Sárga jelzés – te átrongyolsz? És megbüntettek?

A piros az tilos! De akkor mi a sárga?

2024.02.15. 05:53 Módosítva: 2024.02.15. 06:13

Visszatérő kérdés, hogy sárga jelzés esetén fékezni vagy gyorsítani kell-e a valóságban? A jogszabály konkrétan fogalmaz, azonban a jogalkotó (KRESZ) és a jogalkalmazó (rendőrség) jogértelmezése időnként elválik egymástól a kérdésben. Melyik álláspont van most divatban?

Urbanizált környezetben banális jelenség a közlekedési jelzőlámpa sárga jelzése alatt padlógázzal átzúgó autók látványa. Az utolsó egy-két autó nem ritkán még a piros alatt is átrobog. De miért teszik ezt meg oly sokan és mennyire védhető a jogértelmezésük? 

Mit mond a KRESZ?

"A kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél (...) meg kell állni. Ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni."

Hát, izé... nem túl körültekintő a szóhasználat. 

Az addig oké, hogy a folyamatos sárga fényjelzés arra hívja fel a figyelmet, hogy másodperceken belül megváltozik a forgalmi rend. A borostyán a közlekedésben mindig figyelemfelhívó és veszélyt jelző szín. Érdemes tudni, hogy városban ez alapból 3 másodpercet jelent, 70 km/h feletti övezetekben pedig 5 másodpercet. Addig van ideje eldönteni az autósnak, hogy fékez vagy gyorsít. 

Kapcsolódó
Ne így faragj lejjebb a fogyasztásból!

Ne így faragj lejjebb a fogyasztásból!

Ha számít a fogyasztás, valahogy máshogy próbálj meg faragni belőle, a szabályok betartása nem képez tárgyalási alapot.

De ki és mi alapján döntheti el vagy mérlegelheti, hogy meddig biztonságos a megállás?

És honnantól célszerűbb padlógázt adni a kereszteződés veszélytelen elhagyásához? A KRESZ ugyanis erről nem mesél, csak bevezeti ezt a gumiszabályt, magyarázatot viszont nem fűz hozzá.  

Így az sem meglepő, hogy a rendőrség időnként bekeményít a jogalkalmazása során, és szigorúbban értelmezi ezeket a képlékeny szabályokat.

A rendőrség 2011-ben kezébe vette a dolgokat, de hamar kiütötte onnan a kormányzat.
A rendőrség 2011-ben kezébe vette a dolgokat, de hamar kiütötte onnan a kormányzat.

Legutóbb 2011-ben döntött úgy a jogalkalmazó, hogy elkezdi szakmányban büntetni a "sárgázókat". A paradigmaváltást pedig arra alapozta, hogy a technológia fejlődésnek köszönhetően már nem csak a sebesség lesz mérhető, de féktávot is lehet számolni. A lámpa váltási idejét is hozzá véve pedig meghatározható lesz, hogy biztonságosan meg tudott volna állni egy konkrét jármű, vagy sem. 

Elsőre jó ötletnek tűnt az elmélet, csak hát ezek az elméletek mindig azon buknak el, hogy a valóságban is alkalmazni kell őket.

Ott viszont annyi az ismeretlen változó (aszfalt minősége, nedvessége, jármű fékberendezésének állapota, tényleges sebessége, gumik jellege és állapota-tapadási képessége, sofőr reakcióideje, mögöttes forgalom sűrűsége, követési távolság hiánya stb.), hogy még a mesterséges intelligencia is elkezdene káromkodni, ha ebben a kérdésben kellene vitathatatlan kalkulációkat kiköpnie magából. 

Az elmélet és a gyakorlat nem mindig vág egybe...
Az elmélet és a gyakorlat nem mindig vág egybe...

A rendőrség orrára rá is koppintott a jogalkotó 2012-ben és a kormányzati KRESZ munkacsoport kifejezetten úgy foglalt állást, hogy "(...) amíg nem lesz előre jelezve a sárga lámpára való váltás – mondjuk visszaszámlálással vagy a zöld lámpa villogásával -, addig nem büntetik a rajta való áthaladást sem.

Ennek már 12 éve. Azóta vajon volt ebben a megközelítésben változás? Mit gondol erről most a rendőrség?

 

Válaszukban kifejtették, miszerint a sárga lámpán áthajtó sofőröket, megállítás hiányában pedig a járművek üzembentartóit a Rendőrség 2012. augusztus 23-ig közigazgatási bírsággal szankcionálta.

A Rendőrség úgy látja, hogy a jelenlegi szabályozási környezetben az a járművezető, aki figyelmen kívül hagyja a fényjelzőkészülék sárga jelzését és nem áll meg a KRESZ rendelkezéseinek megfelelően, szabálysértést követ el és vele szemben pénzbírság büntetés alkalmazható, illetve a helyszíni intézkedés során helyszíni bírság kiszabására van lehetőség.

Hangsúlyozták, hogy a Rendőrség következetesen valamennyi közlekedési szabály megtartását, a közlekedés résztvevőinek magatartását ellenőrzi és azok megsértése esetén a jogsértés súlyához igazodó szankciót alkalmaz a jogsértőkkel szemben.

Magyarul:

  • 2012-ig a sárga- és a piros jelzéseken való áthajtás esetén sem volt kibúvó, ha látta a rendőr vagy a kamera, akkor ment a közigbírságos csekk. 
  • 2012-óta a piros lámpánál a fenti az irányadó továbbra is (mert ott nem tartalmaz kivételt a KRESZ). A sárga lámpánál viszont van kivétel, így csak szabálysértési eljárás keretében szankcionálható a dolog. Ami azt jelenti, hogy lehet vitatni a rendőrség álláspontját, vagy akár az egész eljárás alól is ki lehet bújni, ha nem történt helyszíni intézkedés. 

Nehéz kérdések ezek, mert a városi közlekedés egy olyan dinamikus massza, ahol minden autós szempontjából egyedi mérlegelést kíván a helyzet lereagálása. Emiatt - vita esetén - 

a sárgán való áthajtás indokolatlanságát nagyon nehéz a hatóságnak utólagosan bizonyítania. 

A sárga sárgának nem fékez...
A sárga sárgának nem fékez...

A közlekedő autósok számos olyan jelből következtethetnek a zöld jelzés hamarosan bekövetkező megszűnésére ("öreg zöld"), amelyek észlelése esetén indokolt lehet a sebesség csökkentése és a megállásra való felkészülés. Ilyen árulkodó jelek például a zöld jelzésből már eltelt tartam hosszúsága, a párhuzamos gyalogoslámpa villogó zöld fénye, a párhuzamos villamoslámpa váltása, a keresztben feltornyosuló járművek és türelmetlenkedő gyalogosok jelenléte stb. 

Viszont a legtöbb autós ezeket nem monitorozza állandó jelleggel, csak a lámpa színét figyeli.

Amikor pedig sárgát észlel a zöld után, a gázba tapos, mert azt tudja, hogy a piros az tilos és drága. 

Te megállsz, amikor sárgát mutat a jelzőlámpa?

Számos országban ezt a problémát úgy oldotta meg a szabályozás, hogy a sárgát is előre "jelzi" a fényjelző készülék, például zöld visszaszámláló kijelzővel, vagy villogó zöld lámpajelzéssel. Ilyen megoldások mellett a sárgán áthajtók bírságolása jogos és vitathatatlan.

Nálunk viszont ilyen - általánosan elterjedt - megoldással nem nagyon találkozni. Elvétve előfordul egy zöld visszaszámláló kijelző a lámpák felett, villogó zöld azonban sehol. Előbbi rég kiment a divatból, ráadásul még balesetveszélyes is lehet.

Jelenleg ott tartunk, hogy a KRESZ szerint a sárga jelzésnél meg kell állni. De mivel a jogszabályi kivétel túl képlékeny, mára az lett az autósók által preferált és alkalmazott főszabály. A valóságban nem sokan taposnak a fékbe, amikor sárgát látnak. A rendőrség pedig szankcionálhat, de hogy miként bizonyítja be utólag, miszerint a konkrét sárgánál a konkrét autós meg tudott volna még biztonságosan állni, na az egy nagyon jó kérdés!

Tízből kilenc autós..., az egy autós. Csak, hogy statisztikai adattal is tudjak szolgálni.  

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
  • Hírek

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza

A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.

50 perce
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20