2024.05.08. 06:10

A logika azt diktálná, hogy aminek van négy kereke és motorja, azzal vontatni is lehet. Csakhogy a valóságban akadnak típusok, amelyek nulla kilogramm tömeg húzogatására alkalmasak, így a vonóhorog is csak dísznek lenne jó rajtuk. Esetenként kerékpárszállító használatára még alkalmasak, azonban utánfutó nem tehető rájuk.

Érdekes olvasói levél érkezett szerkesztőségünkhöz. Először azt sem tudtuk eldönteni, hogy ez most hoax, valaki szívat minket vagy tényleg ilyen durva vadhajtásokat termel ki a modern autóipar. Utánajártunk. 

Tisztelt Totalcar!

Egy számomra egészen hihetetlen dologra szeretném felhívni Önökön keresztül a többi autós figyelmét (elsődleges célom, hogy ők ne járjanak úgy mint én), melyet én elsőre nem akartam elhinni, de úgy néz ki kénytelen leszek elfogadni.

A történet röviden: Egy hónappal ezelőtt vásároltam egy 2021-es Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI (150 LE) személygépjárművet, egy vidéki hivatalos márkakereskedésben.

Gondoltam felszereltetek rá egy vonóhorgot, mellyel néha pár száz kg-os utánfutót (kisebb vitorlás hajót, jollét), illetve a több éve meglevő, vonóhorogra rögzíthető biciklitartót szándékoztam (volna) vontatni.

Elvittem egy profi vonóhorog szerelőhöz, aki korrektül felrakott rá egy profi, zárható, levehető horgot és le is vizsgáztatta vele az autót, minden szép és jó volt. A papírokkal elmentem egy Kormányablakba, a forgalmiba a változást bejegyeztetni és a szürke rendszámot átvenni.

Itt jött a meglepetés.

A forgalmi O mezőjében látható, hogy egy autó mennyit vontathat.
A forgalmi O mezőjében látható, hogy egy autó mennyit vontathat.

Az ügyintéző közölte, hogy az autó nem „vontatásképes”, a vizsga dokumentum alapján, azaz a horogra csak biciklitartó tehető fel, semmi több. Először azt hittem valami emberi hiba történt azaz valaki, valamit, valahol elírhatott. Hívtam a vonóhorgost, az nem is hallott még ilyenről, hívtam a vidéki Das Weltauto kereskedést, azok sem hallottak még ilyet.

Hívtam egy Skoda (új autó) értékesítőt, akitől már több céges autót vettünk, aki azt mondta, igen, hallottak már ilyenről, halvány fogalmuk sincs miért, de minden logikától mentesen, vannak olyan új autóik, amikkel nem lehet vontatni.

Közben hívott a lelkiismeretes vidéki kereskedő is, aki a velem folytatott telefonbeszélgetés után nem volt rest és megnézte az éppen a telepükön levő 4 db Octaviát (2020 és 2021 évjáratúak, tök különbözőek, dízel, benzines, manuális, automata) ezekből 2 db vontathat, 2 db nem. Ő sem talált semmi logikát a dologban, megköszönte, hogy felhívtam a figyelmét erre a dologra.

Írtam a Porsche Hungáriának, akik gyorsan válaszoltak és megerősítették, hogy az autó valóban nem vontatásképes és kész, indokolás nuku.

Van akinek nem probléma, amit leírtam, viszont biztos van akinek (mint nekem is) kell/kellene a vonóhorog, nem csak bicikliszállításra.

Köszönettel és üdvözlettel:

Barnabás

Eddig úgy gondoltam, hogy a vontatási képesség hiánya csak a villanyautókat érinti, de majd esetükben is kimozogja a problémát a technológiai fejlődés, ahogy néhány márka esetében ez meg is történt. A vontatás ugyanis drámaian megbízhatatlanná teszi a hatótáv-kijelzést, túlhevíti a rendszert és ezáltal megnehezíti a hűtést, valamint néhány EV strukturálisan sem arra lett tervezve, hogy nagy súlyokat ráncigáljon. Úgy tűnik, hogy tévedtem, de fogadok, hogy nem vagyok egyedül. 

Eddig is elképzelhetőnek tartottam, hogy egyes típusok esetén a gyártó nem vesződik a vontatható tömeg kérdésével. Ez lehet azért, mert az autó tömege és ereje nem teszi alkalmassá a feladatra, vagy azért, mert a jellege nem összeegyeztethető a vontatással (például: LaFerrari). A biztonságos vontatáshoz megfelelő tömegű autóra van szükség. Ez az oka annak, hogy egy könnyű, mindössze 900 kilogrammos városi kisautó nem vontathat három tonnás utánfutót, hiszen a vontatható tömeg az autó össztömegéhez viszonyul.

Arra viszont legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy tömegmodellnek szánt kombi vagy szedán lenne az az autó, ami egyáltalán nem képes vontatni. Könnyen belátható, hogy ezeket a típusokat általában nem ovijáratnak szánják a vásárlóik, vagyis alkalmanként vontatnának velük, néha akár komolyabb terheket is. 

A témával kapcsolatban felkerestem néhány hazai importőrt és arról érdeklődtem, hogy náluk mennyire gyakran jelent ez problémát. 

A Jaguar - Land Rover: A JLR márkák vonatkozásában az egyetlen modell, melyre nem rendelhető vonóhorog és így nem lehet vontatni vele, az a Jaguar F-Type volt, egyszerűen azért, mert ez sportautó és így nem is merülne fel életszerű használatban a vontatás igénye. Az összes többi modellhez rendelhető gyári vonóhorog és vontatni is lehet velük.

Ez érthető , hiszen egy F-Type mögé tényleg nem lenne adekvát betonkeverőt kötni, habár a balkánon vagyunk, biztos akadna, aki másképp gondolja.

Ez nem az a kávéház. Maximum benzinkutat érdemes kötni mögé.
Ez nem az a kávéház. Maximum benzinkutat érdemes kötni mögé.

KIA: A Picanto az egyetlen, ami nem alkalmas vontatásra. A vontathatósági adatok szerepelnek a műszaki adatok között minden modellünknél, így a Picanto esetén is egyértelműen kiderül (a vásárlók számára - a szerk.), hogy erre nem alkalmas. Az oka pedig az, hogy "A" szegmensbe tartozó városi kisautó lévén, nem mutatkozott vásárlói igény a vontatásra. Nincs hozzá gyári vonóhorog a fenti ok miatt. A többi modellünkhöz van vonóhorog és mind alkalmas vontatásra. 

Ez is érthető, hiszen egy 900 kiló körüli autóval sehogy sem tudnának a sofőrök 750  kilós utánfutót rángatni, kár is lenne erőltetni. És igény sincs rá. 

Vonóhorog? Igény se' vót' rá soha.
Vonóhorog? Igény se' vót' rá soha.

Hyundai: A jelenleg futó modellek közül csak az i10 érintett (nem meglepő, hiszen ez egy Picanto - a szerk.). A honlapon feltüntetésre kerül a műszaki adatoknál ez a sajátosság. A pontos műszaki okát nem ismerjük. A modell WVTA, és ezáltal az ÁFE dokumentuma (típusjóváhagyások - a szerk.), illetve egy-egy jármű COC-ja (EU megfelelőségi tanúsítvány - a szerk.) is 0 kg vontathatóságot engedélyez, így jogi oldalról az autó nem húzhat semmilyen utánfutót. Vonóhorog kapható egyébiránt a modellhez, mivel arra szerelhető kerékpártartó vagy csomagszállító box használata lehetséges. De a típus ez esetben sem vontathat. - Na, tessék, máris egy újabb autó, amihez kapható horog, de vontatni már nem vontathat. 

Suzuki viszont üdítő kivétel, náluk ismeretlen a jelenség, hiszen ahogy írják is: A Magyar Suzuki által forgalmazott összes modell vontatásra alkalmas. A vonóhorog minden egyes gépjármű esetében külön megrendelendő elem.

Na, de mi van akkor a skoda octaviával?

Porsche Hungária által forgalmazott típusok esetében már összetettebb a kérdés, hiszen számtalan márkát képviselnek:

  • "Általánosságban az autó típusbizonyítványában szerepel, hogy vontathat-e a jármű gyárilag, vagy sem.
  • A Volkswagen haszongépjárművek esetében nincs olyan modell, ami nem vontatásképes.
  • A SEAT/CUPRA márkáknál egyedül a CUPRA Born nem képes vonatásra. A vevők felé ez úgy kerül kommunikálásra, hogy nincs is lehetőség vonóhorog vásárlásra. Az CUPRA Born-ok a jövőben is vonóhorog nélkül lesznek elérhetőek.
    Nincs, nem is volt, és nem is lesz vonóhorgos verzió.
    Nincs, nem is volt, és nem is lesz vonóhorgos verzió.
  • Škoda esetében a következő járművek érintettek a nem vontatásképes kategóriában: 2019-ben: Scala, Kamiq , 2020-ban a IV . generációs Octavia, Octavia Combi 1.5 TSI 110kW és  1.5 TSI DSG e-Tch 110 kW. Erről az ügyfeleket a kereskedőkön, értékesítőkön keresztül tájékoztatjuk, ahogy arról is, hogy a vonóhorog utólagos felszerelése csak és kizárólag a vonóhorog előkészítés extra felszereltség megrendelése esetén lehetséges.
  • Amennyiben nem volt gyári előkészítés, utólag sem vontathat a jármű. Amely gépjármű az engedélyezés során nem alkalmas a vontatásra, arra utólagos vonóhorog sem szerelhető fel. Más szavakkal: amennyiben a „nem alkalmas a vontatásra” van engedélyezve az autó, úgy utólag sem szerelhető rá vonóhorog és nem módosítható a gyári súlytáblája sem."
    1.5 TSI 110 KW (150 LE) 2020-ból. Mivel vontasson az egyszeri autós, ha nem ezzel?
    1.5 TSI 110 KW (150 LE) 2020-ból. Mivel vontasson az egyszeri autós, ha nem ezzel?

tehát Létező jelenségről van szó

Aki városi cirkálót, vagy prémium sportautót vesz, annak nem kardinális a kérdés. A Škoda nagyobb modelljeinél azonban nem várt fejlemény a vontatásra való alkalmatlanság. Vagyis, aki a felsorolásnak megfelelő Scala-t, Kamiq-ot, vagy Octavia-t tervez venni, legyen résen, mert könnyen áteshet a szüreti présen. 

Bezzeg az én időmben, mindennel is lehetett vontatni.
Bezzeg az én időmben, mindennel is lehetett vontatni.

A jelenség oka egyébként banális

Neve elhallgatását kérő iparági forrásunk szerint: Az üzemanyag-fogyasztás mérésére szolgáló új, egységesített WLTP-menetciklus alkalmazásával a fogyasztás és kibocsátás pontosabb kimutatására lett lehetőség. A 2020. évtől bevezetett, autógyártókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás kvótázása, illetve a flottaszintű CO₂ határértékek elégtelen teljesítése pénzbírásgot von maga után. Emiatt az autógyártók számos olyan módosítást eszközöltek a termékpalettán, amely hozzájárulhat az évről évre egyre szigorúbb határértékek teljesítéséhez, de legalábbis megközelítéséhez. 

Ennek egyik következménye az, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben modelltől vagy motorizáltságtól függetlenül már nem minden esetben biztosítható egy-egy modell utólagos vonóhoroggal történő szerelése, amennyiben az adott gépjármű nem rendelkezik legalább gyárilag szerelt vonóhorog előkészítéssel. 

Vagyis a vonóhorog-előkészítés árának kifizetésével egyben megfizetésre kerül – a vevő által, ha megrendeli – a magasabb fogyasztás után járó CO₂ bünti is az EU felé. Ha pedig nem rendeled meg és nem fizetsz, az autó fogyasztása és CO₂ kibocsátása is csökken papíron, viszont vontatni sem fogsz tudni vele soha. Az pedig a legkevésbé érdekli a gyártókat, hogy használtan megszívod-e ezzel, hiszen ők az új autó vásárlókra lőnek, ők pedig megrendelhetik extraként, extra felárért. 

A válaszokból kiolvasható, hogy új autó vásárlása esetén még a megrendelés előtt érdemes tisztázni a kérdést és jelezni az igényt. Ha viszont az első tulaj nem rendelt vonóhorog előkészítést, akkor utólag már nem is szerelhető olyan vonóhorog az autóra, amellyel vontatni is lehet. Csak olyan, amely kerékpárszállítást vagy csomagtartó box alkalmazását teszi lehetővé.  

A vonóhorog okán mostantól egy újabb rubrika kerülhet fel az autóvásárlók felkészülési listájára, és egy újabb extra kiadás is. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

1 órája
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08