- Magazin
- Közélet
- elektromos autó
- acea
- újautó-piac
- európa
- bulgária
- magyarország
- autópiac
- új autó eladások
Autópiaci kivétel lett Magyarország
Az európai számokkal szemben a magyar piacon nőtt a forgalomba helyezett új autók száma.
- Márciusban 1,03 millió új autót helyeztek forgalomba az uniós piacokon, ami 5,2 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Az elmúlt években nagyon hektikus volt a piac. Volt példa a járvány miatt 55 százalékos márciusi visszaesésre, de 87 százalékos többletre is.
- Az uniós piac márciusi hanyatlásával szemben a magyar piac jó eredményeket ért el: az idei márciusban 12 százalékkal bővült.
- Az első negyedévben az uniós piac 4,4 százalékos bővülése mellett a magyar 7 százalékkal gyarapodott. Bulgária viszont nyerte a negyedéves versenyt a növekedés mértékét nézve, 46 százalékos volt a többlet.
- A negyedéves számok szerint az EU-ban a benzinmotoros autók részesedése 37 százalékos szinten stagnált. A dízeleké 15 százalékra csökkent, a sima hibrideké 25 százalékra, míg a tisztán elektromosoké 12 százalékra nőtt.
Márciusban 1,03 millió új autót helyeztek forgalomba az uniós országokban, ami 5,2 százalékos hanyatlást jelent éves összevetésben. Ezt a negatív eredményt és a darabszámokat érdemes hosszabb távon is megnézni, mert a koronavírus-járvány negatív hatásai, ezen belül az ellátási láncok problémai miatt nagyon hektikusan alakult a piac.
2020 márciusában - járvány megjelenése utáni korlátozások miatt - 55 százalékkal szűkült a piac 2019 azonos hónapjához képest. Majd 2021-ben 87 százalékos bővülés következett. 2022 harmadik hónapja 20 százalékos visszaesést hozott, tavaly pedig 29 százalékos volt a plusz. A forgalomba helyezések számát nézve a hullámvasutazás után idén elért alig több mint 1 milliós eladás bőven elmarad a pandémia előtt i szinttől, 2019 márciusában ugyanis 1,3 milliós volt a piac. Tehát még van mit behozni.
Boom Bulgáriában
Az Európai Autógyártók Szövetségének részletes friss adatai szerint A legtöbb ország az idén márciusban csökkenést volt kénytelen elkönyvelni, a kivételek között van azonban Magyarország 12 százalékos bővüléssel. Szintén emelkedett az eladások száma Bulgáriában, Lengyelországban, Portugáliában 0,9-29 százalékkal.
A márciusi hanyatlás ellenére az év első három hónapjában az uniós piac 4,4 százalékos bővülést ért el, ami közel 2,8 millió új autót jelentett. A magyar piac az átlag feletti teljesítményt nyújtott: a forgalomba helyezett új autók száma 7 százalékkal 32 ezerre emelkedett. A negyedéves adatok alapján Bulgária érte el a legjelentősebb emelkedést, ott 46 százalékkal több új autó került az utakra.
Miből mennyit?
Az első negyedévben az összeladások alapján a benzinmotoros autók részesedése 37 százalékos szinten stagnált. A dízeleké 15 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 17 százalékos szintről. A sima hibrideké 23-ról 25 százalékra, míg a tisztán elektromosok aránya 10-ról 12 százalékra emelkedett. A plug-in hibridek a múlt év első negyedében a átvett autók majdnem 9 százalékát adták, az idén csak 7 százalékos szelet jutott nekik.
A magyar arányok máshogy néznek ki. Az év első három hónapjában a sima hibridek adták a piac 40,7 százalékát, szemben az egy évvel ezelőtti 40,5 százalékkal. Ez lényegében stagnálást jelent. A benzinesek 37,6 százalékos eredménye minimális visszaesést jelent a tavalyi 38,4 százalékkal szemben. A dízelmotoros autók aránya 10,6 százalékra csökkent 11,4 százalékról.
A tisztán elektromos új autók 5,6 százalékos idei mutatója áll szemben a tavalyi 4,4 százalékkal. A plug-in hibridek 4,8 százalékát adták az eladásoknak, míg tavaly 4,4 százalék jutott nekik.