Emile Leray motort épített a Citroën 2CV-jéből, hogy megmeneküljön a Szaharából. Igaz lehet ez a történet, vagy csak egy nagyotmondó utazó agymenése a sztori?
Néhány évvel ezelőtt egy olyan megmenekülés történetét kapta fel az internet népe, amiről én még nem hallottam. Pedig kedvelem az olyan sztorikat, amelyekben egy járművet nem a rendeltetésének megfelelően használnak, vagy alakítanak át valami egészen mássá, mint ami. Emile Leray francia elektroműszerész szaharai sztorija is ilyen. Ebben a történetben számos olyan momentum van, ami elég hihetetlennek tűnik, így mélyebben belemerültem abba, hogy hogyan menekült meg Kacsájával a francia felfedező a sivatag fogságából.
Emile Leray nagy rajongója volt az afrikai kontinensnek, ezért azt a hobbit választotta magának, hogy felfedezi Afrikát. A történetünk 1993 márciusában játszódik, amikor is a 43 éves Leray úgy döntött, hogy Citroën 2CV-jével, vagyis a Kacsa becenevű autójával, átkel a Szaharán. A francia úriember Marokkóban délre, Algéria vagy Mauritánia felé tartott, és alig hagyta el Tantant, amikor Tilemsen város előtt egy katonai ellenőrzőponthoz ért. A nyugat-szaharai térségben ekkor épp háború dúlt, igaz, 1991-ben fegyverszünetet kötöttek a harcoló felek, de békét nem. A háború szele miatt a marokkói hadsereg ellenőrzőpontokat állított fel az országban. Szóval hősünk egy katonai ellenőrzőponthoz ért, ahol a katonák megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították Tantan felé. Lerayt azonban nem olyan fából faragták, hogy feladja tervét, ezért úgy döntött, hogy folytatja az útját úgy, hogy egy mellékúton megkerüli az ellenőrzőpontot. Ezen a mellékúton, nagyjából 30-40 kilométerre Tantantól, lesodródott Kacsájával az útról és egy sziklának csapódott. Az ütközés erejétől a kis Citroën jobb oldalán lévő kerekei eltörtek, a felfüggesztéssel együtt.
Itt jött a meghökkentő fordulat a történetben, ugyanis Leray ahelyett, hogy visszasétált volna egy közeli településre, az az ötlete támadt, hogy a Citroën 2CV-ből motorkerékpárt épít. Visszaemlékezése szerint erre a mutatványra három napot szánt, az átépítés azonban 12 napig tartott. Tehát a francia elektroműszerész mindenféle komoly szerszám nélkül teljesen darabokra szedte a Kacsát, és motorkerékpárt épített belőle. Tette ezt úgy, hogy a 2CV alvázát szétvágta, annak a közepére helyezte a motort, csinált egy kezdetleges kormányt, a lökhárítóból pedig ülést. A két megmaradt kereket kifordítva, a lengőkarral együtt felszerelte az alvázra. A gázt és a kuplungot is kézzel lehetett működtetni, fék viszont egyáltalán nem volt a Kacsamotoron. A jármű hajtása borzasztó egyszerűen volt megoldva. A fékdobot Leray rászerelte a kihajtásra, amelynek segítségével dörzshajtást tudott beépíteni a hátsó kerékhez. Ezzel azonban az volt a gond, hogy így csak tolatva lehetett volna közlekedni a motorral. Viszont a 200 kilós jármű hátrameneti fokozatban már tudott előre is haladni. Ezzel a megoldással viszont az volt a baj, hogy így a Kacsamotor alig érte el a 20 km/h-s sebességet. Ehhez természetesen a másik oldali kihajtást blokkolni kellett, amit egy vastag vaslemez meghajlításával és rögzítésével oldott meg. Végül felszerelte a Citroën rendszámtábláját a motor hátuljára, nehogy valakinek feltűnjön, hogy nem épp rendeltetésszerűen használja az autóját. Végül a majd kéthetes munka meghozta a gyümölcsét, Leray a megmaradt másfél liter vizével felszállt a Kacsamotorra, majd útnak indult a végtelen sivatagban.
Leray vígan motorozott a Szaharában, amikor ráesteledett. Épp letette a fejét, amikor katonák keltették, épp azok, akik 12 nappal korábban megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították. A katonák nem nagyon örültek, amikor meglátták, hogy Leray a korábban látott autó helyett egy csotrogánnyal bóklászik a tiltott területen. Emile elmondta a történetét, de ezt teljesen hihetetlennek tartották a bakák, ezért bevitték a tantani rendőrkapitányságra, kínlódjanak vele inkább a rendőrök. Itt aztán kapott egy 4500 dirhamos, azaz mai árfolyamon körülbelül 172 000 forintos büntetést, mert az autó papírjai nem voltak érvényesek a motorra, mivel a jármű nem felel meg a forgalmi engedélyben szereplő adatoknak. Súlyosbító körülmény, hogy a Kacsamotor még balesetveszélyes is volt. Ezért Leray az akkoriban legnagyobb kiszabható büntetést kapta.
A sztori itt még nem ért véget, ugyanis a fantasztikus megmenekülésnek kétféle befejezése is van, ami azért érdekes, mert mindkettő Emile Leraytől származik. Szóval nehéz megállapítani, hogy melyik történt meg a valóságban, de azért nézzük, hogyan jutott haza. Az egyik történet szerint a büntetés kifizetését követően Leray felszállt a motorra és egészen hazáig, azaz Franciaországig motorozott a fura járgánnyal. A másik szerint a Kacsamotort az egyik rendőr házának udvarán hagyta, majd hazautazott Franciaországba. Egy hónap múlva már egy másik Citroën 2CV-vel ment el Tantanba, ahol visszakapta az otthagyott motorbiciklit, amit végül haza fuvarozott.
A történetben számos furcsaság van, ami mind ellentmond a józan észnek, ezért utánanéztem, hogy másnak is feltűntek-e ezek. Nem kellett sokáig kutakodnom, amikor szembejött a Discovery Channel Mythbusters (magyarul Állítólag…), egyik adása, amelyben Adam Savage és Jamie Hyneman megépítette a Kacsamotort. Már az ominózus epizód eleje is érdekes, ugyanis Adam és Jamie, alig néhány óra alatt összerakja Leray motorbiciklijét, igaz, nem épp úgy, ahogy a francia utazó tette, hanem egy kicsit a saját fejük után menve. Amikor kipróbálják a járgányt, kiderül, hogy az nagyon kiegyensúlyozatlan, így néhány borulás után úgy döntenek, hogy az eredeti Kacsamotor pontos mását építik meg a saját műhelyükben. Mondanom sem kell, a probléma ugyanaz lett, mint az első esetben: a 200 kilós csotrogány túl nehéz, kiegyensúlyozatlan és lassú is, ezért teljesen elképzelhetetlen, hogy ezzel bárki is kilométereket tudott utazni. Így Adamék arra jutottak, hogy a mítosz megcáfolva.
Persze ettől függetlenül úgy gondoltam, hogy ha a Kacsamotor valóban működött és lehetett vele utazni is, akkor kell lennie a világhálón erre utaló bizonyítéknak. A legnagyobb videómegosztón számos olyan felvétel található, amelyben Leray beindítja az általa épített motorkerékpárt, de csak egyetlen olyan videó van, amelyen közlekedik is. Itt mindössze három métert gurul a motorral, de ott is végig letett lábbal, amolyan rollernak használva a Kacsamotort. Szóval nem valószínű, hogy Emile sokat motorozott ezzel a kiegyensúlyozatlan és nehéz géppel a sivatagban.
Az is jó kérdés, hogy Emile Leray vajon milyen megfontolásból választotta megmenekülésének a legbonyolultabb módját? A balesetét követően miért nem sétált vissza Tantanba, ami körülbelül fél napnyi járásra volt tőle? Ha volt ideje motort építeni, akkor miért nem próbálta megjavítani inkább a kitört kerekeket, és miért szedte szét a birtokában lévő egyetlen olyan dolgot, ami megvédhette volna a sivatagi időjárás viszontagságaitól? Mások is feltették ezeket a kérdéseket, a francia azonban kitérő válaszokat adott, és egyébként is, általában csak azt cáfolja meg, amit nem kérdőjelezett meg senki. Ilyen például, amikor az egyik videóban bemutatja, hogyan építette meg a Kacsamotort.
Minden valószínűség szerint Leray egy médiahacket szeretett volna a mutatványával létrehozni, és nem a szerencsétlen véletlenek hatására építette át Citroënjét motorrá, hanem tudatosan készült erre a kalandra. Ha ez így van, akkor kissé felemásra sikeredett azon vágya, hogy médiafigyelmet kapjon. Marokkói kalandjairól Emile Leray 1994-ben kiadott egy könyvet, amelyben részletesen, több tucat oldalon keresztül írja le, hogyan építette a Kacsamotort. Ezt azonban nem igazán kapta fel a korabeli sajtó. A hihetetlen történetet csak a 2010-es évek közepén kezdték el felkapni a különböző médiumok és a mai napig nagyot megy Leray különös motorépítése a világhálón.