2024.04.11. 06:01

A modern dízelmotorokhoz párosított részecskeszűrők fizikai és szoftveres kiiktatása mostanra nemzeti sporttá avanzsált. Tíz dízelmotoros autóból kettőnél garantáltan kigyomlálták már itthon. De miért lett ez gyakorlat és mit szól hozzá a jog?

Sosem voltam dízelpárti. Nem az orgánum, az alacsonyabb fogyasztás, a bődületes nyomaték vagy a jellegzetes szag miatt, bár utóbbi kifejezetten facsarja az orromat. Egyszerűen csak jóban vagyok a számokkal, a pénzügy és számvitel világában pedig egy dolog számít, a költség-haszon elemzés. 

Abban pedig a modern, műszaki hókuszpókusszal megtoldott dízelek hosszútávon nem remekelnek. Mindig úgy láttam, hogy dízelmotoros autót csak új, nulla kilométeres állapotban érdemes vásárolni, úgy lesz esély autósként a technika előnyeinek valódi kiaknázására az üzemanyagspórolás mellett.    

Használtan modern dízelmotort az ellenségeimnek sem kívántam soha. Mert hiába az alacsonyabb fogyasztás és az erőtöbblet, a sok műszaki firlefranc idővel (200 ezres futásteljesítmény felett) elviszi a megtakarított összegeket és még új kényszerbarátságokat is sző a járműjavító ipar képviselőivel. Amire nem minden autóbuzi vágyik. 

Hovatovább általában a matek sem jön ki. Hiába spórolok 1,8 milliót az üzemanyagon 100 ezer km alatt, ha idővel a cserélendő-felújítandó alkatrészek elviszik az egészet. És akkor még szervizben is kell hagyni az autót sokszor, sok időre. Máris rossz irányba billen a költség-haszon mérleg.

Az egyik legkönnyebben cserélhető környezetvédelmi alkatrész. Olcsó sosem volt.
Az egyik legkönnyebben cserélhető környezetvédelmi alkatrész. Olcsó sosem volt.

Ezzel a megközelítésemmel úgy érzem, kisebbségben vagyok, körülöttem mindenki dízelezik, akarom mondani borogatja a motortérbe a húszezreseket. Emiatt pedig én sem maradok ki a buliból, élőben követhetem a dízelrajongás poklának bugyraiban kalandozókat.

Feltűnt, hogy az utóbbi 10-15 évben a járműjavító kisiparos szegmens BERENDEZKEDETT a bonyolult műszaki megoldások kiiktatására, megkerülésére

Szabadonfutó a generátorhoz, egytömegű lendkerék a kettőstömegű helyére, változó geós turbó lecserélésre fixre, EGR lefalazása, részecskeszűrő kiütése stb. Jó magyaros megoldások ezek: olcsó legyen, attól majd jó is lesz, a bébifókák meg így jártak. 

Pikk-pakk kint van.
Pikk-pakk kint van.

A minap nekem kellett elvinnem egy autót az egyik javítóműhelyből a másikba. Beugró voltam csak a szerelőmnek, egyszerre két autót még ő sem tud vezetni, pedig a Karesz hozzá képest a fasorban sincs. Nem tudtam mi vár rám, magabiztosan érkeztem hát a feladathoz. Egy 1.3-as, 84 lovas, DPF-fel szerelt, fészliftes Multijet Doblò-t kellett elvinnem "iktatásra". Végre, bejutok egy féllegális bűnbarlangba, kikérdezek mindenkit, lefotózok mindent - vigyorogtam magamban. 

Mi az a DPF?

A dízel részecskeszűrő (DPF, Diesel Particulate Filter) a környezetre káros részecskéket és a kormot szűri ki a dízelmotorokból kiáramló gázokból. Ez a szerkezet a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt gyűjti össze, és égeti el.

Passzív részecskeszűrő esetén ez automatikusan történik autópályákon, gyorsforgalmi utakon, ahol a kipufogó hőmérséklete megfelelően magas.

Aktív részecskeszűrő esetén a folyamat mesterségesen generált és szoftveresen felügyelt. Amikor a szűrőben lévő korom mennyisége elér egy bizonyos szintet (kb. 45%-ot) a motorvezérlő növeli a kipufogó gázok hőmérsékletét, hogy a felesleget elégesse. Ha az adott utazás túl rövid, a korom elégése nem tökéletes, a műszerfalon egy jelző is kigyulladhat, mely a szűrő részleges eltömődésére utalhat.

Egy vidéki kis községbe vezetett utunk. Tudtam én, hogy nem minden legális ami ott folyik, emiatt arra készültem, hogy 1-2 ember lesz csak jelen, azok is kiverik majd a kezemből a fotóapparátot, még tán' meg is ruháznak elköszönésként. Ehhez képest annyian voltak, mint a búcsúban, parkolóhelyet sem találtam elsőre a műhely 50 méteres körzetében. Legalább 20 autót számoltam, ugyanannyi ügyféllel. Mind egyre várt: a messiásra. Akarom mondani a fizikailag már kikalapált részecskeszűrő szoftveres kiiktatására. 

A nagy tömegre való tekintettel jobbnak láttam, ha nem veszem elő a sajtóigazolványomat, a kamerát is a táskámban hagytam inkább. Szeretem a fogaimat ugyanis. A megérzésem jó volt, a várakozó tömegből többen is megerősítették, a művelet annyira legális, mint Pumukli és Kékszakáll tevékenysége a Pénzügyminisztériumban. Látszólag igen, jogilag valójában nem. 

Mit mond a jog? (5/1990. KöHÉM rendelet)

A sztori egyszerű: Minden átalakítás engedélyköteles.

Minden átalakításnak minősül, ami "a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi"

Az pedig nem vitás, hogy az "iktatott" DPF-es dízelek EURO normabesorolása alacsonyabb kurzusra esik vissza, ezzel hazavágva a környezetvédelmi jellemzőket. A koromokádás csak eshetőleges közlekedésbiztonsági csemege már. Így pedig ezek az átalakítások engedély nélkül illegálisak, a forgalmit is elvehetik miatta a műszakin és az úton is a Közlekedési Hatóság és a Rendőrség fogdmegjei egyaránt. 

Az érintett autósok jelentős részét ez azonban cseppet sem hatja meg.

A jogszabály annyit ér, amennyit be lehet tartatni belőle

A műszaki vizsgán pedig nem törik magukat a biztosok, sőt. Nem is lenne életszerű, hogy leszereljék a DPF-et és belevilágítsanak: vajon ott van-e még a gyári betét? Sok helyen előzékenyen rádugják inkább a környezetvédelmi szondát egy másik kipufogóra, amíg a mérés tart. Nem városi legenda, a saját szememmel láttam.

Mivel a magyar autós árérzékeny fajta, itt is a költség-haszon elemzés határozza meg a bulit. A 375 ezer forintos utángyártott részecskeszűrőnek esélye sincs, amíg a szerelő 25 ezrért kiműti a nehézfémekkel teli kerámiabetétet, a szoftverguru pedig 50 ezerért kitörli a motorvezérlőből a DPF írmagját is. Nem nehéz kiszámolni, 300 ezres a differencia. Abból egészen jó kettőstömegű-szettet lehet venni a B6 Passatokhoz...

Az autó nem pont úgy értette a "service" utasítást, ahogy a tulajdonosa.
Az autó nem pont úgy értette a "service" utasítást, ahogy a tulajdonosa.

Így hiába az illegalitás, a forgalmi veszélyeztetettsége, a haldokló bébifókák sikolya, a "kiiktatóipar" zavartalanul működik...

A műszakin a lőtéri kutya sem szaglászik a DPF körül, a rendőr meg sokszor azt sem tudja mi fán terem. Így megint ott vagyunk, ahol a part szakad. Papíron minden rendben (hiszen a jogalkotó tiltja), az utakon meg tízezrével szaladgálnak az Euro VI-ról EURO III-ra visszabutított olajkályhák. A bolygó jövője meg kit érdekel? Annak már úgyis lőttek, nem? 

Tenni lehetne ez ellen is, de senkinek sem érdeke még. Majd ha lesz rá uniós projekttámogatás, na majd akkor hirtelen kinő egy koncesszió is mellé a semmiből. Addig meg marad a jelenlegi helyzet: DPF off, EGR off, Föld off.

Mondanám, hogy "tilcsákbe!", de már be van. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.