Törvény nélküliek és veszélyesek, mi az? Villanyrolleresek

2024.05.31. 06:10

Ha szeretjük, ha nem, a villanyroller ma már az egyik legelterjedtebb nagyvárosi mirkomobilitási eszköz. Praktikus járgány, ez nem vitás, de nem veszélytelen, a megosztó szolgáltatások miatt boldog, boldogtalan is hozzáférhet, az is, akinek a közlekedésről halvány fingja sincs, ráadásul a jogalkotó még mindig csak a fejét vakarja, hogy hová is sorolja a közlekedési rendszerben.

A villanyroller elterjedésével egyenes arányban emelkedik a balesetek száma is - ez persze önmagában érthető, a közlekedés veszélyes üzem, ha abban megjelenik egy újabb eszköz, ami ráadásul gyors, borulékony és a használóját egyáltalán nem védi, természetes, hogy megugrik a balesetek és az azzal járó sérülések száma. Sajnos halálos baleset is volt már, de az ilyen végzetes esetek száma alacsony, viszont egyre többen kerülnek kórházba súlyos sérülésekkel. 

A Budapesti Dr. Manninger Jenő Baleseti Központ idegsebészeti munkacsoportja két éve, hét hónapon keresztül gyűjtötte és elemezte a kórházba érkező kerékpáros és rolleres sérültek adatait. Akkor több mint 1500 esetet jegyeztek fel, amiből 300-an e-rollerrel, 150-en mechanikus rollerrel közlekedve sérültek. Számok tekintetében még mindig a biciklisek vezetnek, viszont az alapján, hogy két éve nagyjából hatszor több kerékpározó volt, mint rolleres, akkor arányaiban a villanyrolleres balesetek a gyakoribbak. Azóta pedig tovább emelkedett a rolleresek száma, így a sérüléseké is. 

fbe28e57bc7b412a8e48cd823ee88f84
Fotó: szon.hu

A baleseti központ viszont megjegyzi, hogy hozzájuk csak a súlyosabb sérültek fordultak, felszínes zúzódásokkal ritkán mennek az emberek orvoshoz, vagyis többszöröse lehet a balesetek száma annak, amit az orvosok látnak.

Leggyakrabban kulcscsont-, boka-, alkar- és csuklótáji törést szenvednek a két keréken közlekedők közlekedők, de 

„az e-rollerezők közt, kátyúkon vagy útpadkán való elakadás miatt gyakran előfordul arc- és koponyasérülés is. A végtagsérülések általában jól gyógyíthatók, az arcsérülések nem mindig múlnak el nyom nélkül, de a legveszélyesebb a koponyát ért sérülés, amelynek maradandó, súlyos akár fogyatékosságot okozó következményei is lehetnek – válaszolta kérdésünkre a baleseti központ.

Kényelmes, de milyen áron?

Nem meglepő, hogy a villanyroller elterjedt a városokban. Egy biciklihez képest kisebb (de nem feltétlenül könnyebb), megizzadni eléggé nehéz használatától (kivétel, ha sokat kell vele lépcsőzni), könnyen tárolható, relatíve olcsó – egy vállalható modell már 150 ezer forintért megvásárolható újonnan – és gyorsabb lehet, mint egy bicikli. Ugyanakkor ez az egyik legveszélyesebb közlekedési eszköz is, ebbe sajnos sokan nem gondolnak bele és felelőtlenül használják.

Korábban az is problémát okozott, hogy bárhol ott lehetett őket hagyni. Ez már szerencsére sokkal ritkább, ugyanis kijelölt helyeken kell velük leparkolni.
Korábban az is problémát okozott, hogy bárhol ott lehetett őket hagyni. Ez már szerencsére sokkal ritkább, ugyanis kijelölt helyeken kell velük leparkolni.

Az sem tesz jót a helyzetnek, hogy a villanyroller használata nincs jól szabályozva, ezt a  felhasználók közül többen is úgy értelmezik, hogy semmilyen szabály nem vonatkozik rájuk. Így történhet meg, hogy alapvető KRESZ-ismeret nélkül – vagy azt teljesen figyelmen kívül hagyva – rollereznek járdán, bicikliúton, közúton, akár csoportban, többen egyszerre. Ez pedig rengeteg balesethez vezetett.

Nevetséges a jelenlegi helyzet és joggyakorlat

A jogalkotó sokáig azt sem tudta eldönteni, hogy a roller jármű vagy sem és régóta adós ennek a kérdésnek a tisztázásával, igaz idén végre történik némi változás.

Különösen szerencsétlen helyzeteket szült ez a jogalkalmazói (rendőrség, bíróság) oldalon. Hiszen a rendőrök sem tudták, miként tekintsenek az e-rolleresekre, büntessék-e egyáltalán a szabálytalankodókat – mi számít egyáltalán szabálytalankodásnak –, vagy nézzenek a másik irányba?

A bíróságok is eseti jelleggel mérlegelték, hogy az e-rolleres milyen minőségben vett részt egy adott közlekedési konfliktusban. Néha gyalogosként, máskor meg járművezetőként kezelték.

A Kúria (legfelsőbb bírósági fórum) egy korábbi ítéletében (BH 2022.12.319.) leszögezte, hogy az elektromos roller gépi meghajtású eszköznek minősül.

Júliustól annyival beljebb leszünk, hogy a villanyrollerek többségére kötelező lesz KGFB-t kötni, ebből az is következik, hogy most már járműként tekint ezen eszközökre a jog. Ám amelyekre nem kell biztosítás, azok jogi értelemben továbbra is levegőben lógnak.

A roller felépítése –apró kerékátmérője és magas súlypontja – miatt veszélyesebb, mint egy bicikli. Míg egy átlagos budapesti kátyún a biciklis könnyedén áthajt, addig abban egy roller kereke könnyedén elakadhat, és rajta utazó előrebukik. Persze az ilyen balesetek jelentős része elkerülhető odafigyeléssel és a sebesség megfelelő megválasztásával. És természetesen nem minden balesetben a villanyrolleres a hibás csak és kizárólag, de erről már végképp nem beszélnek a statisztikai adatok.

Van, aminek sokkal nagyobb a kereke, mint a többinek, de egy nagyobb kátyúban ezek is megakadnak.
Van, aminek sokkal nagyobb a kereke, mint a többinek, de egy nagyobb kátyúban ezek is megakadnak.

Tavaly szeptemberben Oláh Lajos DK-s országgyűlési képviselő arra volt kíváncsi, hogy az elmúlt egy évben a rendőrség hány eljárást indított elektromos rollerekkel kapcsolatosan. Választ viszont nem kapott, ugyanis a KRESZ szerint nem létezik ilyen járműkategória, hogy „elektromos roller”, jelenleg elektromos kerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősítik. Így nem lehet számszerűsíteni sem, hogy hány rendőrségi eljárás indult villanyrollert használókkal szemben. Ettől függetlenül megkérdeztük a rendőrséget, de választ cikkünk megjelenéséig nem kaptunk.

Miért utálnak minket? - Saját vélemény

A jó idő beköszöntével én is egyre gyakrabban közlekedem villanyrollerrel és tapasztalatom szerint a hasonszőrűekkel szembeni közutálat főként az e-roller megosztók miatt alakult ki. Rengeteg van belőlük, bárki használhatja őket, függetlenül attól, hogy rendelkezik-e minimális KRESZ-tudással, vagy vezetésre alkalmas állapotban van-e. Individualista világban élünk, fontos a szelfi, de az nem a hosszú élet titka, ha seggrészegen, egykézzel kormányozva, billegve mint az újévi malac próbál valaki élőzni, nem törődve a szabályokkal, saját vagy mások testi épségével – mindez költői túlzásnak tűnik, de ijesztően közel áll néha a valósághoz. Viszont az is igaz, hogy a saját rollerrel rendelkezők egy része is száguldozik a járdán, tesz magasról a piros lámpára és előbb hord baseball sapkát, mint egy bukósisakot. Szóval az ellenszenv érthető, de tartom magam ahhoz, hogy a rossz megítélés leginkább a megosztósok miatt van.

Egy darabig így marad

Változást két dolog hozhat: az új KRESZ és a közlekedési kultúra változása. Míg az utóbbi több éves folyamat, addig a KRESZ reformja a közeljövőben várható – jelenlegi információk szerint 2025. március végére kell elkészülnie a tervezetnek. Mindezt megelőzi, hogy július 16-tól kötelező biztosítást kell kötni egyes mikromobilitási eszközökre. Hogy ez mennyire lesz visszatartó erő, az más kérdés, de legalább egy lépéssel közelebb van a villanyroller ahhoz, hogy jogilag valamennyire behatárolható legyen.

Amíg ezek nem történnek meg, nincs mit tenni, a villanyrollereseknek kell körültekintőbben közlekednie, nem árt megtanulnia és betartania a KRESZt – ha csak úgy tekint a járműjére mint egy biciklire és ennek megfelelően használja, már közelebb vagyunk a világbékéhez. És még valami: hordjatok védőfelszerelést!

Már egy egyszerű bukósisak is életet menthet.
Már egy egyszerű bukósisak is életet menthet.

A  Budapesti Dr. Manninger Jenő Baleseti Központ azt ajánlja, hogy használjatok könyök és térdvédőt, megfelelő, testfelszínt takaró ruházatot, hogy a horzsolásos, nyúzásos sérüléseket a minimálisra csökkentsük. Azonban a legfontosabb, hogy minden esetben viseljünk bukósisakot. A legolcsóbb bukósisak is megvéd a maradandó sérüléstől, ha az megfelelő méretű és szabályosan be van kapcsolva így nem esik le a baleset pillanatában.