A feszkó borítékolható: a BYD nagyot tud nyelni

2024.05.17. 09:23 Módosítva: 2024.05.21. 09:17

Az Egyesült Államok és Európa eltérő gazdasági kapcsolatokat alakított ki a Kínával, így az a kemény vámpolitika, amit Amerika alkalmaz az autógyártásban Kínával szemben, Európa számára nem járható út.

  • Az Egyesült Államok bejelentette, hogy jelentősen emeli a Kínából származó importra, ezen belül az autókra kivetett vámtarifákat. . A bejelentés hatására a szakértők ébredeznek és elemzik a kialakult helyzetet.
  • Az első kommentárok szerint Joe Biden kormánya másként vezette be ezeket az intézkedéseket, mint elődje, Donald Trump. Míg Trump azonnal bevezette a vámtarifákat, Biden adott időt a kínai cégeknek felkészülni az új üzleti környezetre.
  • Az Egyesült Államokat egyebek mellett azért kritizálják, hogy a saját szabadkereskedelmi elvét adja fel a mostani lépéssel. Ráadásul mindez növelheti az amerikai fogyasztók kiadásait és akadályozhatja a klímaváltozás elleni fellépést.
  • A kínai válasz egyelőre visszafogott volt.
  • Az európai autógyártóknak nehéz helyzetbe kerülhetnek a kínai vámtarifák emelése miatt, ami az EU és Kína kapcsolatainak feszültségéhez vezethet.
  • Az Egyesült Államok nyomást gyakorolhat az EU-ra a keményebb fellépés érdekében Kína ellen. Az Egyesült Államok együttműködést keres szövetségeseivel az inkorrekt gazdasági intézkedések ellensúlyozásában.
744x0 1 autohomecar  ChxoHWYp5CGAONZRAARRbE7vZc4504

A szakértők kezdenek ébredezni a pofont követően, amit az Egyesült Államok kormánya adott Kínának azzal, hogy bejelentette 18 milliárd dollár értékű,  főként az autóipart érintő import vámtarifáinak jelentős emelését.

A Reutersnek nyilatkozó elemzők azt mondták, hogy Joe Biden kormánya másként vezette be ezeket az intézkedéseket, mint korábban Donald Trump, aki 2018-ban robbantotta ki a két ország kereskedelmi háborúját. Akkor 300 milliárd dollár értékű kínai importra mértek csapást „hadüzenet nélkül”, azaz azonnali hatállyal. A Biden-adminisztráció egyrészt adott időt addig, amíg élesíti az új tarifákat, így a kínai cégek fel tudnak készülni az új üzleti környezetre.

Másrészt határozottan megcélzott néhány iparágat, elsősorban az autógyártást, amelyben az ágazat kínai állami támogatása nyomós érvként szolgál a vámok emelésére. A kínai válasz ehhez igazodóan szintén visszafogott volt.

Azt vetik az amerikaiak szemére, hogy fittyet hánynak a saját szabadkereskedelmi elveikre. Olyan lépéseket tesznek, amelyek akadályozzák a klímaváltozás elleni fellépést és növelik az amerikai fogyasztók kiadásait. Valójában azzal érvelnek, hogy washingtoni vezetés saját országát lövi lábon a szigorításokkal.

Nem erről volt szó?

Ez nagy különbség azzal összevetve, hogy 2018-ban azzal vádolták a Trump-féle vezetést, hogy hátba döfte Kínát és a pekingi média extrém válaszlépésekkel, az amerikai élelmiszerek importjának korlátozásával és a kínai kézben lévő amerikai államkötvények piacra dobásával fenyegetőzött.

A legsúlyosabb vád az, hogy az Egyesült Államok vezetése olyan lépést tett, ami ellenkezik azzal a szellemmel, amely Biden és kínai kollégája, Hszi Csin-ping 2023-as San Franciscó-i találkozóját jellemezte. Összességében Peking a morális győztes szerepét játszhatja azzal, hogy a kínai elektromos autók importjára kivetendő 100 százalékos importvám nincs arányban, a gyártásukhoz adott állami támogatással. Úgy néz ki a mostani helyzet, hogy az Egyesült Államok nem képes elfogadni, hogy a villanyautók gyártásában Kína a jelenlegi helyzet alapján lepipálta az amerikai ipart.

Másmilyen a helyzet

Peking válaszlépéseire bizonyára hatás gyakorol majd, hogy nagyot fordult a világ az elmúlt hat évben. A kínai autógyártók 2018-ban 800 ezer elektromos autót állítottak elő, ez 2023-ra a nyolcszorosára nőtt. Lehagyva a japánokat és a németeket immáron Kína a világ legnagyobb autóexportőre. Az ott készülő villanyautók határozottan megjelentek Délkelet-Ázsia és Európa autópiacain is.

A Huawei, amelyet az 5G-s mobiltechnológiában elért előnye miatt kifejezetten ellene hozott szabályok nehéz helyzetbe hoztak 2019-ben, magához tért. Kínai gyártmányú chipekkel ellátott telefonjai az Apple készülékeivel versenyeznek, az autóelektronikában pedig a Teslával birkózik. Összességében a kínaiak azt az elvet vallják a kereskedelmi vetélkedőben, hogy „Ami nem öl meg, az megerősít”.

Róka fogta csuka helyzet

Európa róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetben van Kínával – derül ki az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi  elemzéséből. A kínai elektromos autók kivitelének 36 százaléka landolt az európai piacon 2023-ban, ami több mint a következő öt exportpiacra jutó villanyautók értéke összesen. Mindeközben az amerikai piac részesedése csak 1,1 százalék volt.

Ráadásul egy magas európai vámra adott kínai ellenlépés komoly gondot okozhat az európai, elsősorban a német autógyártóknak, amelyek legfontosabb külpiaca Kína. Erre a kockázatra utaltak egyébként a napokban az európai gyártók vezetői is. 

Az Európai Bizottság pedig a tőle megszokott kukacossággal látott neki, hogy kiszámolja milyen vámemelést indokolnak a kínai autóipart segítő pekingi állami támogatások. 

Agatha Kratz, a Rhodium Group gazdaságkutató intézet kutatási igazgatója a Reutersnek azt mondta, hogy 30 százalékosnál nagyobb importvámot nehéz lenne ezzel az indokkal kivetni. Ez háromszorosa lenne a jelenleginek.

A gond az, hogy egyéb tényezőknek, például a kedvező beszállítói láncoknak köszönhetően olyan olcsók a kínai villanyautók, hogy 40-50 százalékos vám esetén is jó áruk lenne Európában. A BYD a szakértő szerint még ennél nagyobb tarifát is le tudna nyelni.

Kéz a kézben léphetnek fel

Az EU-nak persze számos további szabályozási lehetősége van, amivel korlátozhatja egyes árucikkek bejutását az uniós piacra. Például a gyártásuk alatt okozott környezeti kárra vagy nem megfelelő foglalkoztatási körülményekre hivatkozhat. Egyszóval borítékolható, hogy Kína és az EU kapcsolatai feszültté válnak.

Emellett az Egyesült Államok is nyomást gyakorolhat az Európai Unióra a keményebb fellépés érdekében. A félvezetők gyártása esetén sikeresen hozott létre egységfrontot Kínával szemben. A Fehér Ház közleménye, amelyben a vámintézkedéseket bejelentették tartalmazott erre vonatkozóan egy célzást: az amerikai kormány együtt akar működni az Egyesült Államok szövetségeseivel Kína inkorrekt gazdasági intézkedéseinek ellensúlyozásában. A világ leggazdagabb országait tömörítő G7 csoport vezetői május végi olaszországi találkozójukon tárgyalhatnak erről.