A prémium csapdája: gyerekkori álomból rémálom

Minél drágább és bonyolultabb egy autó, annál...

2024.02.08. 06:04

Általános tévhit, hogy a drágább termékek nem csak a kidolgozás minőségében jobbak, de a megbízhatóságuk is magasabb szintű, a kapcsolódó garanciális feltételek pedig kedvezőbbek. A valóságban viszont az összefüggés korántsem lineáris. Sőt, igen gyakran éppen fordított arányosságot mutat.

Az élet alapvetően egyszerű: megszületünk, itt vagyunk bizonyos ideig, aztán tovább megyünk. Az eltöltött idő minőségét összesen két dolog határozza meg. Hogy hova-mikor születtünk, és hogy milyen álmokat kergetünk. Előbbire semmi ráhatásunk, utóbbit pedig eleve készen kapjuk abból a sok szögletes dobozból, amiket születésünk óta bámulunk. De legalább ezekből van szortiment, és akár vissza is utasíthatjuk őket ízlésünknek megfelelően. Már ha elég bátrak vagyunk hozzá!

Nem árulok el nagy titkot, a fiúk a "Renault jelen" kívül általában autókról álmodoznak. Néhány "keménymagos" vonatokról, meg mezőgazdasági nehézgépekről, de őket a szabályt erősítő kivételként érdemes kezelni. Ráadásul a többség nem akármilyen autókról szövögeti az álmait, hanem egyből valamilyen ritka és különleges prémiumról.

Nézz csak körül, semelyik autóbuzi sem mer már kicsi lenni. Aki imádja az autókat, annak csak a prémium jöhet szóba. Minél keletebbre haladunk a térképen, annál ócskább állapotban, de a prémium akkor is alap. Albániában egyenesen láthatatlan vagy az utakon, ha nem csillagot tolsz magad előtt. 

Ez a fajta álomkergetés a fogyasztói társadalom hozadéka, nincs már miben összemérni a potenciált, csak a közlekedőedénnyel lehet kifejezni az alfahímséget.

A szigmák most kacaghatnak egyet hangosan.

A fogyasztói társadalom prédikátora a média maga. A médiával pedig van egy nagy probléma: szereti elhallgatni a valóság néhány árnyalatát. És akkor eufemisztikusan fogalmaztam.

Az "instant get" és a prémium életérzés lázálma ugyanis olyan problémákkal kézenfogva jár, amelyekről az álomkoncepciók szemlesütve hallgatnak: a hájtek vasaknak hájend problémáik lesznek és nem tudod kikerülni a taposóaknákat akkor sem, ha a világ összes pénzéért újat veszel.

Hogy erről nem volt szó? De volt, csak a szirénének hangja elvonta a figyelmedet!

A legtöbb, prémiumra vágyó autóbolond úgy van vele, hogy inkább gyűjtöget még picit, de semmi esetre sem költi el a nehezen megkeresett pénzét valami kommersz közlekedőedényre. A prémium szegmens úgyis megbízhatóbb technikát kínál, ha meg mégis beüt a krach, a garanciális / szavatossági ügyintézés is gördülékenyebb lesz. Hiszen a magasabb vételárért magasabb szintű szolgáltatás is jár.

X-Tomi képe természetesen csak illusztráció!
X-Tomi képe természetesen csak illusztráció!

A valóság sajnos azonban ennél sokkal lehangolóbb. A "hájtek" vasaknak ugyanis "hájend" problémáik vannak. Olyan műszaki-mechanikai-elektronikai hibákat tudnak produkálni, amelyeknek kigyomlálása és javítása nem csak pszichésen, de anyagilag is jelentős megterhelést tud okozni a tulajdonosoknak. Tönkrevágva a prémium-álmot, kiidegelve az álmodót és legyalulva a mézet a madzagról! Ez pedig seperc alatt tudja lehetetlenné tenni a nyugodt közlekedést és a megérdemelt jutalom élvezetét. 

Egy 3-as plug-in hibrid BMW indítóakkumulátorai például komoly riadalmat és fél milliós szervizszámlát tudnak generálni, már az autó egészen fiatal korában is. 

A tulajdonosok pedig ilyenkor nem mindig értik: most konkrétan nekik intett be az élet, vagy az összes ilyen? Szinte megnyugodnak, amikor megtudják: a jármű nem személyeskedik, a mikrózható álom minden egyes porciója azonos módon savanykás valamennyi sorstársnak. Úgy hívja ezt a szakzsargon, hogy típushiba vagy gyermekbetegség.

Elcsépelt szó ez itthon, de a modern autóiparban nagyon is valós jelenség!

A gyártóknak se idejük, se energiájuk minden potenciális hibalehetőséget letesztelni és kigyomlálni a széria elején az új fejlesztésből.

Meg amúgy is, minek tennék, így is viszik a portékát, mint a cukrot...

A gyártók már évtizedek óta az autósokkal tesztelnek.

Levezényelnek pár gyári visszahívást, adnak pár kupont a kellemetlenségekért cserébe, ennél többet sajnos nem tudnak ők sem tenni. Minél bonyolultabb a technika, annál nagyobb a valószínűsége az ilyen "előre nem látott" műszaki problémáknak az új autók esetében.

Át bizony, de má' mikor! Az autóipar ígéretei utólag valahogy sosem válnak valósággá...
Át bizony, de má' mikor! Az autóipar ígéretei utólag valahogy sosem válnak valósággá...

Ez ellen az sem véd, ha új helyett használtat vesztek!

Sokan úgy hiszik, hogy a használt prémium lesz a jó megoldás erre a problémára. Annak már csak nem lesznek ilyen gyerekbetegségei, típushibái! Vagy, ha voltak is, azt már kigyomlálta a gyártó a visszahívások során. 

Ez lesz a tuti, kétszer ugyanoda nem csaphat be a villám! Nem-e? Fogd csak meg a söröm, somolygott Zeusz a görög joghurt plasztikpohara mögül! Ha konstrukciós a hiba, nem mindig sikerül elsőre kijavítani és sokszor megesik, hogy a probléma újra jelentkezik egy későbbi tulajdonosnál. Ráadásul a prémium autókban általában két indítóakkumulátor is helyet kap, így a meghibásodás lehetősége is kétszeres.

A prémium szegmens kisfeszültségű akkuproblémáival Marci kollégánk is szembesült nemrég. Tudta, hogy létező a probléma, csak azt nem sejtette, hogy vele is megtörténhet. A félmilliós kiadás után ő is megtanulta: a prémium autóknak prémium kategóriás problémái vannak. 

Egyre nehezebb olyan autót találni, ami az elejétől a végéig megbízható lesz.
Egyre nehezebb olyan autót találni, ami az elejétől a végéig megbízható lesz.

Sok autóst azzal nyugtat a gyártó vagy importőr, hogy elszigetelt esetekről van szó, és nem kell aggódni a jövő miatt. Szerintem viszont ezek a szigetek túl közel vannak egymáshoz! 

Sajnos az van, hogy minél kifinomultabb egy jármű, annál több és költségesebb hibalehetőség is jár vele. Ezek a problémák pedig - a feszített tempó miatt -  nemcsak a sokadik tulajdonosnál jelentkezhetnek, hanem akár rögtön az elsőnél is. Mivel ezek nem az elhasználódás következményei, hanem az alapos tesztelés hiányáé. Kiforratlan konstrukció esetén ez elkerülhetetlen. Így pedig már az sem feltétlenül igaz, hogy ami drágább, az jobb-megbízhatóbb is lesz. Költségesebb viszont biztosan. 

Autórajongói oldalról nézve ez egy olyan tragikomédia, ami egyáltalán nem vicces. 

Sőt! Empátiám határtalan, de közben a harmadik szemem nevet. Mindig felizzik a bindi-csakrám, amikor valakit felébredni látok a mátrix álmából. Mert a történet igazi tanulsága ez. Hogy olyan álmokat kergettet velünk autóbuzikkal a fogyasztói lét, amire még Andersen is azt javasolná: menjetek ti a büdös francba, de komolyan! Közben meg lassan fél évszázada mantrázzák a jamaikaiak, hogy "mó máni, mó práblem!" Mondjuk ők könnyen vannak, hisz' Jamaika a jamaikaiaké...

Ott tartunk, hogy aki ilyen lesajnált, kőbalta egyszerűségű szívóbenzinest választ, az is csak akkor járhat jól hosszútávon, ha még mentes az elektromos hókuszpókuszoktól a konkrét példány.
Ott tartunk, hogy aki ilyen lesajnált, kőbalta egyszerűségű szívóbenzinest választ, az is csak akkor járhat jól hosszútávon, ha még mentes az elektromos hókuszpókuszoktól a konkrét példány.

De ezt a viszonylag egyszerű üzenetet valahogy csak akkor érti meg az ember fia, amikor már túl van az átbillenési ponton. Olyankor bezzeg értelmet nyer a "pénz nem boldogít" empirikus bölcselet, de akkor már késő. Ott már nem marad idő leülni a pofáraesés előtt és hiába ordítjuk, nem ilyen lovat akartunk. Ez a csodálatos ebben a földi paradicsomban: itt senki sem hal meg szűzként, az élet mindenkit meg...ajándékoz. Válogatás nélkül, mindenkit. A tanult francia ezt úgy mondaná: Mindenki a maga szintjén nyomorog. Lesz vigasz? Lesz hát, irgalom a neve.

Az autóipar elmúlt évtizedbeli "technológiaváltásával" csak a csecs került fel a tőgyre!

És nem csak a prémium szegmenst érinti a probléma, ó dehogy! Lágy hibrid indítógenerátoros rendszerek a B szegmens legkisebb autóiban, 3 hengeres turbóbenzines csodák multilink-független felfüggesztésekkel minden keréknél úgy, hogy az anyataxi üzemmódban senki meg nem mondja, mi kerreg ott elöl és senki sem érzi a prémiumságot a McPherson-csatolt lengőkaros futóműkombóhoz képest.

Túl van már bonyolítva minden a fenntarthatóság, a környezetvédelem és az innováció nevében,

a fogyasztói társadalom pedig a megbízhatóságot és a javíthatóságot áldozta fel elsőként a jólét oltárán, már ami az autózást illeti. Az új generációs, "takarékos" konténerszállító hajók pedig már csak 100 tonna üzemanyagot égetnek el naponta azért, hogy minden prémium szalonban ott viríthasson 3 évente a fészlift modell. Semmi baj, alig van pár ezer ezekből a hajókból, nem lesz semmi probléma. Vagy igen, de az egyik biztos.  

De akkor ki a hibás? A média? A gyártók? A marketing? Neeem, kedves autóbuzik, a hiba a mátrixban van. A fogyasztói társadalom csak akkor tudja ezeket a hamis próféciákat álomként űzetni a fogyasztókkal, ha van rá kezdeti nyitottság. A sógoréknak sem lehet fokhagymás-nyers éticsigakonzervet árulni a Billában...

A végén kiderül, hogy az jár jól, aki ragaszkodik a 20 éves vasakhoz.
A végén kiderül, hogy az jár jól, aki ragaszkodik a 20 éves vasakhoz.

Azon sem csodálkozom ilyen környezetben, hogy a magyar autópark átlagos életkora 15,6 év. Aki jót akar magának, az megtartja a megbízható szívóbenzin technikát, és kivárja, amíg a profit mederbe tereli az elektromos átállást. Már ha nem marad el az is érdeklődés hiányában, ugye... Itt már az sem biztos, ami megtörtént. 

Kapcsolódó

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53