Sokkot kaptak Kínában az európai menedzserek
Európa nagyon-nagyon messze került attól, hogy leckéket adjon Kínának, hogyan kell felépülnie egy modern gazdaságnak, a helyzet valójában éppen fordítottja ennek
Egy svéd befektetőkből és bankárokból álló delegációnak néhány héttel ezelőtt először volt alkalma a helyszínen körülnézni a kínai feldolgozóipari vállalatoknál és hajógyártó üzemekben a koronavírus-járvány idején bevezetett lezárások után. Amit láttak attól pestiesen szólva lehidaltak – írta a Financial Times az üzleti útról szóló beszámolójában.
Erre utalt Balló Marci kollégánk is a BYD Sealről szóló cikkében, ahol egyebek mellett azt írta, hogy
Kutyát esznek, űrből is látható faluk van, bambusz kalapban rizst kapálnak és rossz minőségben lemásolják a nyugati gyártók autóit. A Kínáról alkotott berögződések egy része igaz, egy másik baromság, a java pedig már nem aktuális. A iparág alakulását figyelemmel követő olvasók még emlékeznek az X5 klónokra, a borzalmas töréstesztekre, vagy a Flybo Total Electric tragikomédiára emlékeztető menetpróbájára. Jelentem, ez már a múlt.
Valami hasonlóra juthattak a svéd menedzserek is. A kínai szárazföldön, ahol a svéd vállalatok évtizedekkel ezelőtt megvetették a lábukat, olyan technológiai verseny folyik a cégek között, amit a küldöttség tagjai nem győztek éles jelzőkkel illetni. A leggyengébb ezek közül a „kegyetlen” volt, de Mattias Sundling, a Handelsbanken pénzügyi szolgáltató vállalt vezetőbefektetési stratégája egyenesen „szörnyűnek” írta le, amit tapasztalt ezen a téren.
„Az, ahogy két-három év alatt felzárkóztak és fejlődtek, megdöbbentett bennünket. Azt a klisét, miszerint az európai vállalatok kínai versenytársai csak másolják a nyugati technikát, el lehet felejteni. Ez az utazás riadójelzés volt számunkra” – mondta a pénzügyi szakember.
„Földbe döngölik” a versenytársakat
Az oktatási intézményektől a teázókig minden ágazatban késhegyig menő verseny folyik az ázsiai országban. Ezen belül különösen megdöbbentő, amit a kínaiak az elektromos járművek terén elértek. Az elmúlt évtizedekben a fejlett országok a kínai beszállítók függőivé váltak.
A svéd cégek sem kivételek ez alól.Ottani gyáraikban ma már szinte kizárólag kínaiak dolgoznak, miközben megjelentek azok a hazai cégek, amelyek hasonló termékeket kínálnak ugyanolyan technológiai színvonalon.
„Az általános benyomásunk az volt, hogy ha egy vállalat nem a luxusiparban tevékenykedik, akkor a kínaiak a földbe döngölik” – mondta Sundling.
Az Európai Unió vezetői ugyan arról beszélnek, hogy csökkenteni kell a kontinens gazdaságának kitettségét a kínai kapcsolatoktól („derisking”), ám ez egyre nehezebbnek tűnik. Például mások mellett a német Volkswagen nyitott fejlesztőközpontot Kínában, ami azzal jár, hogy az alkatrészimportnál sokkal szorosabban összefonódik ottani tevékenységével. Emellett egy helyi akkumulátorgyártóban is részesedést szerzett, ami botorság lenne – és komoly anyagi kárt okozna –feladni csak azért, mert geopolitikai szempontból a korábbinál kockázatosabb Kínában üzletelni.
Ha nem vagy kínai, akkor nem létezel
Sokatmondó, amiről Wan Han, az elektromos teherautókat fejlesztő Windrose Technology stratup alapítója beszél. Miközben a vállalatot be akarják vezetni az amerikai tőzsdére, imázsukat úgy építették fel, hogy hangsúlyozzák jó kínai kapcsolataikat.
„Ha egy elektromos járművekkel foglalkozó vállalat nem kapcsolódik Kínához, akkor senki sem hiszi el, hogy kellően fejlett technológiát képes felmutatni – mondta a cégvezető.
Ha valakinek azt mondom, hogy egy ausztrál villanyautókkal foglalkozó startupot vezetek, nem fogja elhinni. Ha azt mondom, hogy britet, azt sem hiszik el.
Azt persze lényegében lehetetlen megítélni, hogy a kínai állam milyen mélyen folyik bele a vállalatok tevékenységébe. A régiók igyekeznek létrehozni saját feldolgozóipari bázisaikat, hogy felhívják magukra a pekingi központ figyelmét.
A helyi cégek enyhén szólva nem verik nagy dobra állami összeköttetéseiket, beágyazottságukat. Ahogy erősödnek, úgy nő az amerikai és az európai politikusok, geopolitikai és biztonsági stratégák gyanakvása velük szemben. A vállalatok azonban nem tehetnek más, mint hogy igyekeznek megérteni, milyen kihívást támaszt velük szemben kínai versenytársaik fejlődése. A svéd delegáció résztvevői mindenesetre sűrű telefonálásokba kezdtek, hogy értesítsék ügyfeleiket a látottakból fakadó lehetőségekre, miután hazatértek az ázsiai országban tett tanulmányútjukról.