Árzuhanás az e-autó piacon: jó hír a vásárlóknak, de rossz a tulajoknak
Meredek tempóban csökken a használt elektromos autók ára az amerikai piacon.
Az elektromos autók ára olyan tempóban csökkent az Egyesült Államokban 2024 első negyedévében, hogy az elmúlt évben új villanyautót vásárlók joggal idegeskedhetnek autójuk erkölcsi értékcsökkenése miatt. Akik viszont belevágnának az elektromos autózásba, örülhetnek, mert az autó ára egyre kevésbé akadálya ennek.
„A fogyasztók továbbra is az elektromos autók magas árát tartják ezek legnagyobb hátrányának – mondta Kate Harrison, a MoveEV tanácsadó vállalkozás társalapítója. Cége magánszemélyeknek és vállalati flottaüzemeltetőknek segít átállni a villanyautók használatára. Ahogy az árak egyre versenyképesebbek a hagyományos autók árával, érezhető a kereslet erősödése.”„Ezt a trendet erősíti, hogy egyre több típus ára csökken 25 ezer dollár, (azaz 9 millió forint) alá. Ez az árszint az, amelyen már igénybe vehető a használt elektromos autók vásárlását támogató állami adókedvezmény. Ennek köszönhetően rohamosan közeledik az az időszak, amikor az elektromos autók újdonságból az autópiac domináns szereplőivé válhatnak.”
Harrison jól érzékeli a változásokat a villanyautós tanácsadó és értékesítő cég, a Recurrent szakértői szerint. Rengetegen vették igénybe az adókedvezményt, ami azt mutatja, hogy keresik a lehetőséget arra, hogy elektromos autót vegyenek jó áron. Mivel a kedvezményt 25 ezer dollár - 9 millió forint - alatt lehet igénybe venni, a vásárlók egészen új kategóriája, a jó ár/érték arányú üzleteket előnyben részesítők jelennek meg a villanyautók piacán.
Látványos volt az árcsökkenés egy év alatt
A legnépszerűbb használt elektromos autók átlagos árát követő Recurrent Price Index április elejére 23 787 dollárra (8,5 millió forint) csökkent. Ez 27 százalékkal volt alacsonyabb a 2023 azonos időszakában mértnél. A legalább kétéves Tesla Model 3-asok ára átlag 27, a Model Y-oké 31, a Model S-eké 32 százalékkal esett egy év alatt.
A használt Model 3-asok ára 2023 március végén majdnem 38 ezer dollár (13,7 millió forint) volt, míg 2024 februárjában már csak 27,4 ezer dollár (9,9 millió forint).
„A Model 3 teljesen elérhetővé vált az átlagos autósoknak” – mondta Jimmy Douglas, a Plug villanyautó-aukciós ház alapító-vezérigazgatója. A kedvező fejlemények miatt egymás után jönnek létre az elektromos autók adásvételére specializálódó vállalkozások.
A 30 ezer dollárnál - 10,8 millió forintnál - olcsóbb használt villanyautók kínálata egy év alatt 55 százalékkal emelkedett. Eközben a 25 ezer dollárnál olcsóbbak aránya a teljes kínálaton belül hónapok óta a 30 százalékos arányon stagnál. Ez pedig a szakértők szerint azt jelenti, hogy vagy kialakult az egyensúlyi ár vagy ezek az autók pillanatok alatt gazdára találnak. A vevők arra kényszerülnek, hogy elfogadják a többet futott autókat is, ám úgy tűnik, hogy ez nem jelent nagy gondot. Mostanra ugyanis kiderült, hogy az akkumulátorok teljesítményének gyors amortizációjával kapcsolatos korábbi aggodalmak eltúlzottnak bizonyultak.
Látótávolságba került az árparitás
Az új elektromos autók az amerikai piacon 2023 végén már csak 2000 dollárral (720 ezer forint) kerültek többe hagyományos versenytársaiknál. Az adó-visszatérítés utáni átlagáruk 45,5 ezer dollár (16,4 millió forint) volt, ami 3 ezer dollárral -1,08 millió forinttal - volt alacsonyabb a belső égésű motorral hajtott új autók átlagáránál. A Recurrent jelentésének legérdekesebb eleme talán az, hogy megsaccolja, mikor jöhet létre az új elektromos és hagyományos autók átlagárának paritása adókedvezmény nélkül. Köszönhetően a lítium-ion akkumulátorok olcsóbbá válásának, illetve annak, hogy a gyártók igyekeznek megfizethető árú villanyautókkal piacra lépni, 2024 végére az átlagárak közé egyenlőségjel kerülhet.
A különbség szűkülése valójában szédítő tempójú. Míg 2018-ban még 14,8 ezer dollár - 5,3 millió forint - volt az eltérés, 2019-ben már csak nagyjából tízezer dollár. Ez nem sokat változott 2022-ig. Ezt követte az elmúlt év, amikor 8 ezer dollárral - 2,8 millió forinttal - szűkült az új elektromos és hagyományos autók átlagára közti különbség.