Napra pontosan negyven éve is történt halálos versenybaleset a Pilisben
Negyven évvel ezelőtt, 1984. március 24-én történt a magyar autósport egyik legsúlyosabb balesete.
Súlyos baleset történt 2024. március 24-én a kora délutáni órákban, amikor a 11. Esztergom-Nyerges Rallyn, a Lábatlan és Bajót közötti szakaszon, egy Skoda Fabia R5 versenyautó a nézők közé csapódott. A tragédia során négy ember elhunyt és nyolcan megsérültek.
Napra pontosan negyven évvel ezelőtt nem messze a mostani helyszíntől (Visegrád és Lepence között) egy nagyon hasonló tragédia történt. A Duna-kanyar hegyi verseny (IPV Kupa ’84) második futamában 1984. március 24-én a kora délutáni órákban az egyik kanyarnál Szabolcsfi Péter, a Külker SC versenyzője Ladájával nekivágódott a korlátnak, majd megpördült és nekicsapódott az úttest másik oldalán álló Ikarus csapatbusznak, amely előtt sok néző állt. Az autó sebessége a baleset idején 130—140 km/h volt. A balesetben három ember a helyszínen, egy a kórházba szállítás közben meghalt. A balesetet szenvedett sofőr is a súlyos sérültek között volt.
A Népszava másnap megjelent számában így emlékszik vissza az egyik néző, a Károly Kórház orvosa Dr. Sipos Zoltán: „Mint néző tartózkodtam körülbelül 15 méterre az ütközés helyszínétől, családommal. Az első futam után az emberek nagy része hazaindult, s eközben letépték az út mellett levő kordont. A második futam éppen, hogy megkezdődött, amikor láttam, hogy a kanyarban elkezd szitálni, jobbra-balra csúszkálni a fehér Lada, s belevágódik a tömegbe. Az első pillanatban iszonyatos volt a felfordulás, én például a gyerekemet kerestem, de aztán azonnal hozzáláttam a sérültek ellátásához. Döbbenten láttam — pedig megszoktam a tragédiákat —, hogy a három ember, akiket az autó odalapított a busz oldalához, azonnal meghalt. Elsősorban az egyik politraumatizált, nyílt hasi sérüléses betegért aggódom, aki — félek tőle — nem éli túl a tragédiát. Az I. Sebészeti Klinikára szállítottak közül az egyik darabos, nyílt lábszártörést, a másik súlyos gerincsérülést szenvedett, koponyaskalpolása van. Bízom benne, koponyatörés nem társul hozzá. Ráadásul — a fiatal hölgynek nyílt lábszártörése is van. Őt az autóbusztól, a Lada becsapódásának színhelyétől 15 méterre találtam meg. Többen voltunk ott orvosok, s azonnal közbeavatkozhattunk: A pálya biztonságáról annyit: korlátot ott láttam, ahol ezt a hétköznapi közlekedés megkívánja. Egy autóverseny levegőjében mindig benne vibrál a tragédia, ezért nem szabad csak a nézők felelősségtudatára alapozni.”
A vizsgálatokat követően kiderült, hogy az IPV Kupa '84 rendezősége súlyos hibát követett el azzal, hogy nem gondoskodott a pályán a rendről. A kordonon belül nem tartózkodhattak volna a nézők, de hibásnak nevezték meg azokat is, akik bementek a kifejezetten a versenyzők és a rendezők számára fenntartott területre. A verseny szervezői mulasztást követtek el akkor is, amikor nem léptek fel határozottan a renitens nézőkkel szemben.
Bár a baleset után a korabeli sajtó a versenyautó műszaki állapotát tette felelőssé a tragédia bekövetkezéséért, a vizsgálatok kiderítették, hogy az autó műszaki állapota kielégítő, a versenyen való induláshoz megfelelő volt. A tragikus IPV Kupa 84’ után a döntéshozók szigorítottak a versenyek lebonyolításán, azonban az ezt követő években is számos hasonló tragédia történt.