Amikor ellent mond egymásnak tábla, felfestés és a józan ész: melyiket kövessem?
A KRESZ is csak egy jogszabály. Bonyolult rendszert alkot, ezer szálon kötődik más jogszabályokhoz, értelmezni pedig nem is olyan egyszerű. Éppen folyamatban van a megújítása, de azt még senki sem tudja, hogy egyszerűsödik-e, vagy bonyolultabbá válik. A frissítése időszerű, már így is akad rengeteg olyan alkalmazási kérdés, ami a megváltozott közlekedési viszonyok között autóst próbáló feladat.
Erről szól a cikk:
- A KRESZ mint jogszabály, más szabályozókhoz való kapcsolódása.
- A KRESZ értelmezése és alkalmazása a gyakorlatban.
- A közlekedési piramis hierarchiája a valóságban.
- Az egyes közúti jelzések egymáshoz való tényleges viszonya.
- Teendők ellentmondó jelzések esetén.
A jog alkalmazása sosem egyszerű. Holisztikus rendszerlátást követel, mert ha az egyik oldalon meghúz valamit a jogalkotó, a másik oldalra is kihat, így egy változtatás tucat más módosítást tud generálni. Ezeket rendszerben kell látni, mert enélkül olyan zavar keletkezhet a mátrixban, amitől az egész jogszabály magába tud omlani.
A KRESZ is ilyen. Ha magát a szöveget változtatja meg a jogalkotó, akkor figyelni kell az összes kapcsolódó jogszabály szövegére is és azokat is hozzá kell igazítani a módosult szabályhoz. Ha pedig a jogszabály valamely konkrét rendelkezése helyett egy másikat akar alkalmazni a jogalkalmazó (például megváltoztatni a forgalmi rendet), akkor kifejezetten résen kell lennie, mert egy konkrét útszakaszon a közlekedési rendet akár több jelzés-szabály is regulázhatja.
Tipikus példája ennek, amikor a közútkezelő - a forgalmi rend változtatását célozva - kihelyez egy új közlekedési táblát, vagy lecserél egy meglévőt anélkül, hogy az útburkolati jeleket hozzáigazítaná az új jelzőtáblához. Banális történetet képzeljetek el: a kétsávos útról jobbra kanyarodó forgalom megnövekedése miatt állandósult torlódást úgy akarja megszüntetni a közút kezelője, hogy megtiltja a jobbra kanyarodást, kihelyez egy "kötelező haladási irány" táblát a kereszteződés elé, ami előrefelé mutat. A jobbra kanyarodást engedő útburkolati jelet (nyíl) azonban elfelejti leradírozni az aszfaltról.
Ilyenkor pedig két, egymásnak ellentmondó közlekedési jelzés szabályozza a forgalmat szimultán És ember legyen a talpán, Aki a másodperc töredéke alatt ki tudja választani azt, amelyiket követnie kell
Külön nehezíti a helyzetet, hogy a KRESZ egyébként nem tartalmaz feketén-fehéren, általánosan megfogalmazott hierarchiát a közúti jelzésekre. Azt mindenki megjegyezte a KRESZ oktatáson, hogy létezik egy úgynevezett "közlekedési piramis", és ami abban feljebb foglal helyet, az felülírja az alatta lévőket. Legalábbis a KRESZ szabályozási logikájából ez következne. A valóságban azonban ez korántsem ennyire egyértelmű.
A jogszabályokkal egyetlen gond adódik: a mindennapi valóságban is alkalmazni kell őket
A KRESZ-ben pedig annyi a kivétel és a keresztbe-kasul utaló szabály, hogy a "közlekedési piramis" elve inkább csak sorvezető, mint hierarchiát rendező szabály.
Sokan azt gondolják például, hogy a közlekedési rendőr karjelzése mindenek felett áll, azt mindig követni kell, nem véletlenül áll a piramis tetején. A KRESZ szerint ugyanis "a rendeletben meghatározott egyéb közúti jelzések és a forgalmi szabályok csak annyiban irányadók, amennyiben a rendőr jelzésével nem ellentétesek." Nyilván ő a tótumfaktum akkor!
Csakhogy, a piramisnak van csúcsa is. A jogszabály szerint "aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse."
A KRESZ legfontosabb szabálya szerint általános balesetelhárítási kötelezettsége van a közlekedőknek és soha sem szabad másokat veszélyeztetni
Tehát hiába mutogatja a rendőr, hogy menjen tovább egyenesen az autós, ha közben gyalogosok szaladgálnak át keresztbe az úton. Vagy hiába utasítja a 40 tonnás nyergesvontató sofőrjét a rendőri karjelzés a hídra való felhajtásra, ha azon a súlykorlát 20 tonna. Nyilván nem egyeztethető össze a KRESZ szabályozási logikájával, az élet- és vagyonbiztonsággal a gyalogosok közé hajtás vagy éppen a híd leomlasztása. Így bátran kijelenthető, hogy a közlekedési piramis legtetején nem a rendőri karjelzések állnak, hanem a biztonságos közlekedés elve.
A piramisban lejjebb haladva sem javul a helyzet. józan Ésszel azt gondolnánk, hogy a közlekedési jelzőlámpák biztosan felülírják a táblák és a felfestések utasításait. De El kell, hogy szomorítsak mindenkit: néha igen, de főképp nem
A villanyrendőr a KRESZ szerint csak a STOP táblát, a macisajtot és a főútvonal jelzőtáblát derogálja, az összes többit akkor is figyelembe kell venni közlekedés során, ha a jelzőlámpa zöldet mutat. Ha például ún. "telezöldet" jelez a lámpa (bármilyen irányba továbbhaladhatunk, akár meg is fordulhatunk), de van körülötte kötelező haladási irányt előíró, vagy balra-jobbra kanyarodást tiltó, esetleg megfordulást tilalmazó tábla, akkor a tábla rendelkezéseinek megfelelően haladhatunk csak tovább.
De akkor a közúti jelzőtáblák felülírják az útburkolati jeleket és a közlekedési szabályokat, ugye? Hát, izé. Ez a leosztás gyakrabban előfordul (például kötelező haladási irány tábla kereszteződésben), de ez sem általános. A KRESZ logikája szerint amit nem tilos, azt szabad. Így kereszteződésben bármilyen irányba haladhat az autós, ameddig konkrét tábla nem jelöl ki kötelező haladási irányt vagy behajtási tilalmat. Ilyen esetben tehát a jelzőtábla lesz az erősebb.
Viszont. A vonatkozó közlekedési rendelet szerint "az útburkolati jelekkel jelzett forgalmi rendnek feltétlenül, kölcsönösen és egyértelműen igazodnia kell a függőleges jelzésekkel (jelzőtáblákkal stb.) kijelölt forgalomszabályozáshoz." Tehát - elméletileg - nem helyezhető ki olyan tábla, amely az útburkolati jelet módosítja. A valóságban viszont előfordul. Tipikusan akkor, amikor a közútkezelő kitesz egy új táblát, a felfestést pedig nem tünteti el. Mert egy táblát lecsavarozni egyszerű, egy útburkolati jelet felmarni-újrafesteni már nem annyira. Ahogyan jelzőlámpát cserélni sem.
Ilyen esetben az a logikus, hogy a tábla iránymutatásait kell követni, vagyis a közlekedési tábla felülírja a felfestést (és a jelzőlámpát is). Azért, mert haladási irányt kijelölő felfestés megszegése miatt még senki sem kapott bírságot, kötelező haladási irányt jelző tábla figyelmen kívül hagyásáért viszont annál többen.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Markus Angermeier / EyeEm / Getty Images Hungary