Beszáll egy újabb nagy játékos a villanyautó piacra

2024.05.05. 15:27

Meghívót kaptak az autógyártók az indiai villanyautó-piacra. Mindenkit várnak a teslás találgatások közben.

India lemaradásban van az elektromos autózásban, ám az ország kormánya elszánta magát arra, hogy ezt behozza. Ehhez lényegében az árukapcsolás módszerét használják, amelyben feltételekhez kötik a piacnyitást - jelentette be Rajesh Kumar Singh, az ipari és belső kereskedelmi minisztérium vezetője.

GettyImages-sb10066698et-001 delhi

Az indiai kormány márciusban állt elő azzal a programmal, amivel lendületet akar adni a villanyautók terjedésének a kontinensnyi országban. Ennek legfőbb eleme, hogy alacsony importvámokat ígérnek bármelyik globális villanyautó-gyártónak, amely vállalja, hogy minimum 500 millió dollár (182 milliárdforint) értékben fejleszti az elektromos autók helyi gyártását.

További elvárás, hogy a beruházás harmadik évében már a beszállítók negyede helyi vállalat legyen és ez az ötödik évre 50 százalékra nőjön. Utóbbi követelményt az Indiában már megtelepedett autógyártóknak is teljesíteniük kell elektromos autók gyártása esetén. A legtöbb találgatás a Tesla megjelenésének lehetőségével kapcsolatban merült fel, ám Singh a CNBC-nek azt mondta, minden komoly cég előtt nyitva áll a kapu.

Ezt bizonyítja, hogy a vietnámi VinFast már februárban megkezdte integrált villanyautó-gyártólétesítményének építését az déli Tamil Nadu államában. A tervek szerint öt év alatt fektetnek be az üzembe félmillió dollárt, aminek eredményeként egy évi 150 ezer autó elállítására képes gyár jön lére.

Ha jön a Tesla, másnak nem marad hely?

Eközben Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója halaszthatatlan teendői miatt későbbre tolta indiai látogatását, amelyen találkozott volna Narendra Modi miniszterelnökkel is. Miután az ország a legnagyobb autógyártókat várja, a kínai MG Motor helyi leányvállalatának vezérigazgatója, Rajeev Chaba úgy látja, hogy a Tesla megjelenése után nem sok hely maradna másnak.

India 1,4 millliárd lakosa ellenére idén várhatóan csak 4,23 millió új autót fognak eladni az autógyártók az ottani piacon. A Maruti Suzuki több mint 40 százalékkal részesedik az új autók eladásából. A Hyundai-Kia van a második helyen, majd a tisztán helyi márkák, a Tata és a Mahindra következik a Toyota és a Honda előtt. Várakozások szerint idén az eladott új autók négy százaléka lesz elektromos meghajtású.Az ország vezetése azt szeretné, hogy az elektromos járművek aránya az indiai utakon 30 százalékra emelkedjen 2030-ra. Ezt úgy érhetik el, hogy rengeteg lesz ezek között a motorbicikli és a tricikli. Azeladott új motorkerékpárok 10-12 százaléka, az triciklik 50 százaléka már idén is elektromos meghajtású lesz. A kétkerekűek piacán értékesített járművek háromnegyede helyi gyártók terméke.

A villanyautók terjedését ugyanakkor hátráltatja a rendkívül szellős akkumulátortöltési infrastruktúra. Egy töltőpontra 200 elektromos jármű jut, míg az USA-ban ez a szám 20, Kínában 10.  Singh szerint a következő egy-kétévben ezen a téren jelentős javulás várható.