Elment a tökéletes olasz formák zseniális mágusa – Marcello Gandinire emlékezünk
Szomorú napra ébredtek az autórajongók 2024 március 13-án: 85 éves korában elhunyt az egyik legnagyobb olasz formatervező, Marcello Gandini. Annyi korszakalkotó dizájn, elképesztő forma és felháborítóan stílusos autó fűződik a nevéhez, hogy felsorolni is nehéz. Minden kétséget kizáróan a formatervezés egyik legnagyobbja, aki légies ecsetvonásaival írta be magát az autózás történelmébe, méghozzá örökre. Káprázatos autóival emlékezünk a mesterre.
Marcello Gandini 1938 augusztus 26-án született Torinóban, Olaszországban. Már viszonylag fiatalon, 1963-ban megkereste Nuccio Bertonét, hogy jelentkezzen a híres stúdióba formatervezőnek, de akkor még elutasították: az akkori főnök, Giorgetto Giugiaro nem akarta alkalmazni. Később, 1965-ben, mikor Giugiaro otthagyta a Bertonét, felvették Gandinit.
Eleinte főleg koncepcióautókat tervezett a Gruppo Bertonén belüli, általa alapított Stile Bertone stúdióban. Mindössze egyetlen évvel azután, hogy felvették, Gandini megmutatta a világnak a zsenialitását: megtervezte a Lamborghini Miurát, minden idők egyik legcsodálatosabb külsejű autóját.
A légies vonalvezetésű Miura minden egyes milliméterében tökéletes formájú autó, egyszerűen lehetetlen belekötni. Nincs egyetlen rossz szöge vagy hibás vonala se. Még ma is minden áll nagyot koppan a földön egy Miura mellett, képzeljük el mekkorát üthetett 1966-ban.
Gandini már elsőre is kolosszálisat alkotott, már ez is elég lett volna ahhoz, hogy a nagyok között említsük, de ő itt nem állt meg. Gandini tervezte ugyanis az összes olyan Lamborghinit, amit ma párás szemmel ámulva csodálunk.
A mester Miurához mérhetően zseniális alkotása még a Countach: a tökéletes poszterautó, ami úgy is maga a vegytiszta nyolcvanas évek, hogy 1974-ben mutatták be. Utóbbi valószínűleg azért van így, mert a szélesebb körben ismert, extrémen színpadias darabok később érkeztek.
Ezek után gondolom nem meglepő, hogy Gandini munkája a Diablo prototípusa, a gyönyörű Espada, az érdekes fazonú Jarama és a sikkes Urraco is. Sok más Lamborghinit is ő rajzolt, de nem csak őket tisztelte meg páratlan tehetségével: más gyártóknak is megannyi elképesztő autót tervezett az évek során.
Gandini elképesztő zsenialitását jól mutatja, hogy szinte minden autó, amit ő tervezett, ma már egy olyan klasszikus, ami pont a formája miatt lett azzá. Az már teljesen mindegy, hogy melyik évtizedben rajzolta, sőt, az is, hogy épp milyen logót visel az adott típus. A formatervezés egyik legnagyobb látnoka egyszerűen képtelen volt hibázni.
Ő tervezte a lenyűgöző Lancia Sratost, a gyönyörű Iso Grifót, a brutális DeTomaso Panterát, az érdekes Maserati Shamalt, a Cizeta-Moroder V16T-t, az aranyos Ferrari 308 GT4-et és az egyik legszebb Alfa Romeót, a Montrealt. És ez csak pár dekoratív olasz, tengernyi típus szerepel még a neve mellett: ahogy már korábban is említettem, felsorolni is nehéz.
Gandini nem csak az olasz márkáknak adott remekműveket: hozzá fűződik a zseniális formájú Citroën BX, a mokány Renault 5 Turbo, de még az első generációs 5-ös BMW-t, vagyis az E12-t is ő tervezte. Sőt, ha nem érted, hogy miért találod kamion létére váratlanul vonzónak a Renault Magnumot, akkor most már tudod, hogy azért, mert az is Marcello Gandini munkája.
Gandini egészen 1980-ig dolgozott a Bertonénak: egyértelműen a híres olasz stúdiónál volt a legaktívabb, és itt alkotta a legnagyobb remekműveit is. Miután lépett a Bertonétól, szabadúszó dizájner lett: nem engedte el az autókat, de kipróbálta magát például az enteriőrtervezésben is. Az olasz zseni annyi hihetetlen formájú autót adott a világnak, aminek a tizede is halhatatlanná tette volna.
Marcelo Gandini 2024 március 13-án, 85 éves korában hunyt el.