Emile Leray motort épített a Citroën 2CV-jéből, hogy megmeneküljön a Szaharából. Igaz lehet ez a történet, vagy csak egy nagyotmondó utazó agymenése a sztori?

Néhány évvel ezelőtt egy olyan megmenekülés történetét kapta fel az internet népe, amiről én még nem hallottam. Pedig kedvelem az olyan sztorikat, amelyekben egy járművet nem a rendeltetésének megfelelően használnak, vagy alakítanak át valami egészen mássá, mint ami. Emile Leray francia elektroműszerész szaharai sztorija is ilyen. Ebben a történetben számos olyan momentum van, ami elég hihetetlennek tűnik, így mélyebben belemerültem abba, hogy hogyan menekült meg Kacsájával a francia felfedező a sivatag fogságából.
Emile Leray nagy rajongója volt az afrikai kontinensnek, ezért azt a hobbit választotta magának, hogy felfedezi Afrikát. A történetünk 1993 márciusában játszódik, amikor is a 43 éves Leray úgy döntött, hogy Citroën 2CV-jével, vagyis a Kacsa becenevű autójával, átkel a Szaharán. A francia úriember Marokkóban délre, Algéria vagy Mauritánia felé tartott, és alig hagyta el Tantant, amikor Tilemsen város előtt egy katonai ellenőrzőponthoz ért. A nyugat-szaharai térségben ekkor épp háború dúlt, igaz, 1991-ben fegyverszünetet kötöttek a harcoló felek, de békét nem. A háború szele miatt a marokkói hadsereg ellenőrzőpontokat állított fel az országban. Szóval hősünk egy katonai ellenőrzőponthoz ért, ahol a katonák megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították Tantan felé. Lerayt azonban nem olyan fából faragták, hogy feladja tervét, ezért úgy döntött, hogy folytatja az útját úgy, hogy egy mellékúton megkerüli az ellenőrzőpontot. Ezen a mellékúton, nagyjából 30-40 kilométerre Tantantól, lesodródott Kacsájával az útról és egy sziklának csapódott. Az ütközés erejétől a kis Citroën jobb oldalán lévő kerekei eltörtek, a felfüggesztéssel együtt.
Itt jött a meghökkentő fordulat a történetben, ugyanis Leray ahelyett, hogy visszasétált volna egy közeli településre, az az ötlete támadt, hogy a Citroën 2CV-ből motorkerékpárt épít. Visszaemlékezése szerint erre a mutatványra három napot szánt, az átépítés azonban 12 napig tartott. Tehát a francia elektroműszerész mindenféle komoly szerszám nélkül teljesen darabokra szedte a Kacsát, és motorkerékpárt épített belőle. Tette ezt úgy, hogy a 2CV alvázát szétvágta, annak a közepére helyezte a motort, csinált egy kezdetleges kormányt, a lökhárítóból pedig ülést. A két megmaradt kereket kifordítva, a lengőkarral együtt felszerelte az alvázra. A gázt és a kuplungot is kézzel lehetett működtetni, fék viszont egyáltalán nem volt a Kacsamotoron. A jármű hajtása borzasztó egyszerűen volt megoldva. A fékdobot Leray rászerelte a kihajtásra, amelynek segítségével dörzshajtást tudott beépíteni a hátsó kerékhez. Ezzel azonban az volt a gond, hogy így csak tolatva lehetett volna közlekedni a motorral. Viszont a 200 kilós jármű hátrameneti fokozatban már tudott előre is haladni. Ezzel a megoldással viszont az volt a baj, hogy így a Kacsamotor alig érte el a 20 km/h-s sebességet. Ehhez természetesen a másik oldali kihajtást blokkolni kellett, amit egy vastag vaslemez meghajlításával és rögzítésével oldott meg. Végül felszerelte a Citroën rendszámtábláját a motor hátuljára, nehogy valakinek feltűnjön, hogy nem épp rendeltetésszerűen használja az autóját. Végül a majd kéthetes munka meghozta a gyümölcsét, Leray a megmaradt másfél liter vizével felszállt a Kacsamotorra, majd útnak indult a végtelen sivatagban.
Leray vígan motorozott a Szaharában, amikor ráesteledett. Épp letette a fejét, amikor katonák keltették, épp azok, akik 12 nappal korábban megtiltották neki a továbbhaladást és visszafordították. A katonák nem nagyon örültek, amikor meglátták, hogy Leray a korábban látott autó helyett egy csotrogánnyal bóklászik a tiltott területen. Emile elmondta a történetét, de ezt teljesen hihetetlennek tartották a bakák, ezért bevitték a tantani rendőrkapitányságra, kínlódjanak vele inkább a rendőrök. Itt aztán kapott egy 4500 dirhamos, azaz mai árfolyamon körülbelül 172 000 forintos büntetést, mert az autó papírjai nem voltak érvényesek a motorra, mivel a jármű nem felel meg a forgalmi engedélyben szereplő adatoknak. Súlyosbító körülmény, hogy a Kacsamotor még balesetveszélyes is volt. Ezért Leray az akkoriban legnagyobb kiszabható büntetést kapta.
A sztori itt még nem ért véget, ugyanis a fantasztikus megmenekülésnek kétféle befejezése is van, ami azért érdekes, mert mindkettő Emile Leraytől származik. Szóval nehéz megállapítani, hogy melyik történt meg a valóságban, de azért nézzük, hogyan jutott haza. Az egyik történet szerint a büntetés kifizetését követően Leray felszállt a motorra és egészen hazáig, azaz Franciaországig motorozott a fura járgánnyal. A másik szerint a Kacsamotort az egyik rendőr házának udvarán hagyta, majd hazautazott Franciaországba. Egy hónap múlva már egy másik Citroën 2CV-vel ment el Tantanba, ahol visszakapta az otthagyott motorbiciklit, amit végül haza fuvarozott.
A történetben számos furcsaság van, ami mind ellentmond a józan észnek, ezért utánanéztem, hogy másnak is feltűntek-e ezek. Nem kellett sokáig kutakodnom, amikor szembejött a Discovery Channel Mythbusters (magyarul Állítólag…), egyik adása, amelyben Adam Savage és Jamie Hyneman megépítette a Kacsamotort. Már az ominózus epizód eleje is érdekes, ugyanis Adam és Jamie, alig néhány óra alatt összerakja Leray motorbiciklijét, igaz, nem épp úgy, ahogy a francia utazó tette, hanem egy kicsit a saját fejük után menve. Amikor kipróbálják a járgányt, kiderül, hogy az nagyon kiegyensúlyozatlan, így néhány borulás után úgy döntenek, hogy az eredeti Kacsamotor pontos mását építik meg a saját műhelyükben. Mondanom sem kell, a probléma ugyanaz lett, mint az első esetben: a 200 kilós csotrogány túl nehéz, kiegyensúlyozatlan és lassú is, ezért teljesen elképzelhetetlen, hogy ezzel bárki is kilométereket tudott utazni. Így Adamék arra jutottak, hogy a mítosz megcáfolva.
Persze ettől függetlenül úgy gondoltam, hogy ha a Kacsamotor valóban működött és lehetett vele utazni is, akkor kell lennie a világhálón erre utaló bizonyítéknak. A legnagyobb videómegosztón számos olyan felvétel található, amelyben Leray beindítja az általa épített motorkerékpárt, de csak egyetlen olyan videó van, amelyen közlekedik is. Itt mindössze három métert gurul a motorral, de ott is végig letett lábbal, amolyan rollernak használva a Kacsamotort. Szóval nem valószínű, hogy Emile sokat motorozott ezzel a kiegyensúlyozatlan és nehéz géppel a sivatagban.
Az is jó kérdés, hogy Emile Leray vajon milyen megfontolásból választotta megmenekülésének a legbonyolultabb módját? A balesetét követően miért nem sétált vissza Tantanba, ami körülbelül fél napnyi járásra volt tőle? Ha volt ideje motort építeni, akkor miért nem próbálta megjavítani inkább a kitört kerekeket, és miért szedte szét a birtokában lévő egyetlen olyan dolgot, ami megvédhette volna a sivatagi időjárás viszontagságaitól? Mások is feltették ezeket a kérdéseket, a francia azonban kitérő válaszokat adott, és egyébként is, általában csak azt cáfolja meg, amit nem kérdőjelezett meg senki. Ilyen például, amikor az egyik videóban bemutatja, hogyan építette meg a Kacsamotort.
Minden valószínűség szerint Leray egy médiahacket szeretett volna a mutatványával létrehozni, és nem a szerencsétlen véletlenek hatására építette át Citroënjét motorrá, hanem tudatosan készült erre a kalandra. Ha ez így van, akkor kissé felemásra sikeredett azon vágya, hogy médiafigyelmet kapjon. Marokkói kalandjairól Emile Leray 1994-ben kiadott egy könyvet, amelyben részletesen, több tucat oldalon keresztül írja le, hogyan építette a Kacsamotort. Ezt azonban nem igazán kapta fel a korabeli sajtó. A hihetetlen történetet csak a 2010-es évek közepén kezdték el felkapni a különböző médiumok és a mai napig nagyot megy Leray különös motorépítése a világhálón.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
A márka jövője továbbra is kérdéses.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.
- Hírek
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
Kevesebb speed, kevesebb baleset.
- Hírek
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Tesztek
Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus
Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.
- Hírek
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.
- Hírek
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.
- Közélet
Még rosszabb a helyzet: tovább nőtt a személyautók átlagéletkora Magyarországon
Rekordöregek a kocsik.
- Hírek
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.
- Hírek
Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]
A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
- Hírek
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.
- Szerelem
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.
