Roland jól megszívta a vezérműszíj-szakadással, pedig minden előírást betartott

2024.03.14. 05:55

Nem alaptalan az az autós bölcselet, miszerint minden autóvásárlást követően a vezérműszíj cseréjével kell kezdeni. De mi van akkor, ha megbízható forrásból, ellenőrzött szervizmúlttal veszitek az autót, majd a gyár által megadott csereperiódus előtt, de már garanciaidőn túl pattan el a szíj?

Mindenki hallotta már a rémtörténetet. Az autóvásárlás után nem sokkal elszakadt a túlhordott, öreg és kiszolgált vezérműszíj, a motorfelújítás költsége az autó értékére rúg. Ezt jobb megelőzni, így nem csoda, hogy évtizedek óta tartja magát a bölcselet: Ha autót veszel, első dolgod legyen a vezérlés cseréje. 

Ha ki van hegyezve, akkor kényes is lesz. Kép: JSZP
Ha ki van hegyezve, akkor kényes is lesz. Kép: JSZP

A hamis szervizfüzetek, megbízhatatlan eladók, az eladásra "kikerázott" kotlák és a bizalmatlanság korában ezt az axiómát tovább erősíti a gyártói alultervezéshez párosított, indokolhatatlanul hosszúra kitolt csereperiódusok tömkelege.

30 ezres olajcsere intervallum, 210 ezres vezérléscsere-periódus egy dízelben? Az sem szagolt még gépeket közelről, aki ezt a marketingosztályon kitalálta. Persze sok múlik a használat jellegén és módján is (autópálya vs. város), de félni mindig jobb, mint megijedni. 

Rolandnak nem kellett ezzel foglalkoznia, a 2023 nyarán vásárolt 2018-as VW Touran-ja 1.6 CRTDI motorral szerelt, a gyár vezérműcserét 210 ezer kilométerenként ír elő, az kitart egy darabig. Ha nem is örök élet, de ingyen sör azért kijöhet belőle. Gondolta még akkor, a 167 ezres futásteljesítmény tudatában. Volt alapja erre a feltevésre, az előző tulaj - flottakezelőként - gondos gazda volt, a méter valós, a karbantartásokat pedig márkaszervizek végezték.

Flottakezelői autó, vezetett szervizkönyv, valós méter. Mi baj lehet?
Flottakezelői autó, vezetett szervizkönyv, valós méter. Mi baj lehet?

Aztán 2023 július utolsó napján utolérte a rontás. 110 km/h sebességgel nyargalt éppen egy autóúton, 169.000 km-ert mutatott az óra, amikor a vezérműszíj azt mondta, konyec.

Hogy teljes legyen az élménycsomag, a szelepek szétverték a vezérműtengely bütykeit is. Az autó ekkor 5 éves volt, alig egy évvel lépte túl a gyári garancia 4 éves periódusát. 

Érdekesség, hogy - a legtöbb márkával ellentétben - ennek a motornak a vezérlésére vonatkozóan a gyártó csak kilométerben határozza meg a csereperiódust (210 ezer km), időintervallumot (pl.: 5 év) nem jelöl meg. 

A márkaszerviz szerint sincs időkorlát.
A márkaszerviz szerint sincs időkorlát.

Roland joggal ordította tele az utasteret válogatott szitkozódásokkal. Új kora óta betartottak minden gyártói előírást, csak márkaszervizbe hordták az autót, az előírt minőségű anyagokkal szervizeltették, nem mulasztottak el egyetlen műhelylátogatást sem. Az utolsó szerviz 2022. decemberében volt 149 ezer km-nél, akkor sem jelzett semmi gyanúsat a márkaszerviz. Akkor, WTF? 

2023. augusztusában Roland levelezésbe kezdett a márkaszervizzel és az importőrrel, keresve a felelőst és a szponzort a javításhoz. Ahogy lenni szokott, szarnak-bajnak most sem akadt gazdája. 

Akkor még senki sem sejtette, mit tartogat a motortér.
Akkor még senki sem sejtette, mit tartogat a motortér.

A márkaszerviz megmondta őszintén, hogy fogalma sincsen mi okozhatta a szíj szakadását. "Vannak lehetséges válaszok, melyekkel az elmúlt 30 évben találkoztunk például: nyest rágás a lapos szíjon vagy bármely gumis alkatrészen ami a vezérlés és a forgó alkatrészek közelében van, durva, hirtelen visszakapcsolás, túl magas fordulatszámon történő üzemeltetés, anyaghiba, feszítőgörgő hiba, további hajtott elem megszorulása stb."

Segíteni azonban nem tudtak. Nem csak amiatt, hogy garanciaidőn túli volt a meghibásodás, jogi akadályt is megjelöltek. "Ön, mint vásárló az eladóval áll jogszerűen kapcsolatban. A magyar szavatossági törvények előírják az eladó jótállási kötelezettségét." Tájékoztatásuk szerint a szervizelőírásokat betartották, a vezérműszíj elhasználódására utaló jelet pedig nem észleltek, így az idő előtti cseréjét sem javasolták az utolsó karbantartás alkalmával. 

Roland a márkaimportőrhöz fordult, méltányosságban és a hiba okának kiderítésében bízva. Egyikkel sem volt szerencséje. Az importőr kihangsúlyozta, hogy ingyenes javítás csak garanciaidőn belül lehetne, a méltányosságról pedig annyit közölt, hogy "a Volkswagen gyár igyekszik támogatást nyújtani a garancia idő lejárta után is. Erre akkor van lehetőség, ha a gépkocsi karbantartása Volkswagen gyári technológia szerint a megfelelő intervallumban és eredeti vagy az eredetivel azonos minőségű alkatrésszel, Volkswagen márkaszerviz partner által lett elvégezve."

Az "igyekszik" és a "törekszik" szófordulatok a jogban azt jelentik egyébként, hogy járni járhat, csak a konkrét esetben nem biztos, hogy jut is. Így lett ez Roland esetében is. A javítást végül egy független szerviz végezte el, a szíj és a görgők cseréje mellett befigyelt egy hengerfej felújítás és egy vezérműtengely csere. Nem volt olcsó. 

Rolandnak már csak az fáj, hogy a mai napig nem derült ki, mi okozta a szíj szakadását. Ennek az információnak a hiányában pedig minden úton az motoszkál a fejében, vajon mikor szakad el újra...

Egy ilyen vezetőgörgő is képes lehet összekócolni a szelepeket, ha megszorul. De nem szokott, szerencsére. Kép: Novoth Autószerviz
Egy ilyen vezetőgörgő is képes lehet összekócolni a szelepeket, ha megszorul. De nem szokott, szerencsére. Kép: Novoth Autószerviz

Megkérdeztem Novoth Tibort, a Novoth Autószerviz vezetőjét, mennyire gyakori ez a probléma és mit lehet tudni a kiváltó okairól. 

Novoth Autószerviz tájékoztatása

Tapasztalatai alapján ezek az 1.6 és 2.0 CRTDI motorok a vezérlés szempontjából kifejezetten stabil konstrukciók, egyáltalán nem jellemző rájuk a szíjszakadás, más jellegű problémáik szoktak lenni. Ennél a motorsorozatnál az ő szervizük szakadt vezérműszíjjal még konkrétan nem is találkozott.

Elmondta, hogy az ilyen egyedi és ismeretlen eredetű szíjszakadásokat megelőzni elég nehéz, gyakran a kiváltó okuk sem derül ki egyértelműen. 

A Novoth Autószerviz 180.000 kilométerenként javasolja a vezérműszíj cseréjét ezeknél a motoroknál, az összes görgő és az olajpumpa - olajban futó - külön szíjának egyidejű megújítása mellett.  

A történet sajnos csak a dogma erősítésére lesz alkalmas. 

Használt autó vásárlásakor első dolgotok a vezérlés cseréje legyen!

Utána már alappal bízhattok abban, hogy nem szakad el a vezérműszíj. Egyébként csak a szerencsébe kapaszkodhattok. 

Ahogyan az autósoktatók mondják: Attól, hogy balra indexel, még nem feltétlenül kanyarodik jobbra! Sajnos így van ez a mai túlkomplikált technikával is. Attól, hogy 210.000-es csereperiódust ír elő a gyártó, még korántsem biztos, hogy 169.000-nél nem szakad el a szíj. Kivételek mindig előfordulnak, azokra szabályt építeni viszont nem lehet.

Ráadásul ilyen elszigetelt, egyedi és ritka esetnél utólag azt is nehéz kideríteni, hogy mi okozhatta a bajt és volt-e egyáltalán bármi előjele, amit akár a szervizek, akár a tulaj észlelhetett volna. 

Mivel Roland az eladóval áll jogviszonyban, hozzá fordulhat egy ilyen potenciális rejtett hiba esetén, szavatossági igényt támasztva

Nem szeretek spekulálni, de én a szervizkönyvek bejegyzéseit is maximum támpontnak veszem, szentírásnak semmiképp. Azok csak annyit tanúsítanak, hogy az adott szervizelés pillanatában mennyit mutat az óra és a számítógép. Hogy előző héten mennyit mutattak, arról nem szól a fáma. Ha értitek mire gondolok. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.