- Magazin
- Közélet
- byd
- kína
- villanyautó
- elektromos autó
- warren buffett
- vang csuan-fu
- cégtörténet
- autóipar
Fast fashion az autópiacon: mindent letarol a BYD?
Mobiltelefon-akkumulátorokkal indult a villanyautózás.
A Szegeden autógyár építését tervező, a világ egyik legjelentősebb villanyautó-gyártóját, a BYD-t 1995-ben alapította Vang Csuan-fu, egy nem igazán ismert tudományos kutató, aki azóta is vezeti a vállalatot. A cégalapító az 1990-es évek elején került Sencsenbe, Kína egyik óriási kereskedelmi és ipari központjába, ahol egy állami kutatóintézetnél dolgozott. Ottani, kvázi nyugdíjas állását adta fel a vállalkozás kedvéért.
A CNN Business beszámolója Wangra hivatkozva azt írja, hogy a BYD elnevezés nem valamilyen rövidítés. Pusztán olyan fura nevet akart cégének,amivel kitűnhet a többi startup közül. Később megjelent a gyár autóin a rövidítésnek megfelelő Build Your Dreams (Váltsd valóra az álmaidat) kifejezés, de idővel eltűnt ez a szlogen, a Carexpert.com szerint.
Átvészelte a válságot
Két év alatt vagyis 1997-re a mobiltelefon-akkumulátorokat gyártó a „garázscég”, középvállalkozássá nőtt, évi 100 millió jüan (mai árfolyamon közel ötmilliárd forint) árbevétellel. Akkor tört ki az ázsiai pénzügyi válság, ami megtizedelte az akkugyártó üzletág cégeit, de a BYD túlélte, és 2003-ra a világ legnagyobb mobilokban használatos nikkel-kadmiumakkumulátorokat gyártó vállalatává vált. Vang azonban ennél is többet akart, ezért még abban az évben megvette a Hszian városában működő állami autógyártó vállalatot 269 millió jüanért (13,3 milliárd forint).
És megjelent az „amerikai nagybácsi”
Ez a váratlan húzás felbosszantotta a vállalat stratégiai befektetőit. Az addigra már a hongkongi tőzsdén jegyzett BYD részvényei 21 százalékkal gyengültek. A cégvezető azzal magyarázza döntését, hogy hitt az elektromos autózás jövőjében. A cég első önállóan gyártott autója az F3-volt, amely 2005-ben jelent meg még benzinmotoros változatban és kísértetiesen hasonlított egy Toyota Corollára, ám Vangot ez nem zavarta. Amikor erről kérdezték egy interjúban, azt mondta, hogy vállalata csak olyan elemeket vesz kölcsön más autógyártóktól, amelyek nem élveznek szabadalmi védettséget. Nagy fordulatot az hozta a cég életében, hogy Warren Buffett legendás amerikai tőzsdei befektető fantáziát látott benne és 230 millió dollár (mai árfolyamon 81 milliárd forint) befektetésével 10 százalékos részesedést vásárolt a vállalatban 2008-ban. Ez annyira megdobta a cég iránti érdeklődést, hogy a következő évben 1370 százalékkal drágultak a papírjai. Vang 2009-ben Kína leggazdagabb emberévé vált.
A BYD 2008-ban jelent meg a piacon első konnektorból tölthető hibrid meghajtású autójával. Ezután főként a teljesen elektromos meghajtású járművekre koncentrált, mert ezek fejlesztését támogatja a pekingi kormány. Buffett befektetési cége 2022 óta fokozatosan csökkenti részesedését az autógyártóban, zsebre téve az irtózatosan nagy hasznot, amit ezen az üzleten elért. Tavaly októberben még 8 százaléka volt a BYD-ben, ami 2,3 milliárd dollárt (808 milliárd forintot) ért.
Tesla kontra BYD
Bár a BYD 2015 óta domináns szereplője a kínai villanyautó-piacnak, értékesítései 2022-ben ugrottak meg. Akkor 1,8 millió autót adott el, ami háromszorosa volt a 2021-es mennyiségnek. Egy évre rá, 2023-ban már kicsit több mint hárommillió autót értékesítettek, ami 62 százalékkal haladta meg a 2022-es eladásokat.A Teslával szemben, amelyet a gyártott autók mennyiségét tekintve 2023-ban megelőzött, az az előnye, hogy autói olcsóbbak. Vang szerint ennek az a titka, hogy az autók alkatrészeit nagyrészt házon belül gyártják – idézte a cégalapítót a Nikkei Asia tőzsdei és gazdasági hírportál.
Ezt az teszi lehetővé, hogy a villanyautók egyszerűbb felépítésűek a hagyományos meghajtásúaknál.A cégvezető állítását alátámasztotta az UBS bank vizsgálata, amelyben szétszedtek egy BYD Seal teljesen elektromos autót. Arra jutottak, hogy az alkatrészek 75 százaléka házon belül készült, míg a Tesla Model 3 esetén csak 46 százalék ez az arány. Ez lehet az oka, hogy ezen az autón 16 százalékos profitrátát ér el a BYD, míg a Model 3 esetén -Kínában - 14 százalék a marzs.
Kínában a legolcsóbb Tesla a Model 3, ami háromszor annyiba kerül, mint a BYD Seagulljai. Az előbbi valamivel nagyobb hatótávot és teljesítményt ígér tulajdonosainak. A cég a Toyotának, sőt a német média szerint a Teslának is szállít ilyen akkumulátorokat. Az amerikai cég németországi gyárban készülő Model Y autókba kerülnek BYD-akkuk.
Kínai módi: fast fashion az autógyártásban
A BYD legnépszerűbb modelljei a kínai piacon, a Qin szedán, amiből plug-in hibrid és teljesen elektromos változat is készül, illetve a Song, amely egy kompakt crossover. Exportálnak elektromos taxikat, buszokat és más járműveket a világ számos országába. Az USA-ba viszont nem szállítanak személyautókat. A BYD legnagyobb külföldi piacai Izrael és Thaiföld. Ezekben az országokban a BYD az első a villanyautó-gyártók rangsorában.
Kaliforniában helyben gyártott elektromos buszokkal van jelen a cég. A kínai autógyártó nem riadt meg attól, hogy bepróbálkozzon a japán piacon is, amelyet jellemzően a hazai autógyártók uralnak. A 2023 októberi tokiói autókiállításon még Sato Koji, a Toyota Motor vezérigazgatója is részt vett a kínai vállalat sajtókonferenciáján az érdeklődők tömegében.A kínai autóipar 2023-ban több autót exportált, mint ahányat az ország importált. Ennek egyik részese a BYD.
Az UBS előrejelzése szerint a kínai autógyártók világpiaci részesedése 2030-ra 33 százalékra mehet fel az újautó-eladásokban. Ez azonban egy nagyon-nagyon óvatos jóslat. Nem véletlen, hogy Japánban és Európában is a helyi autóipart fenyegető veszélyt látnak a kínaiak előretörésében. A szigetországban például azt kifogásolják, hogy nem tudnak lépést tartani az egymás után gyors ütemben a szalonokba kerülő újabb és újabb kínai modellekkel. Ezt azzal magyarázzák, hogy a kínaiak az autótervezés korai szakaszában számítógépes szimulációkat használnak, míg a japán cégek valós modelleket építenek. Ezzel úgy csábíthatják el az autósokat, ahogy a ruhagyártásban a fast fashion elkábította az embereket. Ugyanakkor a kínai autók gyors avulásuk miatt kevesebbet érhetnek majd a használtautó-piacon.
(Forrás: Nikkei Asia, CNN Business, Carexport.com)
Az oldalról ajánljuk
- Technika
Olcsó japán hibrid, buktatókkalMűhelyPRN: Honda Insight 1,3 Hybrid – 2009.
Jóval olcsóbb, mint a kortárs Prius 3, cserébe kevésbé fejlett, az akkucsere költsége pedig fájdalmas.
- Hírek
Pókmajmot találtak egy kaliforniai gyorshajtó Rolls-Royce-ában
Az autóban tartózkodó két majom közül az egyiket letartóztatták.
- Hírek
Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben
Az eladások csaknem 90 százalékát vitték a villanyautók.
- Hírek
Menni akart a kamionos, áthajtott a piroson, letörte a vasúti sorompót
A sietős fuvarozónak mákja volt, hogy nem jött vonat. A rendőrökkel nem volt szerencséje.
- Hírek
Porig égett hét hidrogénbusz Franciaországban, az egyik jármű okozhatta a tüzet
Nagyjából 4,2 millió eurós, azaz 1,75 milliárd forintos kár keletkezett.
- Hírek
Bemutatkozott a közel 500 kilométeres hatótávú Hyundai Creta, de van egy rossz hírünk
Az olcsó villany-Hyundaiból Európának nem jut.
- Olajdoktor
Kéken füstöl a dízelem, a túltöltött motorolaj lehet a gond?
1500 kilométer után kezdett rendellenesen viselkedni az autó.
- Hírek
Javítják az M1-esen megsérült hidat Tatánál, több kilométeres a torlódás
Csak a belső sáv járható az érintett területen.
- Hírek
Visszahívnak csaknem 23 ezer Kia EV9-et, mert valaki megfeledkezett az ülés rögzítőcsavarjairól
Csak az egyesült államokbeli modelleket érinti a hiányosság.
- Hírek
Frontális karambol történt az M3-as autópályán, lezárták a sztrádát
Hatvan közelében, a főváros felé vezető szakaszon történt a baleset.
- Hírek
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
A T-Roc második generációját még idén bemutatják.
- Technika
Top 10 SUV a legnagyobb csomagtérrel
Síeléshez ajánljuk: az elsődleges szempont a csomagtartó mérete, és a csúszós utak miatt az összkerékhajtás is feltétel.
- Hírek
Úgy megküldték murván ezt a 120 ezres Focust, mintha WRC lenne
Egy egyhatos, 100 lóerős Focust fogtak be alkalmi raliautónak. Hatalmas mókának tűnik.
- Hírek
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.
- Hírek
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.
- Tesztek
Felejthetetlen névvel próbálkozó tucatautóTeszt: Ford Capri 77 kWh Extended Range - 2024.
Sosem lesz már annyira tökös a Ford, hogy egy népnek szánt egyszerű kupét hozzon, de a név ott lógott a falon, hát rászögelték erre az új krumplira.
- Hírek
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.
- Hírek
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.
- Égéstér
A bérlőknek nem kell villanyautó
Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.
- Hírek
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.
- Hírek
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.
- Hírek
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.
- Hírek
Először csökkent a Tesla éves kereslete
A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.
- Hírek
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.