó kérdés, hogy Emile Leray vajon milyen megfontolásból választotta megmenekülésének a legbonyolultabb módját? A balesetét követően miért nem sétált vissza Tantanba, ami körülbelül fél napnyi járásra volt tőle? Ha volt ideje motort építeni, akkor miért nem próbálta megjavítani inkább a kitört kerekeket, és miért szedte szét a birtokában lévő egyetlen olyan dolgot, ami megvédhette volna a sivatagi időjárás viszontagságaitól? Mások is feltették ezeket a kérdéseket, a francia azonban kitérő válaszokat adott, és egyébként is, általában csak azt cáfolja meg, amit nem kérdőjelezett meg senki. Ilyen például, amikor az egyik videóban bemutatja, hogyan építette meg a Kacsamotort.

Minden valószínűség szerint Leray egy médiahacket szeretett volna a mutatványával létrehozni, és nem a szerencsétlen véletlenek hatására építette át Citroënjét motorrá, hanem tudatosan készült erre a kalandra. Ha ez így van, akkor kissé felemásra sikeredett azon vágya, hogy médiafigyelmet kapjon. Marokkói kalandjairól Emile Leray 1994-ben kiadott egy könyvet, amelyben részletesen, több tucat oldalon keresztül írja le, hogyan építette a Kacsamotort. Ezt azonban nem igazán kapta fel a korabeli sajtó. A hihetetlen történetet csak a 2010-es évek közepén kezdték el felkapni a különböző médiumok és a mai napig nagyot megy Leray különös motorépítése a világhálón.     

Az oldalról ajánljuk

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
  • Hírek

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot

Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.

március 1., 10:02
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
  • Hírek

Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton

Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.

március 1., 12:21
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
  • Hírek

Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál

Nem kell szűkölködnie egy darabig.

március 1., 11:17
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
  • Hírek

Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját

Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.

március 1., 15:04
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!
  • Technika

50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.

Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.

március 1., 08:16
Hippiből családapa
  • Tesztek

Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.

Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.

március 1., 13:35
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
  • Hírek

Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos

Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.

március 1., 13:33
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
  • Hírek

Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!

A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.

március 1., 14:52
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
  • Hírek

Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások

A márka jövője továbbra is kérdéses.

március 1., 08:16
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

tegnap, 18:03
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
  • Hírek

Végre: jön a Waze az autók műszeregységére

Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.

március 1., 17:34
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
  • Hírek

Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes

Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.

február 28., 17:14
Én nagyon kevés vagyok ide. És te?
  • Belsőség

Én nagyon kevés vagyok ide. És te?

Lehet, hogy te nem, most kipróbálhatod.

február 28., 17:14
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
  • Hírek

Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon

1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.

február 28., 07:42
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
  • Hírek

Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj

A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.

március 2., 07:14
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
  • Nepperűző

Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért

Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.

március 1., 16:32
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
  • Hírek

Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr

Kevesebb speed, kevesebb baleset.

február 28., 16:14
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
  • Hírek

Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel

Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...

február 28., 06:17
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16
Ha régen minden jobb volt, ez a Te Mazdád
  • Tesztek

Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus

Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.

február 28., 06:17
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
  • Hírek

Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát

Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.

február 28., 11:40
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
  • Hírek

Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?

A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.

február 28., 14:13
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
  • Hírek

Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját

A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.

február 28., 10:25
Isten szeme figyel le rád
  • Hírek

Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]

A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.

február 28., 15:34
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
  • Hírek

Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia

A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.

február 28., 13:15
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
  • Hírek

Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton

Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.

február 28., 12:13
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing  Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
  • Szerelem

Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk

Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.

február 28., 16:14
Kia PV5 leleplezés
  • Hírek

Kia PV5 leleplezés

február 28., 08:01
Mansory Elongation
  • Hírek

Mansory Elongation

február 28., 14:30