Kevesebb pénzből megdrágult autót: alig vásárol a magyar magánszemély
A magyar újautó-piacon tízből hét autót vesznek cégek, a fennmaradó három kerül magánszemélyekhez. Ez rosszabb arány, mint a járvány előtt. A friss, tavalyi adatok megjelenése apropóján a Datahouse-tól kapott statisztikák alapján azt néztük meg, hogy az elmúlt öt évben, beleértve a járvány előtti, 2019-es évet hány darab új autót vásároltak a magánszemélyek. A végeredmény pocsék és jól mutatja a lakosság anyagi helyzetét.
2019 januárjától 2023 végéig összesen 214 813 darab olyan autót helyeztek forgalomba újonnan, amelyek magánszemélyekhez kerültek.
Forgalomba helyezett új autók száma összesen (darab) | Magánszemélyekhez került új autók száma (darab) | Magánszemélyek részesedése a teljes újautó-piacon | |
2019 | 157 906 | 63 732 | 40,4% |
2020 | 128 031 | 49 034 | 38,3% |
2021 | 121 920 | 36 647 | 30,1% |
2022 | 111 524 | 33 551 | 30,1% |
2023 | 107 720 | 31 870 | 29,6% |
2019-2023 | 627 101 | 214 834 | 34,3% |
Forrás: Datahouse
Darabszámokban mindez a következőképpen festett: 2019-ben még közel 64 ezer értékesítés történt, a koronavírus-járvány megjelenése után, 2020-ban és 2021-ben azonban bő tízezres visszaesés következett, majd lassabb tempóban, de tovább zsugorodott a magánszemélyek újautó-piaca. Gyakorlatilag öt év alatt megfeleződött, miközben a teljes piac a harmadával ment össze.
A vizsgált időtávon tehát 2023 volt a leggyengébb év, ami több tényezővel magyarázható, amelyekről már beszámoltunk. Nagyon leegyszerűsítve kevesebb pénzből kellene drágább autókat vásárolni. Csakúgy, mint a kiskereskedelem egészében. A forgalom volumene ugyanis a múlt év első tizenegy hónapjában 9 százalékkal csökkent, miközben a forintban mért forgalom 9 százalékkal 16 594 milliárd forintra nőtt. Azaz kevesebb terméket vásárolt a lakosság, jóval drágábban, mint egy évvel korábban. Ez az infláció emelkedésének köszönhető, ami visszavetette a vásárlóerőt. Így sok háztartásban a komolyabb kiadások, például az autóvásárlás is lekerült a napirendről.
Arra, hogy a lakosság mekkora összeget tud autóvásárlásra szánni, választ adott a Pulzus Kutató tavaly júniusban a Totalcarnak készített kutatása. Igaz, a felmérésben használt autókra kérdeztünk rá, az eredmények így is beszédesek.
A válaszadók 26 százalékánál legfeljebb 750 ezer forint a keret, 23 százalékuk 750 ezer és 1,5 millió közötti összeggel kalkulál. Ebből pedig az is látszik, hogy még a használtak ligájában is az alsó kategóriában tud válogatni a többség.
Balló Marci kollégánk tavaly februárban az autópiaci helyzetről azt mondta:
Lényegében most az vesz autót, akinek sok pénze van, vagy akinek muszáj.
Az új autók hiánya hozzájárult ahhoz, hogy a múlt évben rekordszintre emelkedett a magyar személyautók átlagéletkora. 2023 közepén 15,6 évnél járt a magyar flotta, szemben a 2022 végi 15,4 évvel. A legfiatalabbak között Daciák és Kiák vannak, a legelterjedtebb márkák közé sorolható Volkswagenek, Opelek és Suzukik 16-17 évesek.
Az idén javulni fog a helyzet a lakosság anyagi helyzetét nézve, a vásárlóerő erősödésére lehet számítani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hirtelen felfutás lesz az autópiacon. Sőt, nagy kérdés, hogy a vörös-tengeri fegyveres konfliktus miatt az ellátási láncok problémái okoznak-e drágulást a piacon.