Válsághelyzet a világ útjain: hiába javult a baleseti statisztika

2024.01.22. 06:22

Bár az elmúlt másfél évtizedben valamelyest javult a közutak biztonsága a világ országaiban, továbbra is elfogadhatatlanul sokan vesztik életüket közúti balesetekben – derül ki egy friss jelentésből.

Igaz, hogy 2010 óta 5 százalékkal, évi 1,19 millióra csökkent a világ közútjain halálos balesetben elhunytak száma, ám ez az adat továbbra is azt jelzi, hogy ezek a balesetek továbbra is egészségügyi válsághelyzetet jelentenek az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) közelmúltban megjelent közúti biztonsági összefoglalója szerint. A gyalogosok és a kerékpárosok, továbbá más védtelen közlekedők a legsérülékenyebbek, ők a halálos balesetek legjellemzőbb áldozatai.

A kép illusztráció
A kép illusztráció
Fotó: Kaszás Tamás / Index

Az összesített adat azt jelenti, hogy minden percben két ember veszi életét a világ közútjain, naponta közel 3260-an halnak meg balesetekben. Ezek a szerencsétlenségek az 5–29 éves korosztály leggyakoribb halálokai. Az ENSZ tagállamai közül 108 jelentette azt, hogy csökkent az útjain a halálos balesetek száma 2010 és 2021 között. 

Tíz olyan ország akadt, amelynek sikerült felére csökkentenie ezt a mutatót – legalábbis saját bevallása szerint. Ezek Fehéroroszország, Brunei, Dánia, Japán, Litvánia, Norvégia, Oroszország,Trinidad és Tobago, az Egyesült Arab Emírségek és Venezuela.

További 35 ország jelentős, 30–50 százalékos csökkenést ért el. A hosszú távú KSH-statisztikák szerint Magyarországon is javult a helyzet. A kétezres évek első felében több mint ezer halálos baleset történt évente, 2010-ben 649. Az azt követő években tovább csökkent a számuk, de még így is sok. 

Év A halálos balesetek száma
2001 1132
2002 1264
2003 1135
2004 1168
2005 1139
2006 1173
2007 1106
2008 890
2009 752
2010 649
2011 563
2012 541
2013 540
2014 573
2015 585
2016 565
2017 575
2018 567
2019 530
2020 423
2021 467
2022 475

A WHO-s összefoglalóból kiderül az is, hogy a  halálos balesetek 28 százaléka a délkelet-ázsiai és a csendes-óceáni régióban, 19 százalékuk Afrikában,12 százalékuk Latin-Amerikában, 11 százalékuk a mediterrán térségben, 5 százalékuk Európában történik.A szerencsétlenségek 90 százalékát az alacsony vagy közepes jövedelmű országokban jegyezték fel. Ez az arány éles kontrasztban van azzal, hogy ezekben az országokban jóval kevesebb autó – a világ autóinak 1 százaléka – közlekedik, mint a fejlett világban. Így a tragikus kimenetelű esetek kockázata háromszorosa ezekben az országokban, mint a magas jövedelmű országokban.

A halálos balesetek 23 százalékának gyalogos, 21 százalékának motorkerékpáros, hat százalékának kerékpáros, három százalékának rollert vagy más mikromobilitási járművet használó közlekedő az áldozata. A tragikus kimenetelű gyalogosbalesetek száma három, a kerékpárosoké húsz százalékkal nőtt 2010 és 2021 között.

A WHO szerint miközben a világ motor hajtotta járműállománya 2030-ra várhatóan megduplázódik, az ENSZ tagállamainak kevesebb mint ötöde tervez bevezetni új passzív biztonsági előírásokat a halálos balesetek megelőzése érdekében. Csak 51 tagországban írnak elő minden közlekedő védelmét figyelembe vevő követelményeket a közutakra vonatkozóan.