Válsághelyzet a világ útjain: hiába javult a baleseti statisztika
Bár az elmúlt másfél évtizedben valamelyest javult a közutak biztonsága a világ országaiban, továbbra is elfogadhatatlanul sokan vesztik életüket közúti balesetekben – derül ki egy friss jelentésből.
Igaz, hogy 2010 óta 5 százalékkal, évi 1,19 millióra csökkent a világ közútjain halálos balesetben elhunytak száma, ám ez az adat továbbra is azt jelzi, hogy ezek a balesetek továbbra is egészségügyi válsághelyzetet jelentenek az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) közelmúltban megjelent közúti biztonsági összefoglalója szerint. A gyalogosok és a kerékpárosok, továbbá más védtelen közlekedők a legsérülékenyebbek, ők a halálos balesetek legjellemzőbb áldozatai.
Az összesített adat azt jelenti, hogy minden percben két ember veszi életét a világ közútjain, naponta közel 3260-an halnak meg balesetekben. Ezek a szerencsétlenségek az 5–29 éves korosztály leggyakoribb halálokai. Az ENSZ tagállamai közül 108 jelentette azt, hogy csökkent az útjain a halálos balesetek száma 2010 és 2021 között.
Tíz olyan ország akadt, amelynek sikerült felére csökkentenie ezt a mutatót – legalábbis saját bevallása szerint. Ezek Fehéroroszország, Brunei, Dánia, Japán, Litvánia, Norvégia, Oroszország,Trinidad és Tobago, az Egyesült Arab Emírségek és Venezuela.
További 35 ország jelentős, 30–50 százalékos csökkenést ért el. A hosszú távú KSH-statisztikák szerint Magyarországon is javult a helyzet. A kétezres évek első felében több mint ezer halálos baleset történt évente, 2010-ben 649. Az azt követő években tovább csökkent a számuk, de még így is sok.
Év | A halálos balesetek száma |
2001 | 1132 |
2002 | 1264 |
2003 | 1135 |
2004 | 1168 |
2005 | 1139 |
2006 | 1173 |
2007 | 1106 |
2008 | 890 |
2009 | 752 |
2010 | 649 |
2011 | 563 |
2012 | 541 |
2013 | 540 |
2014 | 573 |
2015 | 585 |
2016 | 565 |
2017 | 575 |
2018 | 567 |
2019 | 530 |
2020 | 423 |
2021 | 467 |
2022 | 475 |
A WHO-s összefoglalóból kiderül az is, hogy a halálos balesetek 28 százaléka a délkelet-ázsiai és a csendes-óceáni régióban, 19 százalékuk Afrikában,12 százalékuk Latin-Amerikában, 11 százalékuk a mediterrán térségben, 5 százalékuk Európában történik.A szerencsétlenségek 90 százalékát az alacsony vagy közepes jövedelmű országokban jegyezték fel. Ez az arány éles kontrasztban van azzal, hogy ezekben az országokban jóval kevesebb autó – a világ autóinak 1 százaléka – közlekedik, mint a fejlett világban. Így a tragikus kimenetelű esetek kockázata háromszorosa ezekben az országokban, mint a magas jövedelmű országokban.
A halálos balesetek 23 százalékának gyalogos, 21 százalékának motorkerékpáros, hat százalékának kerékpáros, három százalékának rollert vagy más mikromobilitási járművet használó közlekedő az áldozata. A tragikus kimenetelű gyalogosbalesetek száma három, a kerékpárosoké húsz százalékkal nőtt 2010 és 2021 között.
A WHO szerint miközben a világ motor hajtotta járműállománya 2030-ra várhatóan megduplázódik, az ENSZ tagállamainak kevesebb mint ötöde tervez bevezetni új passzív biztonsági előírásokat a halálos balesetek megelőzése érdekében. Csak 51 tagországban írnak elő minden közlekedő védelmét figyelembe vevő követelményeket a közutakra vonatkozóan.