Elment a tökéletes olasz formák zseniális mágusa – Marcello Gandinire emlékezünk
Szomorú napra ébredtek az autórajongók 2024 március 13-án: 85 éves korában elhunyt az egyik legnagyobb olasz formatervező, Marcello Gandini. Annyi korszakalkotó dizájn, elképesztő forma és felháborítóan stílusos autó fűződik a nevéhez, hogy felsorolni is nehéz. Minden kétséget kizáróan a formatervezés egyik legnagyobbja, aki légies ecsetvonásaival írta be magát az autózás történelmébe, méghozzá örökre. Káprázatos autóival emlékezünk a mesterre.

Marcello Gandini 1938 augusztus 26-án született Torinóban, Olaszországban. Már viszonylag fiatalon, 1963-ban megkereste Nuccio Bertonét, hogy jelentkezzen a híres stúdióba formatervezőnek, de akkor még elutasították: az akkori főnök, Giorgetto Giugiaro nem akarta alkalmazni. Később, 1965-ben, mikor Giugiaro otthagyta a Bertonét, felvették Gandinit.
Eleinte főleg koncepcióautókat tervezett a Gruppo Bertonén belüli, általa alapított Stile Bertone stúdióban. Mindössze egyetlen évvel azután, hogy felvették, Gandini megmutatta a világnak a zsenialitását: megtervezte a Lamborghini Miurát, minden idők egyik legcsodálatosabb külsejű autóját.

A légies vonalvezetésű Miura minden egyes milliméterében tökéletes formájú autó, egyszerűen lehetetlen belekötni. Nincs egyetlen rossz szöge vagy hibás vonala se. Még ma is minden áll nagyot koppan a földön egy Miura mellett, képzeljük el mekkorát üthetett 1966-ban.
Gandini már elsőre is kolosszálisat alkotott, már ez is elég lett volna ahhoz, hogy a nagyok között említsük, de ő itt nem állt meg. Gandini tervezte ugyanis az összes olyan Lamborghinit, amit ma párás szemmel ámulva csodálunk.

A mester Miurához mérhetően zseniális alkotása még a Countach: a tökéletes poszterautó, ami úgy is maga a vegytiszta nyolcvanas évek, hogy 1974-ben mutatták be. Utóbbi valószínűleg azért van így, mert a szélesebb körben ismert, extrémen színpadias darabok később érkeztek.

Ezek után gondolom nem meglepő, hogy Gandini munkája a Diablo prototípusa, a gyönyörű Espada, az érdekes fazonú Jarama és a sikkes Urraco is. Sok más Lamborghinit is ő rajzolt, de nem csak őket tisztelte meg páratlan tehetségével: más gyártóknak is megannyi elképesztő autót tervezett az évek során.
Gandini elképesztő zsenialitását jól mutatja, hogy szinte minden autó, amit ő tervezett, ma már egy olyan klasszikus, ami pont a formája miatt lett azzá. Az már teljesen mindegy, hogy melyik évtizedben rajzolta, sőt, az is, hogy épp milyen logót visel az adott típus. A formatervezés egyik legnagyobb látnoka egyszerűen képtelen volt hibázni.
Ő tervezte a lenyűgöző Lancia Sratost, a gyönyörű Iso Grifót, a brutális DeTomaso Panterát, az érdekes Maserati Shamalt, a Cizeta-Moroder V16T-t, az aranyos Ferrari 308 GT4-et és az egyik legszebb Alfa Romeót, a Montrealt. És ez csak pár dekoratív olasz, tengernyi típus szerepel még a neve mellett: ahogy már korábban is említettem, felsorolni is nehéz.
Gandini nem csak az olasz márkáknak adott remekműveket: hozzá fűződik a zseniális formájú Citroën BX, a mokány Renault 5 Turbo, de még az első generációs 5-ös BMW-t, vagyis az E12-t is ő tervezte. Sőt, ha nem érted, hogy miért találod kamion létére váratlanul vonzónak a Renault Magnumot, akkor most már tudod, hogy azért, mert az is Marcello Gandini munkája.

Gandini egészen 1980-ig dolgozott a Bertonénak: egyértelműen a híres olasz stúdiónál volt a legaktívabb, és itt alkotta a legnagyobb remekműveit is. Miután lépett a Bertonétól, szabadúszó dizájner lett: nem engedte el az autókat, de kipróbálta magát például az enteriőrtervezésben is. Az olasz zseni annyi hihetetlen formájú autót adott a világnak, aminek a tizede is halhatatlanná tette volna.
Marcelo Gandini 2024 március 13-án, 85 éves korában hunyt el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
