2024.06.02. 10:58

Az évek óta tartó gyorsforgalmi útépítési dömping újabb és újabb ötleteket szül a közúthálózat fejlesztése térén. Senki sem akar kimaradni a hálózatfejlesztésből, de sokan irreális elképzeléseket támasztanak. A jelenlegi hálózatfejlesztési terv célja az, hogy minden megyeszékhely elérhető legyen gyorsforgalmi úton, ami Zalaegerszeg közeljövőben esedékes bekapcsolásával teljesülhet is. Tekintsük át, hogy hol lenne érdemes tényleg bővíteni a kapacitást és hol vannak inkább közlekedésbiztonsági aggályok.

Kapcsolódó
Az autózás köztámogatása nem több, mint szavazatvásárlás? – kritikai elemzés

Az autózás köztámogatása nem több, mint szavazatvásárlás? – kritikai elemzés

Így használják fel a közlekedési problémákat a szavazatszerzés eszközeként a 21. század eleji Magyarországon.

Mi az az indukált kereslet?

Az indukált kereslet egy olyan közlekedésmérnöki szakkifejezés, amely a különböző utak kívánatosságára referál. Az elmélet lényege, hogy egy esetleges kapacitásbővítés pszichológiai hatása sokkal nagyobb forgalomnövekedést generál, mint amennyit a megnövelt kapacitás elbírna. Egyszerű példával leírva a helyzetet: Ha egy fontos tengelyt 2x2 sávosról 2x3 sávosra bővítenek, az emberek azt gondolják majd, hogy „Hú, de jó, végre nincs dugó, nem kell elkerülnöm az útvonalat.” – így letéve a tömegközlekedés vagy az alternatív útvonalak választásáról. Ez a körforgás szinte a végtelenségig fokozható, káros hatásait pedig jól megmutatják az amerikai nagyvárosok sokszor hat-nyolcsávos autópályákkal átszőtt szövetei, melyek csúcsforgalomban ugyanúgy járhatatlanok, mintha kettő vagy háromsávos utak lennének.

Délutáni csúcs San Diegoban az I5-ös autópályán - fotó: Kevin Carter/Getty Images
Délutáni csúcs San Diegoban az I5-ös autópályán - fotó: Kevin Carter/Getty Images

Szerencsére az indukált kereslet fordítva és a tömegközlekedéssel is működik. Ha egy 2x2 sávos városi útból 2x1 sávosat csinálnak és például kerékpár- vagy buszsávot alakítanak ki, esetleg fákat ültetnek, szintén jelentős változást érhető el. A tömegközlekedés esetén az indukált kereslet jól látható jelenség, egyszerűen arról van szó, hogy a kapacitásnövekedés, vagy minőségjavulás vonzóbbá teszi az utasoknak a tömegközlekedést, így többen választják azt. 

Bz motorkocsi és KISS motorvonat Esztergom állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Bz motorkocsi és KISS motorvonat Esztergom állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Magyarország autópályái közül az M1-es és az M5-ös autópályák a legforgalmasabbak, hiszen ezek az utak a részei az országon átvezető legfontosabb nemzetközi szállítmányozási folyosónak. A kormány már régóta rebesgeti az M1-es autópálya 2x3 sávosra bővítését, de eddig csak kevés konkrétumot hallottunk az ügyben. Annyi biztos, hogy a tervek szerint Budapest felől haladnának és először csak Bicskéig növelnék a kapacitásokat. Azonban ezzel van egy kis probléma. Bicske és környéke olyan terület, ahonnan jelentős agglomerációs ingázóforgalom is van, így logikusnak tűnhet az autópályát csak addig bővíteni, a nagyobb terhelésre hivatkozva. A terv azonban nem veszi figyelembe az indukált kereslet elvét. Amennyiben csak Bicskéig bővítenék 2x3 sávosra az M1-est, azzal az agglomerációs lakosságban azt az érzést keltik, hogy a bővítés miattuk volt szükséges, így könnyen lehet, hogy azok is visszaülnek az autóikba, akik korábban már letették azt.

A fő kockázat: előzések

Az országúti vezetésben a legnagyobb kockázatot a nehézgépjárművek előzése jelenti. A forgalmas főutakon közlekedő teherautókat ugyanis sokszor akkor is meg akarják előzni a járművezetők, ha az egyébként elégséges sebességgel halad. Az ilyen előzések vezethetnek frontális ütközésekhez, amelyek gyakran halálos kimenetelűek. A megnövekedő balesetszámok miatt a döntéshozók sokszor azért dönthetnek az utak 2x2 sávossá alakítása mellett, mert nem látnak más megoldást a biztonságos előzések biztosítására, illetve a megvalósított látványos fejlesztések listáján sem mutat rosszul egy vadiúj gyorsforgalmi út.

M44-es autóút az MTI légifelvételén. A kép a megnyitáskor készült, de azóta se használják sokkal többen az utat.
M44-es autóút az MTI légifelvételén. A kép a megnyitáskor készült, de azóta se használják sokkal többen az utat.

Ha viszont ránézünk mondjuk az M44-es útra és az M1-es autópályára, nagyon hasonló utakat látunk, csak a Békéscsaba felé vezető úton alig van forgalom, az utak áteresztőképessége mégis azonos. De vajon milyen alternatívák léteznek az indokolatlan méretek és a sima országutak között?

Az osztott pályás utak

Svédország főbb országos főútjai nem minden esetben hagyományos négysávos gyorsforgalmi utak, sokkal inkább aszimmetrikus osztott pályás utak. Ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy az utakat nem teljes hosszukban építik meg úgy, hogy 2x2 sávosak legyenek, hanem dinamikusan használnak 3 sávnyi helyet. Ez annyit tesz, hogy egy adott távolságon az egyik oldal tud előzni, utána pedig oldalcsere van. Ez a megoldás a kanyarodósávok biztonságos, védett kialakítását is lehetővé teszi. Az útpályát egy kábelkorlát osztja ketté, amely minimalizálja a frontális ütközések lehetőségét. A svéd kormány szerint ez az útkialakítás több, mint 50 százalékkal csökkenti a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek esélyét az országutakon. Ezt az útkialakítást azóta több ország is sikerrel alkalmazta, hiszen majdhogynem autópályaszerű biztonságot lehet vele elérni, egy autópálya építési költségének töredékéért.

A két legnagyobb svéd várost összekötő autóút egy szakasza

Hová lehetne építeni osztott pályás utakat?

A magyar gyorsforgalmi úthálózat erősen Budapest központú, szinte minden főbb autópályánk a Főváros felé vezet. Sokan hiányolják a harántirányú gyorsforgalmi közlekedés lehetőségét, azonban azok véleménye is megalapozott, akik szerint egy 2x2 sávos autóút vagy autópálya megépítése egyszerűen nem lenne indokolt. Ilyen esetekben jelenthetnének kiváló megoldást az osztott pályás utak, a gyorsforgalmi utaknál kisebb, de az országutaknál nagyobb megengedett sebesség lehetőségével. Tekintsük át a magyar úthálózat legfontosabb így fejleszthető főútjait.

81-es és 13-es út, Székesfehérvár-Komárom/Győr – A 81-es út teherautóforgalma kiemelten nagy, hiszen az egyik fontos iparvárosunk, Székesfehérvár M1-es autópályával és ezzel együtt Nyugat-Európával való kapcsolatának legfontosabb eleme. Ez az úton közlekedve is jól észlelhető, egymást érik a pihenőhelyként is szolgáló benzinkutak, illetve különböző egyéb teherautóforgalmat kiszolgáló létesítmények. A nehéz tehergépjárművek gyakran haladnak az úton számukra megengedett 70 km/h-ás sebességnél jóval gyorsabban, jellemzően 90 km/h-val. A személyautó-forgalom is jelentős, hiszen az átmenő forgalmon túl Mór és Kisbér teljes lakosságának a külvilággal való kapcsolatot jelenti az út. A harmadik sáv építésére a a legnagyobb szükség a 81-es úton legalább Székesfehérvártól Kisbérig, a 14-es úton Kisbértől az M1-es autópályáig lenne.

Kapcsolódó
Két vidéki nagyvárost rendesen összekötni rongyrázás? Aligha.

Két vidéki nagyvárost rendesen összekötni rongyrázás? Aligha.

Meg lehetne oldani, csak kérdés, hogy "Hova lett a pénz?"

8-as főút Veszprém és Körmend, illetve 84-es főút Jánosháza és Sárvár között – A nyolcas főút Székesfehérvár és Veszprém (-Herend) között jelenleg egy furcsa gyorsforgalmi/autópálya hibrid. Az út jelentős szakaszán 110 km/h a megengedett sebesség, viszont ez csomópontoknál 90 vagy 70 km/h-ra korlátozódik, mivel a szintbeli kereszteződéseket sok helyen meghagyták. Mivel a sebességkorlátozások pontszerűek és betartatásuk is nehézkes, sok autós nem veszi azokat figyelembe, így még balesetveszélyesebbé téve az útra kanyarodást. A főút Veszprém utáni szakasza még érdekesebb, ahol egy Magyarországon igencsak egyedülálló jelenséggel találkozhatunk.

Igen, ez egy aszimmetrikusan osztott út, méghozzá a legveszélyesebb fajtából. Az előzés ugyanis mindkét irányból megengedett, azaz a forgalmi rend tulajdonképpen egy középső frontális ütközési sávba tereli az előzés miatt amúgy is gyorsító autósokat. Külön adalék, hogy a szélső sáv kapaszkodósáv miatt az emelkedőn haladó autósok kerülnek konfliktusba a lejtőn lefele felgyorsuló autósokkal. A helyes megoldás valószínűleg itt is egy elválasztó kábelkorlát felszerelése lenne a szaggatás megszüntetése mellett.

Alternatív, középső elválasztó kábellel szerelt útszakasz összehasonlítása a jelenlegi kialakítással
Alternatív, középső elválasztó kábellel szerelt útszakasz összehasonlítása a jelenlegi kialakítással

A Déli autópálya viszonylata

Az egyik '90-es évek autópályafejlesztései között a hálózati szempontból legelőremutatóbb egyértelműen a Déli autópálya megépítése volt. A projekt lényege az ország harántirányú összekötése lett volna a sugárirányú autópálya és főúthálózat hátrányait kiküszöbölve. A projekt azóta sem valósult meg, az átmenő forgalom viszont egyre nő. A megvalósításhoz viszont valószínűleg nem elegendő egy jelenleg is létező út bővítése, mindenképpen új nyomvonalra lesz szükség. Egy ilyen hosszúságú útnál hatalmas gazdasági bakot lehet lőni a nem megfelelőlen felmért igényekkel, ezért célszerű lehet először csak aszimmetrikus országutat építeni, jelentősen könnyítve a közlekedést, de nem végtelen mértékben pazarolva az adófizetők pénzét.

A déli autópálya egyetlen "megépült" szakasza, az M9-es autóút Szent László hídja.

A 4-es főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasza ugyan része a déli autópálya tervezett nyomvonalának, ám a bővítés talán itt a legindokoltabb. A jelenlegi 2x1 sávos elrendezés két, százezer főnél is nagyobb, egymástól relative kis távolságra elhelyezkedő város összekötésére egyszerűen kevés. Itt is ideális megoldás az aszimmetrikus utak építése, főleg a jelentős teherautóforgalom miatt.

Természetesen ez a felsorolás nem fedi le az összes olyan fejlesztendő utat, ahol ilyen bővítés lenne szükséges, a felsoroltak csupán a beavatkozás fontossága miatt kerültek előtérbe. Az elővárosi ingázók által használt utakat szintén nem vizsgáltuk, az indukált kereslet potenciális negatív hatása miatt.

De melyik autópályákat kellene mégis fejleszteni?

A legfontosabb fejlesztendő tengely az M1-es és az M5-ös autópálya útvonala. A balkáni tranzitforgalom miatt ezen utak fejlesztése egyre égetőbb, főleg amíg a párhuzamos vasúti kapacitás sem bővül elégségesen. A célszerű megoldás az M1-es és az M5-ös autópályák 2x3 sávosra bővítése, azonban úgy, hogy a fejlesztést a két országhatártól kezdjük, hogy minimalizáljuk az indukált kereslet által okozott ingázó utazások megjelenését, azaz első körben az M1-es például Hegyeshalom és Győr, az M5-öst pedig Szeged és Kecskemét között érdemes háromsávosítani.

Az M7-es autópálya Balaton felőli oldala egy átlagos péntek délutánon az érdi csomópontnál - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Az M7-es autópálya Balaton felőli oldala egy átlagos péntek délutánon az érdi csomópontnál - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Az M7-es kérdése ennél érdekesebb. Az autópályát ugyanis többnyire csak szezonban használja nagyobb tömeg, akkor viszont a Balaton miatt rengetegen. A jellemzően vasárnap esti extrém forgalmi terhelés enyhítésére ugyan Székesfehérvártól már három sávos az autópálya Budapest felé (az M0-s autóútig), de a Balaton felé menő forgalom továbbra is csak két sávon haladhat. A végső megoldás valószínűleg az lesz, ha a 90-es csomópontig (itt válik el az északi és a déli partra tartó út) háromsávosítják az autópályát mindkét irányban.

Minden közúti fejlesztésnek megvan a maga ára. Az elmúlt évtizedben leginkább az volt érezhető, hogy a közlekedési kormányzat szeretné mindenhonnan elérhetővé tenni Budapestet, így a vasútfejlesztések és az autópályahálózat harántirányú fejlesztései el-el maradoztak. Ahhoz, hogy az ország közlekedése a szűkös gazdasági helyzetben is helyt tudjon állni, kiemelten fontos a fejlesztési pénzek bölcs elköltése, amiben a biztonságos, gyors és költséghatékony úthálózat kiemelt elem. Ha a harántirányú közútfejlesztéssel és a lényegében bármilyen irányú vasútfejlesztéssel segíteni lehet az ország egészét és hatalmas teher vehető le Budapest és környéke közúthálózatáról, illetve rengeteg időt is megspórolható az autósoknak, a biztonságosabb közlekedésről nem is beszélve.

Az oldalról ajánljuk

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

2 órája
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott