Elkészült az ADAC friss tesztje, amely a 215/55 R17-es nyári gumikat vizsgálta. Nem volt bukás, de az eredmények alapján jókora különbségek láthatóak.
Évről évre megcsinálja az ADAC az évszakhoz passzoló gumik tesztjét. Most a nyáriak vannak soron, mégpedig a 215/55 R17-es méretűek, amelyek egyebek mellett a Kia Nirókra, a Skoda Karoqokra, Yaris Crossokra és VW Touranra valók.
A teszt módszertanát tavaly módosította az ADAC, így a vezetésbiztonsági tényezők (egyebek mellett a tapadás, a féktávolság és az aquaplaningos tulajdonságok) ma már a környezetvédelmi szempontokat is osztályozzák, előbbiek 70, utóbbiak 30 százalékos súllyal szerepelnek a végső értékelésben.
Ellentétben a téli gumik tavalyi tesztjével - amelyen három abroncs is elbukott - most valamennyi gumi elérte a legalább megfelelő szintet. Az összértékelés szerint minél alacsonyabb pontszámot ér el egy gumi, annál jobbnak számít:
- 0,6-1,5: kiváló
- 1,6-2,5: jó
- 2,6-3,5: közepes
- 3,6-4,5: elégséges
- 4,6-5,5: elégtelen (nem megfelelő)
Kik vannak az élbolyban?
A három gumi ért el jó minősítést. A német Continental, a francia Michelin és a koreai Kumho márkától származik. "Mindhárom modell összességében nagyon kiegyensúlyozott, fenntartás nélkül ajánlható, ettől függetlenül mindhárom gyártó másra helyezte a hangsúlyt" - derül ki az ADAC értékeléséből.
Az első alkalommal tesztelt Continental PremiumContact 7 száraz és nedves úton nyújtott átlagon felüli teljesítményével a vezetésbiztonság kategóriájában egyértelműen az első helyen áll, 1,7-es pontszámmal. Ugyanez vonatkozik a Michelin Primacy 4+-ra a környezetvédelmi tényezőket nézve, amelyekben egyértelműen kiemelkedik a másik két, szintén "jó" értékelést kapott abroncs közül.
Gumi | Összesített ADAC-osztályzat (vezetésbiztonsági és környezetvédelmi/fenntarthatósági szempontok alapján) | Egy gumi ára a német piacon forintban, kerekítve |
Continental PremiumContact 7 | 2 | 68 ezer forint |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 71 ezer forint |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 48 ezer forint |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 | 47 ezer forint |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | 61 ezer forint |
Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | 66 ezer forint |
Fulda SportControl 2 | 2,6 | 54 ezer forint |
Hankook Ventus Prime4 | 2,7 | 54 ezer forint |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 | 65 ezer forint |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 | 51 ezer forint |
Nexen N´Fera Primus | 3 | 49 ezer forint |
Goodride Solmax 11 | 3 | 47 ezer forint |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3 | 42 ezer forint |
Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | 54 ezer forint |
Linglong Sport Master2 | 3,3 | 37 ezer forint |
Vredestein Ultrac | 3,8 | 54 ezer forint |
A Kumho Ecsta HS52 a kettő közötti kompromisszumot jelenti: Vezetésbiztonság szempontjából a Michelinhez hasonlóan teljesít, a környezetvédelmet tekintve ugyanolyan fenntartható, mint a Continental. A hannoveri gumiabroncshoz hasonlóan azonban a Kumho sem ér el kielégítőnél jobb eredményt a környezetvédelem terén a viszonylag nagy tömege miatt.
Akik nem fértek fel a dobogóra
A Hankook Ventus Prime4, a Goodyear Efficient Grip Performance 2 és a Falken Ziex ZE 310 EcoRun még mindig kettest ért el a tizedespont előtt az összesített értékelésben. A Hankook és a Goodyear (a legmagasabb pontszámmal) meggyőzőek a környezetvédelmi teljesítményük tekintetében, de kevésbé meggyőzőek nedves (Hankook) vagy száraz úton (Goodyear).
A Falken szintén mutat hiányosságokat száraz úton, ráadásul a teszt legnehezebb gumiabroncsa, ami hátrasorolja a környezetvédelmi értékelésben.A táblázatban szereplő következő modellek - a Semperit kivételével - a két fő kritérium egyikében sem érnek el jó eredményt. A Nexen N'Fera Primus, a Sailun Atrezzo ZSR2, a Semperit Speed-Life 3 és a Linglong Sport Master gumiabroncsok a vezetésbiztonság szempontjából kissé rosszabbul teljesítettek, különösen száraz úton, míg a Goodride Solmax 1 nedves úton vizsgázott rosszabbul.
Mennyire elég?
A tesztből kiderül a vizsgáztatott gumik becsült futásteljesítménye, a különbségek óriásiak. A Vredestein Ultrac nem a vezetési tulajdonságai miatt került az összesített végeredmény szerint a sor végére, ugyanis száraz és nedves úton egyaránt jól teljesít, biztonságosnak nevezhető. A környezetvédelmi minősítése, egészen pontosan az intenzív kopása akadályozza meg a jobb helyezést. Az azonos tesztjárművekkel, megegyező útviszonyok mellett végzett teszt után az előrejelzés szerint a futásteljesítménye 27 200 kilométer. A teszt legkopásállóbb abroncsa, az első háromban szereplő Kumho Ecstával 69 300 kilométert lehet megtenni.
A futásteljesítményt és a végső osztályzatot nézve az látszik, hogy az élbolyba sorolt gumik több mint 60 ezer kilométerre "jók", az ADAC által megadott - német piacra jellemző forintosított árakban jelentős eltérések vannak.
A kizárólag a vezetésbiztonsági tényezőkre adott osztályzatok alapján kicsit változik a sorrend, például a már említett Vredestein jóval feljebb van a listán.
Gumi | Kizárlóag a vezetésbiztonsági szempontokra adott osztályzat | Egy gumi ára a német piacon forintban, kerekítve |
Continental PremiumContact 7 | 1,7 | 68 ezer forint |
Kumho Ecsta HS52 | 2,1 | 48 ezer forint |
Michelin Primacy 4+ | 2,2 | 71 ezer forint |
Vredestein Ultrac | 2,3 | 54 ezer forint |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 | 47 ezer forint |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | 61 ezer forint |
Fulda SportControl 2 | 2,6 | 54 ezer forint |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,7 | 51 ezer forint |
Bridgestone Turanza 6 | 2,8 | 66 ezer forint |
Hankook Ventus Prime4 | 2,9 | 54 ezer forint |
Goodride Solmax 11 | 3 | 47 ezer forint |
Nexen N´Fera Primus | 3,1 | 49 ezer forint |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,1 | 42 ezer forint |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 3,2 | 65 ezer forint |
Semperit Speed-Life 3 | 3,5 | 54 ezer forint |
Linglong Sport Master2 | 3,5 | 37 ezer forint |
Megjegyzés: A táblázatban szereplő árak az ADAC által euróban megadott árak 388 forintos árfolyamon lettek átszámolva. Az árak az áttekinthetőség kedvéért szerepelnek mindkét táblázatban.