Durva kritika: tényleg a szakadék felé kormányozzák a Volkswagent?
Az egyik legsikeresebb német befektetési szakember szerint a jelenlegi vezetés a szakadék felé kormányozza a Volkswagent.
A Volkswagen hibás vállalati vezetési rendszere okozza a vállalat részvényeinek siralmas tőzsdei szereplését, és a tulajdonosok képtelenek meghozni azt az egyszerű döntést, ami kiutat jelenthetne ebből a helyzetből.
Ezt Bert Flossbach befektetési szakértő mondta a Financial Times-nak. Flossbach a Flossbach von Storch, Németország egyik legsikeresebb független vagyonkezelőjének társalapítója. A vállalkozás 70 milliárd dollár eszközt forgat portfóliójában, ami Magyarország GDP-jének nagyjából egyharmada. A VW esetén csak kötvényekbe fektetnek, az autógyártó részvényeit évekkel ezelőtt eladták.
Flossbach elmondása szerint tisztában vannak vele, hogy a vállalat papírjai nagyon olcsók, ami akár indokolhatná egy pakett vásárlását, ám nem látják a jelét annak, hogy cég irányítása jó irányba változhatna. A szakértő szerint a 2015 őszén kirobbant dízelbotrány, amelyben kiderült, hogy a vállalat dízelmotorjainak szoftverei átverik a károsanyag-kibocsátási teszteket, megmutatta a Volkswagen vezetésének gyengeségét. Ez szerinte azóta sem változott.
A Volkswagen részvényeinek ára 50 százalékkal csökkent az elmúlt 18 hónapban. Az idén pedig 7 százalékot veszített .
A vállalat, amely Európa egyik legnagyobb ipari foglalkoztató cége, bonyolult, kusza irányítás alatt működik. Ez átláthatatlanná teszi a döntéshozatalt, miközben a befektetőket aggasztja, hogy milyen hatással van az autógyártó profitrátájára az elektromos meghajtásra való átállás, illetve a cég kiszolgáltatottsága a külföldi gyártók előtt beszűkülő kínai piacnak.
Ferraris minta
Flossbach a sportautókat gyártó Ferrarit hozza összehasonlításul. Az olasz vállalatnak ötvenszer kisebb az árbevétele a Volkswagenénél, mégis nagyobb a tőzsdei értéke. A német gyártó piaci kapitalizációja, a cég tőzsdei részvényeinek értéke december 29-én a Google Finance szerint meghaladta az 58 milliárd eurót – szemben a Ferrari 63 milliárd eurós összegével.
„Ez egyszerűen hihetetlen!” –véli a szakértő.
A baj a szakértő szerint a Volkswagen kettős irányítási rendszerében van, mivel az aránytalanul nagy befolyást biztosít két domináns részvényesnek, a Porsche-Piëch családnak és Alsó-Szászország kormányának. Övék a szavazati jogok 73,3 százaléka, miközben a részvényeknek csak 43,7 százalékával rendelkeznek. Flossbach szerint ha ez a két részvényes bejelentetné, hogy a jövőben csak a tulajdoni arányuknak megfelelő befolyásra tartanak igényt, akkor a csillagos égbe emelkedne a Volkswagen-részvények ára. Erre azonban semmi esélyt sem lát.
A Porsche-Piëch család úgy ragaszkodik hatalmához, mint "egy sértődékeny óvodás gyerek a játékához", Alsó-Szászországot pedig csak az érdekli, hogy az autógyártó minél több munkahelyet tartson fenn a tartományban.
Hosszú távon nem mehet ez így tovább
Ennek eredményeként a vállalat menedzsmentjének meg van kötve a keze. Nem dönthet leépítésekről, a termelés kihelyezéséről alacsonyabb munkabérű országokba vagy a motorkerékpároktól a hajómotorokig rendkívül sok mindennek foglalkozó cég feldarabolásáról.
A Volkswagen, a Porsche-Piëch család és a Porsche SE, amely a család szavazórészvény-pakettjét birtokolja nem kívánt reagálni a vagyonkezelő szakember bírálatára a Financial Timesnak.
Alsó-Szászország kormánya szerint pedig Flossbach kritikája „inkorrekt”.
A tartomány delegáltjai a Volkswagen felügyelőbizottságában a német törvényekkel összhangban azt tartják szem előtt, ami az autógyártónak a legjobb. Miközben a Volkswagennél gyártott autók 12 százalékát adják el Németországban, a vállalat munkavállalóinak 43 százaléka dolgozik az országban. Flossbach szerint hosszú távon irreális fenntartani ezeket az arányokat. Az, hogy a céget alárendelik az ilyen típusú, az üzleti gondolkodást felülíró szempontoknak, katasztrófához fog vezetni.