Megvakarta a fülét vezetés közben, megbüntették telefonálásért

Vigyázz hova nyúlsz, mert a kamera könnyen félreértheti

2024.03.05. 09:11

A mesterséges intelligencia szép lassan betüremkedik mindenhova, és ez alól a közlekedésrendészet sem kivétel. Nyugaton már elkezdődött a folyamat, itthon még csak a felkelő nap sugarait látjuk derengeni. Talán jobb is, ha nem rajtunk kísérletezik ki a technológia új vívmányait?

Megoszlanak a vélemények arról, hogy miként érdemes viszonyulni a  mesterséges intelligenciához. Egyes álláspontok szerint jó és hasznos, de tudni kell használni, megfelelő parancsokat adni neki, valamint ellenőrizni a rendkívül meggyőzően előadott, ámde mégis hamis állításait. A szkeptikusok szerint viszont könnyen lehet veszélyes. Sőt, a szélsőséges szekértábor szerint ez az új lépcsőfok az ördög maga, a Skynet 21. századi megtestesítője. 

Hogy kinek lesz végül igaza, azt az idő dönti el. Az viszont tény, hogy az elmúlt másfél évben nem következett be a gépek lázadása, nem vette át a hatalmat az embergyűlölő számítógép, legalábbis nem tudunk róla. Ahogyan az is tény, hogy a világ számos pontján alkalmazni kezdte a mesterséges intelligenciát a közlekedésrendészet is. 

A képlet egyszerű: az MI-vel felvértezett számítógépeknek bármi betanítható, elég nekik mutatni pár ezer (vagy millió) mintát, máris képesek lesznek az önálló mintafelismerésre és döntéshozásra. Fel tudják ismerni a mobilozó sofőröket, a be nem csatolt biztonsági övet, vagy akár a záróvonal átlépését is. Nem új keletű ez a tudás, ezt már a VÉDA-rendszer is beígérte 2016-ban. Az más kérdés, hogy az csak ígéret maradt. 

Az övet is látja, ha akarja.
Az övet is látja, ha akarja.

De nem is emiatt kezdett el a természetes intelligenciám ezen a témán rugózni. Sokkal inkább amiatt, hogy ezek a mesterséges rendszerek erősen korlátoltak, hovatovább tévedni és hazudni is tudnak. Ezen korlátokról és a bennük rejlő veszélyekről azonban alig esik szó a mainstream médiában. 

A minap szembe jött velem  egy holland autós esete. Lencsevégre kapta egy MI-vel felturbózott kamera, amint vezetés közben telefonál, küldte is az automatikus 380 Eurós csekket. A sofőr azonban - elmondása szerint - egyáltalán nem telefonált, csak a fejét vakarta meg a kamera előtt. Az pedig - mivel nem a fülhöz szorított telefont keresi az objektívvel - a mozdulatsort azonosnak vélte a betanított mintákkal, majd gondolkodás nélkül indította a bírságolást. 

De hol a mobil? Az mindegy, a kamerának a mozdulat a lényeg... Fotó: odditycentral.com
De hol a mobil? Az mindegy, a kamerának a mozdulat a lényeg... Fotó: odditycentral.com

Ilyen tévedés persze bármikor előfordulhat a humán kamerakezelőkkel is, de mégis ijesztő, hogy egy hétköznapi és még ilyen egyszerű helyzeteket is képes benézni a mesterséges intelligencia.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ilyenkor mi van?

A cella-és forgalmazási információkból az könnyen kideríthető, hogy telefonált-e a sofőr a felvétel készítésének időpontjában. Nem kéne akkor lecsekkolnia a hatóságnak, mielőtt bírságolásba kezd?

A bonyodalom ilyenkor az ártatlanság vélelme és a bizonyítási teher miatt alakul ki. Szabálysértések esetén ugyanis nem a sofőrnek kellene utólag bizonyítania, hogy "ottsemvót", hanem a hatóságnak kellene minden kétséget kizáróan igazolnia, hogy vezetés közbeni mobilozás történt. Azt viszont miként tudja megtenni, ha a segítségül hívott mesterséges intelligencia azt sem tudja még eldönteni, hogy valaki a fejét vakargatja, vagy mobilozik? 

A valóságban az történik, hogy az autósnak kell hónapokig pepecselni a rendőrséggel csak azért, mert a csodakamera azt sem tudja, mit lát éppen. 

Hova vezet ez? Amelyik sofőr jót akar magának és nem szeretné hónapokig bizonygatni az ártatlanságát, az kamerák közelében ne nyúljon a fejéhez, orrot piszkálni pedig eszébe se jusson? Ha meg viszket a füle, álljon félre és szálljon ki megvakarni? Hajtúrás? Csak piros lámpánál! Szép, új világ...

Erre kár is karaktert pazarolni...
Erre kár is karaktert pazarolni...

A magyar szabályozás is megérne egy misét, ugyanis a vonatkozó törvényhely finoman szólva is hiányossá vált az üzenetküldő applikációk elterjedése óta.

Mit mond a KRESZ?

"A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat."

A mobilok aranykorában - amikor főleg telefonálásra használtuk őket - még rendben is volt ez a szabály. A vezetéshez mindkét kézre szükség van (az automata váltós tulajok most kacaghatnak egyet), mindenki két kézzel markolja hát a volánt! Mondjuk ezzel is tudnék vitatkozni, mert szerintem a vezetésről az vonja el a figyelmet igazán, ha egy olyan személlyel diskurálunk közben, aki ott sincs az autóban, de ebbe most ne menjünk bele. 

2024-ben a sofőrök viszont már nem csak telefonhívásokat intéznek a mobilon, hanem ezer más dolgot is.

Például chat üzenetet írnak, szósölmédia hírfolyamokat görgetnek, navigálnak, tartalmakat posztolnak stb. A hatályos szabályozás szerint pedig ezt mindet lehet egészen addig, ameddig nem a kezükben tartják a telefont!

A probléma nem a használat, hanem a kézben tartás!
A probléma nem a használat, hanem a kézben tartás!

Magyarul, ha a műszerfalra vagy a szellőzőre (elvetemültebbek a kormánylégzsákra) biggyesztett mobilon írnak kisregényt vagy posztolnak képet vezetés közben, az a jogszabály szerint teljesen rendben van! Egészen addig szabad a vásár, amíg a markukba nem veszik a készüléket. Miközben semmi sem vonja el a figyelmet jobban a vezetésről, mint egy messenger üzenetre válaszolás vagy éppen egy insta hírfolyam görgetés...

az elavult szabályozás miatt nem tilos, ha a központi multimédiás fejegységről intézzük ugyanezeket a dolgokat, hiszen azt úgysem tudjuk a kezünkben tartani, gépelni és görgetni rajta viszont annál inkább. 

Ha pedig nyelvtannáci akarok lenni, a jogszabály azt sem tiltja, hogy egy GSM modul nélküli tableten nyomjam a Candy Crush-t vezetés közben, mivel az nem rádiótelefon. 

Az ORFK már használja az MI-t

"Hogy a VÉDA funkciói közül melyeket alkalmazzuk egy adott helyszínen, az leginkább a szóban forgó hely adottságain, közlekedésbiztonsági jellemzőin, s ezek fényében a technikai lehetőségeken múlik. Az adottságok pontos ismeretében további elemző-értékelő tevékenység eredményeként születik meg a döntés egy-egy funkció ütemezett vagy folyamatos használatáról egy helyszínen.

A VÉDA-rendszer tekintetében az alkalmazott automatikus rendszámfelismerő motor már a kifejlesztése során is alkalmazta a mesterséges intelligencia egyes elemeit, képességeit."

A folyamat tehát rég elkezdődött. technológiai fejlődés elhúzott a horizonton, a jogi szabályozás meg csak nézelődik körbe, mint Travolta a Ponyvaregényben. A mindennapi élet dolgai exponenciális sebességgel fejlődnek, gyorsulnak, a jogi szabályozás meg lassú, mint egy vemhes lajhár. Így nem csoda, hogy csak a káosz növekszik az utakon.

Fotó: AerialPerspective Images / Getty Images Hungary
Fotó: AerialPerspective Images / Getty Images Hungary
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.