Gyorshajtás: Mi van, ha nem olvasható a rendszám a traffipax képén?
A gyorshajtás örök, mint a nyomorúság. Változatos módszerekkel küzdenek ellene világszerte, az autósok egy részét azonban semmi sem hatja meg. Napi rutin a korlátozó táblák „felülírása”, indok is akad bőven. Mennyire fair dolog úgy számon kérni a hatóságot, hogy közben az autós jár tilosban?
A jogalkotó emeli a büntetési tételeket, szigorítja a jogszabályokat, helyenként már az autót is elkobozza, mégsem éri el a kívánt hatást. A gyorshajtás "alanyi jog", senki se mondja már meg, hogy mikor-hol-mennyivel szabadna közlekedni - gondolja néhány renitens. A gyorshajtó autósoknak pedig semmi sem elég, az EU legpuhább szabályozását sem érzik magukénak.

Ez a hozzáállás hátrányosan hat azokra a közlekedőkre is, akik maguktól amúgy betartanák a korlátozásokat, de a közösség sietős részének nyomására végül ők is a gázba taposnak. Ez érthető, pláne amikor valaki türelmetlenül rájuk tapad a visszapillantóban és villog, indexel, nyomaszt. Végül a szabálykövetőknek is csak a gyorsítás marad, mint opció - feltéve, ha nem akarnak félrehúzódni minden alkalommal.
A forradalmi hétvégén én is átszeltem az országot észak-déli irányban, kétszer, és én is találkoztam azzal a problémával, amellyel Kolos nevű olvasónk keresett meg levelében. A szitu egyszerű: lakott terület, 50-es sebességkorlátozás, mindenki 64 km/h-val halad, előzgetnek falun belül is.
Aztán jön a falu vége tábla, megjelennek a fittipaldik, nekiállnak tolni, villogni, "menjél már az isten szerelmére" - kiáltják némán a visszapillantóban - "hát 300 méter múlva 90 km/h óra a határ!" Igen ám, csak az már kimarad az egyenletből, hogy a lakott terület vége tábla vonaláig meg 50.
Tudják ezt a traffipaxozó rendőrök is, előszeretettel vadásszák le a település végén gyorsítókat, És igazuk van.
A szabály az szabály, ami pedig úgy szól, hogy a tábla vonaláig - vagy a következő sebességkorlátozó tábláig - lakott "terkán" 50 a megengedett, és kész.

Kolos ahhoz a táborhoz tartozott egy februári reggelen, amelynek tagjai már jóval a település vége tábla előtt kigyorsítanak. Hogy miért tesznek így? Azt talán ők sem tudják pontosan, lehet, hogy minden nap szül az asszony, vagy épp idegesek, de a másodpercekért céltalanul is folyhat a halálos küzdelem.
Fontos, hogy a tábla vonalában már meglegyen a megengedett maximális sebesség.
A rendőrök aznap reggel is mérték a sebességet, Kolost pedig lencsevégre kapták hátulról, ahogy hetvennel közlekedett a 70-es tábla előtt (nem utána!). Olvasónk nem csak ezt sérelmezi, szerinte az sincs rendben, hogy a sorozatfelvétel képei közül csak az utolsó kockán látható a mért sebessége, azon a képen viszont nem olvasható a rendszáma. A sorozat többi képkockáján látszik ugyan a rendszáma, a sebessége azonban nem.

Kolos szerint ez így nincs rendben, ha traffipaxolásról van szó, a rendszámnak és a mért sebességnek együtt kell szerepelnie a bizonyító erejű fotón. Érvelése szerint akár egy azonos típusú és színű autó is kiugorhat mögé egy keresztutcából, felzárkózhat mögé a másodperc töredéke alatt és máris nem ő szerepel azon az utolsó képen, amin a sebesség is olvasható.
Ezt csak azért írtam le, hogy érezzétek mekkora blődség az érvelés. Értem én, hogy b@sszák meg a fűtött bütyköstaxiból pénzt szedő rendőrök, de azért se a fizikát, se az életet ne hágjuk már meg elméleti szinten. Az ilyen érvelések nem vezetnek sehova, ráadásul veszíteni is tudni kell, méltósággal.
ORFK álláspontja
A témában megszólítottam a rendőrséget is.
1.) Van-e mód és jogszabályi lehetőség a gyorshajtás vitatására bizonyíték hiányában ilyen esetben?
Igen, a jogorvoslathoz való jog olyan alapvető jog, amely nemzetközi jogi alapokon nyugszik, és amelyet az Alaptörvény is rögzít. Ugyanakkor ez a jog a sebességtúllépés miatt indult közigazgatási eljárásokban, kötött formában gyakorolható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy jogszabály rögzíti az igénybe vehető jogorvoslat formáját, a kérelem benyújtásának feltételeit és határidejét, továbbá az elbírálásra jogosult fórumot egyaránt. Közigazgatási per csak akkor indítható a vitatott döntés ellen, ha az arra jogosultak valamelyike fellebbezett és a fellebbezést elbírálták.
2.) Milyen arányban/gyakorisággal szoktak az autósok fellebbezéssel élni erre hivatkozással?
A rendőrség az eljárása során törekszik arra, hogy kizárólag a kétséget kizáróan bizonyított esetekben szabjon ki közigazgatási bírságot. A bírságkiszabással végződő eljárás a sebességtúllépések esetében több évtizedes gyakorlaton alapszik, a bíróságok részéről elvi aggály a sebességméréssel kapcsolatos peres eljárások során nem merült fel.
3.) Van-e tudomásuk az ilyen esetekkel kapcsolatos egységes bírósági/jogalkalmazási gyakorlatról?
A bíróság döntése a hatóságra nézve kötelező. Ha a hatóság döntése vagy az azt megelőző eljárás a bíróság döntése alapján jogsértő, a bíróság a közigazgatási döntést megsemmisítheti, hatályon kívül helyezheti, vagy megváltoztathatja. Továbbá a bíróság, ha szükségesnek ítéli, a hatóságot új eljárás lefolytatására is kötelezheti. A gyakorlatban az a tapasztalatunk, hogy a hatóság sebességtúllépés miatt hozott döntései megalapozottak, ezért az ügyfelek ritkán fordulnak bírósághoz. Érdemes továbbá megjegyezni, hogy a bíróság elé kerülő, közlekedési jogsértések ügyében a hatóság pernyertességi aránya évek óta 95-98 % között van.
A traffipaxok éppen azért készítenek sorozatfelvételeket, hogy az ilyen forgatókönyveket eleve kizárják
Fontos tudni, hogy a sebességmérő készülékek nem csak azt a pár fotót rögzítik az eseményről, amit az autós is megtekinthet az on-line felületen, hanem több tucatot, de akár több százat is.
Ráadásul egységes a joggyakorlat abban is, hogy nem kell a konkrét autót legalább 15 másodpercig mérnie a készüléknek. A Kúria már 2012-ben leszögezte, miszerint: "a jogszabály nem tartalmaz olyan előírást, amely attól tenné függővé a bírság kiszabását, hogy az ellenőrző berendezés által rögzített felvétel legalább 15 másodpercnyi időtartamú legyen. A Kúria álláspontja szerint (...) egyetlen fényképfelvétel is elegendő a szabályszegés dokumentálására."

Fentiekből az is következik, hogy ha a mért sebesség csak a sorozatfelvétel utolsó képkockáin látható a rendszám viszont csak az azt megelőző képeken, a rendőrség - a sorozatfelvétel zárt láncolata miatt - összekapcsolhatja az információkat és joggal vonhatja le azt a következtetést, hogy Kolos gyorshajtott a településről kifelé menet.
Ezt az összekapcsolást csak abban az esetben lehet eredményesen vitatni, ha a képeken szereplő járművek eltérése nyilvánvaló. Például, ha a rendszámot is tartalmazó fotón egy fehér kisfurgon, a sebességet tartalmazón pedig egy piros szedán szerepel. A valóságban ez nem szokott megesni.
Így Kolos kifogása - bár elsőre jól hangzik - nem megalapozott.
Azt is fontos tudni, hogy sok autónak a rendszámon kívül is van egyedi beazonosítást segítő "jele", vagy tulajdonsága. Kolosnak ilyen szempontból sincs szerencséje, a csomagtérajtóra biggyesztett kék matrica elég egyértelműen azonosítja (az utolsó előtti képen fent hagytam, a többin kitakartam adatvédelmi okokból).
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
