Melyik nyári gumit érdemes megvenni? És melyiket nem?

Elkészült az ADAC friss tesztje, amely a 215/55 R17-es nyári gumikat vizsgálta. Nem volt bukás, de az eredmények alapján jókora különbségek láthatóak.

Évről évre megcsinálja az ADAC az évszakhoz passzoló gumik tesztjét. Most a nyáriak vannak soron, mégpedig a 215/55 R17-es méretűek, amelyek egyebek mellett a Kia Nirókra, a Skoda Karoqokra, Yaris Crossokra és VW Touranra valók. 

Forrás: © ADAC/Marc Wittkowski
Forrás: © ADAC/Marc Wittkowski

A teszt módszertanát tavaly módosította az ADAC, így a vezetésbiztonsági tényezők (egyebek mellett a tapadás, a féktávolság és az aquaplaningos tulajdonságok) ma már a környezetvédelmi szempontokat is osztályozzák, előbbiek 70, utóbbiak 30 százalékos súllyal szerepelnek a végső értékelésben. 

 Ellentétben a téli gumik tavalyi tesztjével - amelyen három abroncs is elbukott - most valamennyi gumi elérte a legalább megfelelő szintet. Az összértékelés szerint minél alacsonyabb pontszámot ér el egy gumi, annál jobbnak számít:

  • 0,6-1,5: kiváló
  • 1,6-2,5: jó
  • 2,6-3,5: közepes
  • 3,6-4,5: elégséges
  • 4,6-5,5: elégtelen (nem megfelelő)

Kik vannak az élbolyban? 

A három gumi ért el jó minősítést. A német Continental, a francia Michelin és a koreai Kumho márkától származik. "Mindhárom modell összességében nagyon kiegyensúlyozott, fenntartás nélkül ajánlható, ettől függetlenül mindhárom gyártó másra helyezte a hangsúlyt" - derül ki az ADAC értékeléséből. 

Forrás: © ADAC/Marc Wittkowski
Forrás: © ADAC/Marc Wittkowski

Az első alkalommal tesztelt Continental PremiumContact 7 száraz és nedves úton nyújtott átlagon felüli teljesítményével a vezetésbiztonság kategóriájában egyértelműen az első helyen áll, 1,7-es pontszámmal. Ugyanez vonatkozik a Michelin Primacy 4+-ra a környezetvédelmi tényezőket nézve, amelyekben egyértelműen kiemelkedik a másik két, szintén "jó" értékelést kapott abroncs közül.

Gumi Összesített ADAC-osztályzat (vezetésbiztonsági és környezetvédelmi/fenntarthatósági szempontok alapján) Egy gumi ára a német piacon forintban, kerekítve
Continental PremiumContact 7 2 68 ezer forint
Michelin Primacy 4+ 2,1 71 ezer forint
Kumho Ecsta HS52 2,3 48 ezer forint
Debica Presto UHP 2 2,6 47 ezer forint
Dunlop Sport Maxx RT2 2,6 61 ezer forint
Bridgestone Turanza 6 2,6 66 ezer forint
Fulda SportControl 2 2,6 54 ezer forint
Hankook Ventus Prime4 2,7 54 ezer forint
Goodyear EfficientGrip Performance 2 2,7 65 ezer forint
Falken Ziex ZE 310 EcoRun 2,8 51 ezer forint
Nexen N´Fera Primus 3 49 ezer forint
Goodride Solmax 11 3 47 ezer forint
Sailun Atrezzo ZSR2 3 42 ezer forint
Semperit Speed-Life 3 3,1 54 ezer forint
Linglong Sport Master2 3,3 37 ezer forint
Vredestein Ultrac 3,8 54 ezer forint

A Kumho Ecsta HS52 a kettő közötti kompromisszumot jelenti: Vezetésbiztonság szempontjából a Michelinhez hasonlóan teljesít, a környezetvédelmet tekintve ugyanolyan fenntartható, mint a Continental. A hannoveri gumiabroncshoz hasonlóan azonban a Kumho sem ér el kielégítőnél jobb eredményt a környezetvédelem terén a viszonylag nagy tömege miatt.

Akik nem fértek fel a dobogóra 

A Hankook Ventus Prime4, a Goodyear Efficient Grip Performance 2 és a Falken Ziex ZE 310 EcoRun még mindig kettest ért el a tizedespont előtt az összesített értékelésben. A Hankook és a Goodyear (a legmagasabb pontszámmal) meggyőzőek a környezetvédelmi teljesítményük tekintetében, de kevésbé meggyőzőek nedves (Hankook) vagy száraz úton (Goodyear).

A Falken szintén mutat hiányosságokat száraz úton, ráadásul a teszt legnehezebb gumiabroncsa, ami hátrasorolja a környezetvédelmi értékelésben.A táblázatban szereplő következő modellek - a Semperit kivételével - a két fő kritérium egyikében sem érnek el jó eredményt. A Nexen N'Fera Primus, a Sailun Atrezzo ZSR2, a Semperit Speed-Life 3 és a Linglong Sport Master gumiabroncsok a vezetésbiztonság szempontjából kissé rosszabbul teljesítettek, különösen száraz úton, míg a Goodride Solmax 1 nedves úton vizsgázott rosszabbul.

Mennyire elég? 

A tesztből kiderül a vizsgáztatott gumik becsült futásteljesítménye, a különbségek óriásiak. A Vredestein Ultrac nem a vezetési tulajdonságai miatt került az összesített végeredmény szerint a sor végére, ugyanis száraz és nedves úton egyaránt jól teljesít, biztonságosnak nevezhető. A környezetvédelmi minősítése, egészen pontosan az intenzív kopása akadályozza meg a jobb helyezést. Az azonos tesztjárművekkel, megegyező útviszonyok mellett végzett teszt után az előrejelzés szerint a futásteljesítménye 27 200 kilométer. A teszt  legkopásállóbb abroncsa, az első háromban szereplő Kumho Ecstával 69 300 kilométert lehet megtenni. 

ADAC nyárigumiteszt 2024 03

A futásteljesítményt és a végső osztályzatot nézve az látszik, hogy az élbolyba sorolt gumik több mint 60 ezer kilométerre "jók", az ADAC által megadott - német piacra jellemző forintosított árakban jelentős eltérések vannak.

A kizárólag a vezetésbiztonsági tényezőkre adott osztályzatok alapján kicsit változik a sorrend, például a már említett Vredestein jóval feljebb van a listán. 

Gumi Kizárlóag a vezetésbiztonsági szempontokra adott osztályzat Egy gumi ára a német piacon forintban, kerekítve
Continental PremiumContact 7 1,7 68 ezer forint
Kumho Ecsta HS52 2,1 48 ezer forint
Michelin Primacy 4+ 2,2 71 ezer forint
Vredestein Ultrac 2,3 54 ezer forint
Debica Presto UHP 2 2,6 47 ezer forint
Dunlop Sport Maxx RT2 2,6 61 ezer forint
Fulda SportControl 2 2,6 54 ezer forint
Falken Ziex ZE 310 EcoRun 2,7 51 ezer forint
Bridgestone Turanza 6 2,8 66 ezer forint
Hankook Ventus Prime4 2,9 54 ezer forint
Goodride Solmax 11 3 47 ezer forint
Nexen N´Fera Primus 3,1 49 ezer forint
Sailun Atrezzo ZSR2 3,1 42 ezer forint
Goodyear EfficientGrip Performance 2 3,2 65 ezer forint
Semperit Speed-Life 3 3,5 54 ezer forint
Linglong Sport Master2 3,5 37 ezer forint

Megjegyzés: A táblázatban szereplő árak az ADAC által euróban megadott árak 388 forintos árfolyamon lettek átszámolva. Az árak az áttekinthetőség kedvéért szerepelnek mindkét táblázatban.