Verőcei baleset: a közlekedési kultúrának vízen is van hova fejlődnie - nyilatkozik a szakértő

2024.05.22. 05:51

A verőcei tragikus hajóbaleset története nem csak a hajós közösséget rázta meg, az egész ország dermedten áll a tragédia előtt. Hogy pontosan mi történt, még vizsgálja a hatóság. Azt azonban már most tudni, hogy súlyos malőr történhetett mindkét oldalon. Elkerülhető lett volna ez a szerencsétlen tragédia?

A vízi sportok szezonjának berobbanásával a baleseti kockázat is megnő, különösen igaz ez a folyami-, a tengeri- és az állóvízi közlekedésre. A közlekedés pedig nem csak közúton, hanem minden platformon veszélyes üzem. Nem lehet elégszer hangsúlyozni: ha közlekedés, akkor első a biztonság. Tudom, eső után köpönyeg, de a hajózásban is alapvető fontosságú a védőfelszerelés használata és a szabályok betartása, hiszen ezen összetevők életeket menthetnek. 

A Hableány öt éve történt - szintén tragikus - balesetében a hatóságoknak és a közvéleménynek könnyebb dolga volt, ugyanis minden oldalról kamerák vették a balesetet, így nem volt nehéz megállapítani, ki és miben hibázott. A verőcei baleset kapcsán már nincs ilyen "szerencséje" a hatóságoknak, de remélhetőleg a tragédia olasz túlélője segít majd tisztázni a történteket.

A Hableány roncsai
A Hableány roncsai

A múlt hétvégi tragédia kapcsán fontos már az elején tisztázni, hogy a szállodahajó kapitánya súlyos hibát véthetett, amikor a balesettel járó hanghatások észlelést követően nem állította meg a hajót és nem kezdte meg az áldozatok azonnali felkutatását-mentését. 

Azt azonban még nem tudjuk, hogy a szerencsétlenség milyen okból és milyen körülmények között történt, vagy hogy volt-e esély a megelőzésére-elkerülésére. Márpedig ezek legalább annyira fontos kérdések, mint a felelősségé, hiszen megelőzni mindig jobb, mint utólag menteni a menthetőt. A közvélemény pedig hajlamos a legkézenfekvőbb magyarázatot elfogadni, ítéletet azonban mindaddig nem érdemes megfogalmazni, ameddig nem ismert az eset összes körülménye.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság éppen emiatt több ember halálát okozó vízi közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt rendelt el nyomozást ismeretlen tettes ellen. Ebből a jogi bikkfanyelvből annyi biztosan kijelenthető, hogy a tragédiához vezető ok(ok) és a baleset előidézőjének személye egyelőre nem ismert a hatóságok előtt sem. Vagyis nem tudni, hogy ki és miként hibázott.

Az ütközés rendkívül nagy erejű lehetett Kép: Facebook/BRFK
Az ütközés rendkívül nagy erejű lehetett Kép: Facebook/BRFK

A tragédiából - a már jelenleg is rendelkezésre álló adatokból - levonható következtetések és tanulságok összefoglalásához szakértői segítséget kértem Bagyó Sándortól, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetőjétől. 

"Az első és legfontosabb rögzítendő tény, hogy a vizsgálat jelenleg is zajlik, a hatóság teszi a dolgát, így bármiféle következtetést levonni a rendelkezésre álló hivatalos információkból még korai lenne" - rögzítette Bagyó úr már a  beszélgetésünk legelején. 

A szakértő szerint azonban annyi már most tényként rögzíthető, hogy ilyen esetben mindig a nagyobb vízi járműnek van elsőbbsége, úgynevezett "útjoga". Logikus ez, hiszen egy szállodahajó jellege, mérete (109 x 11 méter), tömege (2000 tonna) és sebessége nem teszi lehetővé az azonnal reagálást, kikerülő-elhárító manőverezést. A kisgéphajók ezzel szemben agilisek, mozgékonyak, a minimális sebesség felett rendkívül pontosan manőverezhetőek, így egy nagyobb vízi jármű elől is jobb esélyekkel tudnak kitérni.

A roncsokat a hatóság jelenleg is vizsgálja. Kép: Facebook/BRFK

Bagyó Sándor szakértő meglátása szerint az ehhez hasonló tragikus eseménysorozatnál külön kell választani a baleset bekövetkezéséhez vezető folyamatokat a szerencsétlenség utáni történésektől, mulasztásoktól. Azt, hogy pontosan mi vezetett a baleset bekövetkezéséhez és azért melyik vízi jármű vezetőjét terheli a felelősség, a hatóság vizsgálata deríti majd ki.

Mivel a kisebb hajón a rendelkezésre álló információk szerint sem radar, sem radarreflektor, sem pedig AIS berendezés nem üzemelt (ezek használata az úgynevezett "kedvtelési célú" hajók esetén nem kötelező), a baleseti mechanizmus és az oda vezető előzmények a szemtanúk és a túlélő(k) beszámolói alapján lesznek csupán rekonstruálhatók. A baleset (eddig ismert) olasz állampolgárságú túlélője túl van az életveszélyen, így hamarosan meg tudja majd hallgatni a hatóság a történtekről. Csak ezt követően nyílik majd lehetőség annak elbírálására, hogy a kisebb hajó vezetőjét terheli-e esetleg felelősség a baleset bekövetkezéséért.

A baleset következményeinek elhárításával kapcsolatos esetleges mulasztások és felelősség kérdése már egy teljesen más - jogi és erkölcsi - kérdés. Azt, hogy ilyen esetben pontosan mi a hajóskapitányok számára előírt protokoll és annak milyen magatartás-intézkedés megtételével lehet eleget tenni, a vonatkozó jogszabályok és előírások pontosan meghatározzák. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője szerint: "inkább ezerszer kiáltsanak farkast az érintettek (vállalva ezzel a vaklárma kockázatát), mintsem hogy egyszer érdemi segítség nélkül maradjanak a vízbe került bajbajutottak."

Bagyó Sándor azt is hozzátette, hogy az ilyen jellegű, éjszakai ütközéssel járó hajós balesetek esetében számos más kérdés is felvetődik, amelyek közül a legfontosabbak a biztonság és a megelőzés. Elmondása szerint a magyar folyami közlekedési kultúrának ezen a területeken is lenne még hova fejlődnie. A statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a vízi közlekedés résztvevőinek 85 százaléka nem használ semmiféle mentőmellényt annak ellenére sem, hogy a paletta elképesztően széles és bárki számára megfizethető darabok is szerepelnek benne. 

Vízi-baleset során az utasok élete múlhat a mellényen. 

A szárazföldi közlekedéssel szemben ugyanis egy sérült-eszméletlen ember mellény hiányában azonnal elmerülhet a hullámok között, úgy pedig esélye sincs a túlélésre. 

Amiatt is különösen fontos a mentőmellény viselése, mert ilyen baleseteknél - akárcsak motorozás esetében - semmiféle aktív/passzív biztonsági segédlet nem áll az utasok és a vezető rendelkezésére. Se biztonsági öv, se légzsák, se gyűrődő zóna. Vagyis amikor baj van, akkor tényleg nagy a baj. Ezért sem mindegy, hogy egy ütközést követően milyen esélyeket ad magának a hajózó a túlélésre. Aki nem visel mellényt, az rossz esélyekkel indul. 

A verőcei tragédia is jól mutatja, hogy mekkora jelentősége van a megfelelő védőfelszerelés használatának, nem csak a korlátozott éjszakai látási viszonyok között. A szerencsétlenség résztvevőit a hatóságok jelenleg is eltűnt személyként keresik, megtalálásukat nagyban segítené, ha lett volna rajtuk mellény. 

Ezek a vízi járművek akár 60-70 km/h sebességre is képesek.
Ezek a vízi járművek akár 60-70 km/h sebességre is képesek.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az ilyen típusú vízi járművek viselkedését és manőverezhetőségét könnyedén befolyásolhatja az utasok viselkedése, magatartása is. Így nem csak azt a kérdést kell majd vizsgálni, hogy a kishajó vezetője miként navigálta a járművet, hanem azt is, hogy volt-e olyan körülmény, amely esetleg lehetetlenné tette a baleset elkerülését. 

A vízimentő szerint az éjszakai vízi közlekedésben is érvényesül a "látni és látszani" elv. A szállodahajó kapitányának is segíthette volna a reagálását, amennyiben a kisgéphajó például időszakosan pásztázó reflektorfényt is használ a kötelező jelzőfények mellett. Hogy használt-e? A választ az olvasóra bízom, a tényeket a hatóságok vizsgálata szállítja majd.

Az viszont több, mint valószínű, hogy a két hajó egymást csak korlátozottan észlelhette a kishajón nem kötelező biztonsági rendszerek hiánya miatt. Ilyen helyzetben csak a vizuális észlelés jöhet számításba, amelynek esélye a sebesség növekedésével hatványozottan csökken, pláne éjszaka. 

a rendelkezésre álló adatok szerint a szállodahajó tekintetében most az a kérdés, hogy a baleset hangjának észlelését követően mi a teendő és ezeket megtették-e. 

A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője kiemelte, hogy a józan paraszti logika a vízi közlekedés során is érvényesül. Az "útjog" elvi kérdése mellett a sérülékenyebb résztvevőknek fokozottabb hangsúlyt kell fektetniük a megelőzésre és a biztonságra. Egy ilyen eszméletlen erőhatásokkal járó ütközést minden rendelkezésre álló eszközzel el kell kerülni. Amennyiben ez már nem lehetséges, a mentőfelszerelés megléte kardinális jelentőségű.  

A biztonsági felszerelésekre is áldozni kell.
A biztonsági felszerelésekre is áldozni kell.

Bagyó Sándor végezetül hangsúlyozta azt is, hogy az éjszakai vízi közlekedés nem csak a többi közlekedő miatt rendkívül veszélyes, hanem a különböző uszadékokkal való találkozás kockázata miatt is. Emiatt fontos minden közlekedőnek tudatosítani magában, hogy a vízi közlekedés legalább annyira kockázatos, mint a közúti. Továbbá azt javasolja mindenkinek, hogy elindulás előtt gondolják át, mire alkalmas-képes az adott jármű és milyen biztonsági felszereltséggel (tűzvédelem, segítségkérés stb.) rendelkezik, az egyéni felelősség ugyanis óriási ezen a területen. 

Ne feledjétek: vízre menni csak felkészülten szabad! Egy esetleges baleset szerencsés átvészelését követően a túlélés a mentőmellény viselésén múlik. 

Címlap és coverfotó: Facebook/BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság