Olyan gyorsan változnak a világ olajpiacára ható körülmények, hogy az elemzőktől egy napon belül is egymásnak ellentmondó előrejelzések érkeznek. Ezért könnyelműség egyelőre megjósolni, mennyit kell majd fizetni az üzemanyagokért.
Továbbra is részben a vörös-tengeri konfliktus határozza meg az olaj árát, amely számos más tényezőn - árfolyam, árrés, adószabályok - keresztül az üzemanyagárakat.
Ellentmondásos a kép
Az olaj ára hordónként több mint egy dollárral csökkent január 29-én, miután a kínai ingatlanszektorral kapcsolatos friss hír bizonytalanabbá tette az ottani kereslettel kapcsolatos kilátásokat. Ez ellensúlyozta az egy nappal korábbi jelentéseket arról, hogy húszi rakétatámadás ért egy olajszállító hajót a Vörös-tengeren.
Az utóbbi miatt - a Bloomberg értesülése szerint - két Kuvaitból indult olajszállító hajó úgy döntött, hogy Afrika megkerülésével halad tovább úti célja felé. A legfontosabb olajfajták közül a Brent és a WTI ára ezt követően ismét felfelé vette az irányt. Így kedden az előbbi hordónként 82 és 83 dollár között ingadozott, míg az utóbbi jegyzése 77 dollár körül alakult.
A hétfői árcsökkenés az első volt nagyjából egy héten belül. Kiváltó oka a hongkongi bíróság döntése volt, amely elrendelte Kína legnagyobb ingatlanfejlesztőjének, az Evergrande Groupnak a felszámolását. Ez agyoncsapta a befektetők bizakodását, főként hogy a friss hír előtt is arról kaptak információt, hogy a kínai gazdaság továbbra is gyengélkedik.
A szakértők egy része az egymásnak ellentmondó hatások alapján felteszik a kérdést, miszerint mekkora kockázati prémium indokolt az olaj árában. Az elemzői kommentárok szerint a közel-keleti konfliktusok egyelőre nem veszélyeztetik közvetlenül az olajkitermelés és -szállítás infrastruktúráját.
„Jelenleg tízdolláros prémiumot látunk az olaj árában, miközben maximum három-négy dollár lenne indokolt a világpiaci olajkereslet és -kínálat alapján” – mondta Gary Cunningham, a Tradition Energy tanácsadó cég igazgatója.
Sok dolog rángatja az árfolyamot
A szakértők nem győzik sorolni azokat a szempontokat, amelyek hatással lehetnek az árak alakulására a következő hónapokban, s ezzel befolyásolhatják a benzin és a gázolaj árát is. Például mire véljék az Európai Központi Bank (EKB) döntéshozóinak bizonytalanságát azzal kapcsolatban, hogy eljött-e az ideje az alapkamat csökkenésének.Ha a Fed vagy az EKB lép ezen a téren, az a gazdaság erősödését, és ezzel az energiahordozók iránti kereslet növekedését eredményezheti.A másik fontos szempont az OPEC+ viselkedése.
Az olajpiaci szakértők kíváncsiak rá, hogyan tartják be a kartell országai az áprilistól tervezett további kitermeléscsökkentést, ami napi 2,2 millió hordót vonna ki a piacról. Eközben az orosz olajlétesítményeket ért támadások nyomán többen azt jósolják, hogy a Brent meg sem áll, amíg meg nem közelíti a 85 dollár/hordós jegyzést, miközben a WTI 78 dollár/hordó fölé drágul.A vörös-tengeri helyzetet súlyosbította az olajtankert ért január 28-ai találat, ami tüzet okozott a hajón. Ez növelte az világpiac olajellátásával kapcsolatos kockázatot.
Színesíti a helyzetet, ha lehet így fogalmazni, hogy egy eldugott török tengeri olajterminálról kiderült:egyik csomópontja lehet az orosz olaj kijutásának a világpiacra a nyugati korlátozások megkerülésével. Dörtyol a török-szír határon található. Kikötőjében békésebb időkben csak Irakból közúton érkező olajat töltenek át tartályhajókba.Miután azonban 2022 közepén életbe léptek az orosz olajexportot korlátozni hivatott nyugati szankciók, hirtelen megugrott a tenger felől érkező tankerek száma – derült ki a Financial Times cikkéből, amely a Kpler adatszolgáltató cég adatait idézte.
Az érkező olaj nagy része Oroszországból jön, és jó eséllyel Európában köt ki, jókora extraprofittal gyarapítva valakiket.Az is elképzelhető, hogy valahogy az amerikai haditengerészet hajóiba jut az innen származó olajból készült üzemanyagból.
Irány a ... merre is?
Az FXEmpire hírportál rendszeresen közli piaci elemzők előrejelzéseit az olajárakról is. Az olajtanker elleni sikeres húszi támadás után készült előrejelzés arra a következtetésre jutott, hogy stabil emelkedőtrend alakul ki a fekete arany piacán. Ezt erősítené, ha az Egyesült Államok az eddiginél jobban belekeveredne a Közel-Keleten kialakult konfliktusokba és az OPEC+ országai tovább csökkentenék kitermelésüket.
A fél nappal később megjelent elemzésre már hatással volt a kínai ingatlanpiacot érintő hongkongi bírósági döntés, így az már azt latolgatta, hogy meddig eshet vissza az olajár, ha a világ második legnagyobb gazdaságának fogyasztása halvány marad.
A WTI esetén a 75 dollár/hordós szintnél mutattak erős ellenállási pontot a technikai elemzések. A Brent esetén ugyanezek 80,50 dollárnál jelezik az árcsökkenés alsó és a 84 dollár körül a felső határát. Az utóbbi átlépése esetén már a 90 dollár/hordós szintet célozná meg a fekete arany ára. Amiben minden elemző egyetért az az, hogy nagy lesz a volatilitás. Magyarán miután az árakat a külső körülmények ide-oda rángatják, nagy hullámzásokra számíthatunk. Ez mindenképpen megjelenhet a benzinkutakon is az üzemanyagok változékony árában.
Források: Yahoo Finance, Financial Times, FX Empire