- Magazin
- Közélet
- Insta_linkinbio
- vonóhorog
- maximálisan vontatható tömeg
- vontatás
- össztömeg
- skoda octavia
- co-kibocsátás
- wltp-szabvány
- vontatási képesség
Tudtad? Az EU miatt már nem vontathat minden autó – Barnabás ezt beszívta
A logika azt diktálná, hogy aminek van négy kereke és motorja, azzal vontatni is lehet. Csakhogy a valóságban akadnak típusok, amelyek nulla kilogramm tömeg húzogatására alkalmasak, így a vonóhorog is csak dísznek lenne jó rajtuk. Esetenként kerékpárszállító használatára még alkalmasak, azonban utánfutó nem tehető rájuk.
Érdekes olvasói levél érkezett szerkesztőségünkhöz. Először azt sem tudtuk eldönteni, hogy ez most hoax, valaki szívat minket vagy tényleg ilyen durva vadhajtásokat termel ki a modern autóipar. Utánajártunk.
Tisztelt Totalcar!
Egy számomra egészen hihetetlen dologra szeretném felhívni Önökön keresztül a többi autós figyelmét (elsődleges célom, hogy ők ne járjanak úgy mint én), melyet én elsőre nem akartam elhinni, de úgy néz ki kénytelen leszek elfogadni.
A történet röviden: Egy hónappal ezelőtt vásároltam egy 2021-es Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI (150 LE) személygépjárművet, egy vidéki hivatalos márkakereskedésben.
Gondoltam felszereltetek rá egy vonóhorgot, mellyel néha pár száz kg-os utánfutót (kisebb vitorlás hajót, jollét), illetve a több éve meglevő, vonóhorogra rögzíthető biciklitartót szándékoztam (volna) vontatni.
Elvittem egy profi vonóhorog szerelőhöz, aki korrektül felrakott rá egy profi, zárható, levehető horgot és le is vizsgáztatta vele az autót, minden szép és jó volt. A papírokkal elmentem egy Kormányablakba, a forgalmiba a változást bejegyeztetni és a szürke rendszámot átvenni.
Itt jött a meglepetés.
Az ügyintéző közölte, hogy az autó nem „vontatásképes”, a vizsga dokumentum alapján, azaz a horogra csak biciklitartó tehető fel, semmi több. Először azt hittem valami emberi hiba történt azaz valaki, valamit, valahol elírhatott. Hívtam a vonóhorgost, az nem is hallott még ilyenről, hívtam a vidéki Das Weltauto kereskedést, azok sem hallottak még ilyet.
Hívtam egy Skoda (új autó) értékesítőt, akitől már több céges autót vettünk, aki azt mondta, igen, hallottak már ilyenről, halvány fogalmuk sincs miért, de minden logikától mentesen, vannak olyan új autóik, amikkel nem lehet vontatni.
Közben hívott a lelkiismeretes vidéki kereskedő is, aki a velem folytatott telefonbeszélgetés után nem volt rest és megnézte az éppen a telepükön levő 4 db Octaviát (2020 és 2021 évjáratúak, tök különbözőek, dízel, benzines, manuális, automata) ezekből 2 db vontathat, 2 db nem. Ő sem talált semmi logikát a dologban, megköszönte, hogy felhívtam a figyelmét erre a dologra.
Írtam a Porsche Hungáriának, akik gyorsan válaszoltak és megerősítették, hogy az autó valóban nem vontatásképes és kész, indokolás nuku.
Van akinek nem probléma, amit leírtam, viszont biztos van akinek (mint nekem is) kell/kellene a vonóhorog, nem csak bicikliszállításra.
Köszönettel és üdvözlettel:
Barnabás
Eddig úgy gondoltam, hogy a vontatási képesség hiánya csak a villanyautókat érinti, de majd esetükben is kimozogja a problémát a technológiai fejlődés, ahogy néhány márka esetében ez meg is történt. A vontatás ugyanis drámaian megbízhatatlanná teszi a hatótáv-kijelzést, túlhevíti a rendszert és ezáltal megnehezíti a hűtést, valamint néhány EV strukturálisan sem arra lett tervezve, hogy nagy súlyokat ráncigáljon. Úgy tűnik, hogy tévedtem, de fogadok, hogy nem vagyok egyedül.
Eddig is elképzelhetőnek tartottam, hogy egyes típusok esetén a gyártó nem vesződik a vontatható tömeg kérdésével. Ez lehet azért, mert az autó tömege és ereje nem teszi alkalmassá a feladatra, vagy azért, mert a jellege nem összeegyeztethető a vontatással (például: LaFerrari). A biztonságos vontatáshoz megfelelő tömegű autóra van szükség. Ez az oka annak, hogy egy könnyű, mindössze 900 kilogrammos városi kisautó nem vontathat három tonnás utánfutót, hiszen a vontatható tömeg az autó össztömegéhez viszonyul.
Arra viszont legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy tömegmodellnek szánt kombi vagy szedán lenne az az autó, ami egyáltalán nem képes vontatni. Könnyen belátható, hogy ezeket a típusokat általában nem ovijáratnak szánják a vásárlóik, vagyis alkalmanként vontatnának velük, néha akár komolyabb terheket is.
A témával kapcsolatban felkerestem néhány hazai importőrt és arról érdeklődtem, hogy náluk mennyire gyakran jelent ez problémát.
A Jaguar - Land Rover: A JLR márkák vonatkozásában az egyetlen modell, melyre nem rendelhető vonóhorog és így nem lehet vontatni vele, az a Jaguar F-Type volt, egyszerűen azért, mert ez sportautó és így nem is merülne fel életszerű használatban a vontatás igénye. Az összes többi modellhez rendelhető gyári vonóhorog és vontatni is lehet velük.
Ez érthető , hiszen egy F-Type mögé tényleg nem lenne adekvát betonkeverőt kötni, habár a balkánon vagyunk, biztos akadna, aki másképp gondolja.
KIA: A Picanto az egyetlen, ami nem alkalmas vontatásra. A vontathatósági adatok szerepelnek a műszaki adatok között minden modellünknél, így a Picanto esetén is egyértelműen kiderül (a vásárlók számára - a szerk.), hogy erre nem alkalmas. Az oka pedig az, hogy "A" szegmensbe tartozó városi kisautó lévén, nem mutatkozott vásárlói igény a vontatásra. Nincs hozzá gyári vonóhorog a fenti ok miatt. A többi modellünkhöz van vonóhorog és mind alkalmas vontatásra.
Ez is érthető, hiszen egy 900 kiló körüli autóval sehogy sem tudnának a sofőrök 750 kilós utánfutót rángatni, kár is lenne erőltetni. És igény sincs rá.
Hyundai: A jelenleg futó modellek közül csak az i10 érintett (nem meglepő, hiszen ez egy Picanto - a szerk.). A honlapon feltüntetésre kerül a műszaki adatoknál ez a sajátosság. A pontos műszaki okát nem ismerjük. A modell WVTA, és ezáltal az ÁFE dokumentuma (típusjóváhagyások - a szerk.), illetve egy-egy jármű COC-ja (EU megfelelőségi tanúsítvány - a szerk.) is 0 kg vontathatóságot engedélyez, így jogi oldalról az autó nem húzhat semmilyen utánfutót. Vonóhorog kapható egyébiránt a modellhez, mivel arra szerelhető kerékpártartó vagy csomagszállító box használata lehetséges. De a típus ez esetben sem vontathat. - Na, tessék, máris egy újabb autó, amihez kapható horog, de vontatni már nem vontathat.
A Suzuki viszont üdítő kivétel, náluk ismeretlen a jelenség, hiszen ahogy írják is: A Magyar Suzuki által forgalmazott összes modell vontatásra alkalmas. A vonóhorog minden egyes gépjármű esetében külön megrendelendő elem.
Na, de mi van akkor a skoda octaviával?
A Porsche Hungária által forgalmazott típusok esetében már összetettebb a kérdés, hiszen számtalan márkát képviselnek:
- "Általánosságban az autó típusbizonyítványában szerepel, hogy vontathat-e a jármű gyárilag, vagy sem.
- A Volkswagen haszongépjárművek esetében nincs olyan modell, ami nem vontatásképes.
- A SEAT/CUPRA márkáknál egyedül a CUPRA Born nem képes vonatásra. A vevők felé ez úgy kerül kommunikálásra, hogy nincs is lehetőség vonóhorog vásárlásra. Az CUPRA Born-ok a jövőben is vonóhorog nélkül lesznek elérhetőek.
Nincs, nem is volt, és nem is lesz vonóhorgos verzió.
- A Škoda esetében a következő járművek érintettek a nem vontatásképes kategóriában: 2019-ben: Scala, Kamiq , 2020-ban a IV . generációs Octavia, Octavia Combi 1.5 TSI 110kW és 1.5 TSI DSG e-Tch 110 kW. Erről az ügyfeleket a kereskedőkön, értékesítőkön keresztül tájékoztatjuk, ahogy arról is, hogy a vonóhorog utólagos felszerelése csak és kizárólag a vonóhorog előkészítés extra felszereltség megrendelése esetén lehetséges.
- Amennyiben nem volt gyári előkészítés, utólag sem vontathat a jármű. Amely gépjármű az engedélyezés során nem alkalmas a vontatásra, arra utólagos vonóhorog sem szerelhető fel. Más szavakkal: amennyiben a „nem alkalmas a vontatásra” van engedélyezve az autó, úgy utólag sem szerelhető rá vonóhorog és nem módosítható a gyári súlytáblája sem."
1.5 TSI 110 KW (150 LE) 2020-ból. Mivel vontasson az egyszeri autós, ha nem ezzel?
tehát Létező jelenségről van szó
Aki városi cirkálót, vagy prémium sportautót vesz, annak nem kardinális a kérdés. A Škoda nagyobb modelljeinél azonban nem várt fejlemény a vontatásra való alkalmatlanság. Vagyis, aki a felsorolásnak megfelelő Scala-t, Kamiq-ot, vagy Octavia-t tervez venni, legyen résen, mert könnyen áteshet a szüreti présen.
A jelenség oka egyébként banális
Neve elhallgatását kérő iparági forrásunk szerint: Az üzemanyag-fogyasztás mérésére szolgáló új, egységesített WLTP-menetciklus alkalmazásával a fogyasztás és kibocsátás pontosabb kimutatására lett lehetőség. A 2020. évtől bevezetett, autógyártókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás kvótázása, illetve a flottaszintű CO₂ határértékek elégtelen teljesítése pénzbírásgot von maga után. Emiatt az autógyártók számos olyan módosítást eszközöltek a termékpalettán, amely hozzájárulhat az évről évre egyre szigorúbb határértékek teljesítéséhez, de legalábbis megközelítéséhez.
Ennek egyik következménye az, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben modelltől vagy motorizáltságtól függetlenül már nem minden esetben biztosítható egy-egy modell utólagos vonóhoroggal történő szerelése, amennyiben az adott gépjármű nem rendelkezik legalább gyárilag szerelt vonóhorog előkészítéssel.
Vagyis a vonóhorog-előkészítés árának kifizetésével egyben megfizetésre kerül – a vevő által, ha megrendeli – a magasabb fogyasztás után járó CO₂ bünti is az EU felé. Ha pedig nem rendeled meg és nem fizetsz, az autó fogyasztása és CO₂ kibocsátása is csökken papíron, viszont vontatni sem fogsz tudni vele soha. Az pedig a legkevésbé érdekli a gyártókat, hogy használtan megszívod-e ezzel, hiszen ők az új autó vásárlókra lőnek, ők pedig megrendelhetik extraként, extra felárért.
A válaszokból kiolvasható, hogy új autó vásárlása esetén még a megrendelés előtt érdemes tisztázni a kérdést és jelezni az igényt. Ha viszont az első tulaj nem rendelt vonóhorog előkészítést, akkor utólag már nem is szerelhető olyan vonóhorog az autóra, amellyel vontatni is lehet. Csak olyan, amely kerékpárszállítást vagy csomagtartó box alkalmazását teszi lehetővé.
A vonóhorog okán mostantól egy újabb rubrika kerülhet fel az autóvásárlók felkészülési listájára, és egy újabb extra kiadás is.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.