A kalauz nélküli közlekedés egyáltalán nem gáz
Pilot-program jelleggel mátról (április 7.) nem lesznek jegyvizsgálók a MÁV-Start S76-os jelzésű, Pilisvörösvár-Rákos viszonylatán. A kísérlet két hónapig tart, majd kiértékelés után további elővárosi viszonylatokon is bevezethetik ezt a közlekedési rendet. A vonatokon természetesen továbbra is csak érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet utazni, ezek meglétét a tömegközlekedés többi járművéhez hasonlóan szúrópróbaszerűen fogják ellenőrizni.
A jegyvizsgáló nélküli közlekedés sok európai országban már bevált gyakorlat. A mai elővárosi motorvonatokban az utastér egésze kamerával megfigyelhető, az ajtózárás távvezérelt és központi, így a jegyvizsgáló ilyen jellegű kötelezettségei lényegében megszűntek a korábbi rendhez képest. Ennek fejében is érdekes, hogy a mai bejelentést sokan gúnyosan fogadták és csak a szolgáltatás további leépítését látták benne.

Többek között Ausztriában és Hollandiában is évek óta futnak így elővárosi vonatok, hiszen a jegyvizsgálókra jól megindokolható szükség a modern környezetben nem igazán van. Lássuk is, hogy miért:
- Csúcsidőben a vonatok annyira tele vannak, hogy gyakran mozdulni sem lehet. Ilyen környezetben irreális elvárás egy személytől várni, hogy ellenőrizze az összes utas jegyét úgy, hogy a sok esetben percenkénti megállásokkor mindig le kell szállnia, hogy a peront figyelje.
- Ha összekapcsolt egységgel közlekedő motorvonatokon kell ellenőrizni, az egységenként kellene jegyvizsgálót elhelyezni, azonban ez jelenleg nincs így. Az jegyellenőrzést végzők így megállásokkor szaladnak át az egységek között, így természetesen nem tudják ellenőrizni a teljes vonat biztonságát.
Nyilván sokan egyből arra gondolnak, hogy „De akkor mindenki bliccelni fog, hiszen nem lesz fix ellenőrzés!” – ez természetesen nem igaz. Az elővárosi vonatokat az emberek jellemzően nem alkalmi jelleggel, hanem ingázás céljából veszik igénybe. Így minden nap vállalni egy spontán ellenőrzés következtében begyűjthető pótdíj kockázatát egyáltalán nem lenne egy reális kép. A vármegyebérletek budapesti érvényességével nagyságrendekkel megnőtt azok száma, akik a budapesti mellett az elővárosi közlekedésre is érvényes bérlettel rendelkeznek, hiszen az ingázás költsége lényegében megfeleződött.

Mi okozhat valóban problémát?
Erről a kérdésről több vasúti dolgozót is megkérdeztünk, ők a következőket jelölték meg legfontosabb ellenérvként:
- Sok elővárosi vonalon ívekben is találhatóak megállóhelyek. A mozdony (motorvonat) vezető ilyenkor nem látja be a jármű teljes hosszát, így nem tudja ellenőrizni, hogy felszállt-e minden utas. Hosszabb szerelvény esetén ez a jegyvizsgáló számára is nehézséget jelenthet, így a probléma nem újkeletű. Fontos megjegyzés az utasok számára, ha ilyen esettel szembesülnének: A motorvonatokon a lépcsőre rálépés automatikusan blokkolja az ajtózárást. Így a jármű ajtajai nem lesznek zárhatók, még abban az esetben sem, ha az erre figyelmeztető jelzés már megszólalt. Nyitott ajtókkal a jármű rendszerei nem teszik lehetővé az elindulást.
- A mozgásában korlátozott utasok kezelése is fontos kérdés. Sajnos még az elővárosi megállók jelentős részén sincs rendesen elkészített akadálymentesítés vagy egyszintű (úgynevezett sk+55-ös) peronmagasság, így a járművek emelővel vannak ellátva. Ha ezt az emelőt a járművezetőnek kell működtetnie, az komoly késéseket okozhat.
Bár az elővárosi motorvonatok egytől-egyig be vannak kamerázva, az utasok biztonságérzete mégis romolhat, hiszen nincs folyamatos felügyelet a járművön. Ugyanakkor az esetleges rendbontók felelősségre vonása egyszerűbb, hiszen az állomásokra egyszerűen tudnak akár az utasok, akár a járművezető rendőrt hívni és elszaladni se igazán lehet, hiszen általában a megállóknál csak egy aluljáró található.

De miért kell bevezetni ilyet?
A munkaerőhiány a modern tömegközlekedés egyik legnagyobb problémája. A megnövekedő utasszám egyre több vonat közlekedését kívánja, új munkaerőt találni pedig nem egyszerű. A tömegközlekedés egyre kevésbé vonzó a fiataloknak, hiszen a szféra általában nem tud a hivatásból adódó kellemetlenségeket kompenzáló fizetéseket kínálni. A problémára részben megoldást jelenthet a vonatok közlekedésének munkaerőigényének csökkentése. Ez a legegyszerűbben a jegyvizsgálók elhagyásával oldható meg. Sokkal célszerűbb az így felszabaduló személyzetet olyan vonatokra csoportosítani, ahol nagyobb szükség van rájuk, vagy ahol a megjelenésük akár új vonatok indítását is lehetővé teszi.
A tanulság tehát: Nem muszáj egyből mindenre skandanlumot kiáltani, simán lehet, hogy valóban racionális és jogos intézkedés történt. A próbaidőszak végeztével valószínűleg többet tudunk majd, de szinte biztos, hogy az év második felében jópár rövidebb viszonylaton már nem találkozhatunk kötelező jelleggel jegyvizsgálóval.
Aki további forgalmi és technikai részletektre kíváncsi, annak ajánljuk a RegionalBahn vasúti szakportál hétvégi hírösszefoglalójának vonatkozó részleteit.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
