2024.03.07. 15:07

A BYD-t egy villanyautó-gyártónak tartják, amelynek egyik legnagyobb teljesítménye, hogy az elektromos autók kínai piacán megelőzte a korábban verhetetlennek gondolt Teslát. Ideje messzebb nézni ennél.

Vajon el lehet-e eladni annyit egy 230 ezer dollárba (84 millió forint) kerülő kínai utcai versenyautóból, hogy az észrevehető legyen az észak-amerikai vagy az európai utcaképen? Ezt a kérdést teszi fel a Financial Times a Szegeden üzemet építő BYD kínai autógyártó piaci jövőjéről szóló összefoglalójában.

Ezzel a kínai autógyártó Yangwang U9-es elektromos sportautójára utal, amely nemrégen jelent meg a piacon. Látszólag reménytelen vállalkozás egy olyan kategóriában indulni, amelynek az egy-egy autón jelentős nyereséget termelő Ferrari a császára, ám a brit üzleti lap szakírói szerint a BYD lépései mögött meghúzódik egy átgondoltnak látszó stratégia. Ennek lényege az lehet, hogy márka- és modellkínálatát a részben vagy teljesen elektromos meghajtásra építi.

yangwang-u9-1

Szemben hagyományos versenytársaival semmi sem köti a múlthoz a BYD-t. Csak előre kell tekintenie, amikor stratégiai lépéseit tervezi. Erre utal, hogy az U9-cel párhuzamosan egy sor konnektorból tölthető hibrid meghajtású modellt mutattak be agresszív árazással és ehhez illeszkedő marketinggel. A hibridek megtartása látszólag nem feltétlenül bölcs döntés attól az autógyártótól, amely a világ legtöbb tisztán elektromos meghajtású autóját értékesíti, ám BYD nem csupán a Teslával szeretne versenyezni. A kínai cég úgy látja, hogy a Toyota és a Volkswagen hatalmas, évi tíz-tízmillió körüli autósértékesítéséből is megszerezhet magának valamit.  Ebből a nézőpontból nézve nagyon is jó döntés, hogy erősíti hibridek kínálatát.

A BYD még jelentősebb árversenybe hajszolhatja a versenytársakat

A BYD a Qin Plus DM szedán konnektoros hibridet korábbi változatánál ötödével olcsóbban, 11 ezer dollárnak (négymillió forint) megfelelő áron dobta piacra Kínában. Ezzel a hagyományos belső égésű motorral hajtott autókkal száll versenybe. A Qin ezen a piacon 40 százalékkal olcsóbb, mint a Toyota Corolla és 10 százalékkal kerül kevesebbe a VW Lavida típusánál. Fele annyit kell fizetni érte, mint a Toyota Priusért és az ahhoz hasonló hibridekért. A BYD ugyanilyen árstratégiával „támad” az európai piacon is. A Seal U DM-i konnektorból tölthető hibridet hamarosan elkezdik árulni Európában. Tisztán elektromos üzemmódban 110 kilométeres hatótávot tud a gyártó szerint, ami bőven jó az átlagos brit autósnak, aki az FT szerint naponta átlagosan 30 kilométert tesz meg.

Van helye a hibrideknek

A hibridoffenzívára a lehető legjobb időszakot választották. Az elmúlt év második felében kiderült, hogy a villanyautók lassabban hódítják meg a piacot, mint, amire a szakértők korábban számítottak. Eközben kompromisszumos megoldásként sokan választanak hibrideket. A Toyota hibrideladásai például 2023 utolsó negyedévében 47 százalékkal ugrottak meg.Az USA-ban tavaly kétharmadával nőtt a hibridek értékesítése, miközben az elektromos autóké csak 47 százalékkal. Ázsiában, főként Japánban és Dél-Koreában még erőteljesebb a hibridek előretörése.

Nyereség az árcsökkentések ellenére

Az FT elemzésének elején említett kísérlet, hogy megjelenjenek az autópiac felső szegmensében – amelyben az U9 mellett egy luxus hibrid SUV-val szállnak versenybe –, látszólag kockázatos stratégia.

Túlságosan diverzifikálttá teheti az autógyártó profilját, amit nem tud kiszolgálni. Az autóipar átalakulása azonban azt jelenti, hogy le lehet térni a kitaposott útról. Meg lehet próbálni az új technológiáknak új piacot építeni és eközben a BYD rácáfol az elektromos autókat gyártó új vállalatok egyik gyengeségére.

Arra, hogy nem tudnak nyereséget felmutatni. Ebben is segítenek a hibridek. A Toyota 14 százalékos üzemi profitrátája minden bizonnyal a növekvő hibrideladásoknak köszönhető. A BYD a tavalyi árcsökkentések ellenére két évvel ezelőtti 3 százalékos üzemi profitrátáját 5 százalékra tudta növelni. Délkelet-Ázsiában, ahol a Toyotának mély gyökerei vannak a kínai vállalat pillanatok alatt megvetette a lábát. Thaiföldön, a régió második legnagyobb autópiacán a BYD a legnagyobb villanyautó-gyártó és a harmadik legnagyobb cég a teljes újautó-piacon – derült ki a Counterpoint tanácsadó cég adataiból.

Bár az elektromos autók eladásai a vártnál gyengébben alakultak az elmúlt időszakban, a mostani kilátások szerint hosszabb távon megtudják hódítani az újautó-piacokat, ám a korábban vártnál tovább tartó átmenetnek van egy fontos üzenete. Azok az autógyártók, amelyek a villanyautókkal párhuzamosan erős hibridkínálattal is rendelkeznek, borítékolhatóan jobb eladásokat érhetnek el, mint amelyek gyengébbek ezen a téren.