Villanyautót vennél? Kiszámoltuk, melyik éri meg legjobban!
Gyakori hír manapság, hogy az elektromos autók nem úgy fogynak, mint azt korábban várták. csak Németországban körülbelül 100 ezer darab villanyautó áll eladatlanul. A megtorpanásnak persze több oka is van, az egyik, az árazás.
Amikor villanyautó a téma és szóba kerül az ár, általában az hangzik el, hogy: sok. A valóság persze ennél árnyaltabb, de az utóbbi években jelentősen elszálltak az árak - ez persze nem csak elektromos autópiac sajátossága. Összeszedtük a fontosabb villanyautó kategóriák főbb modelljeinek alapárát, hogy összevessük mennyi is az annyi.
Minden esetben alapfelszereltséggel számoltunk, kizárólag importőri árlisták vagy konfigurátorok áradataival. A pontos teljesítmény, hatótáv és bruttó akkumulátorkapacitás adatsorai az importőrök weboldaláról, illetve az EV Database adataiból származnak. Kizárólag olyan autók kaphattak helyet a listában, amelyeknek van importőri árlistája, vagy elérhetőek az importőri konfigurátorban. Az összehasonlított 51 típus között csak a releváns szegmensekben szerepelnek prémiumautók, hiszen az ár-érték arány az ilyen autóknál általában nem feltétlen releváns tényező. A hatótáv adatoknál feltüntetett érték a WLTP ciklus szerinti.
Az autók teljesítményadatainak ár-érték arányban játszott szerepét a kategóriák sajátosságai miatt súlyoztuk. A kisautóknál és a kis crossovereknél csak 60 százalékos súllyal számít a teljesítmény (kW), hiszen ezen kategóriák vevőinek kevésbé fontos, hogy mennyire erős autót kapnak, inkább ár/hatótáv érzékenyek. A kompaktok és az SUV-k és a kisbuszok súlyozásában 100 százalékos értékkel számít a teljesítmény, hiszen a nagyobb autók vásárlóinak jellemzően a megfelelő teljesítmény is elvárás. A sportmodelleknél pedig kiemelten releváns a teljesítmény, úgyhogy itt 200 százalékos súlyozással számoltunk. Természetesen a skála nem alkalmas az autók teljes összehasonlítására, hiszen helykínálatban, a csomagtér méretében, extrázhatóságban, illetve gyorstöltési képességekben is jelentősek az eltérések.
Kisautók
Az alapáras kisautók összehasonlításából nem meglepően a BYD Dolphin a győztes, amelynek súlyozott ár-érték mutatója nagyságrendeket ver a kategória királyának tartott Dacia Springre. Kiemekedő szereplő még az új Citroen e-C3, amely a villanyautók között kifejezetten kedvezőnek mondható 10 milliós alapárával és 45 kWh kapacitású akkumulátorával nevezett be a második helyre.
Kisautók (Súlyozás: 0,6x) | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény (FT) | Ár/Érték mutató | Helyezés |
BYD | Dolphin | 62 | 12,6 | 150 | 427 | 29508 | 84000 | 79908 | 1. |
Citroen | C3 | 45 | 9,9 | 80 | 300 | 33000 | 123750 | 107250 | 2. |
Opel | Corsa-E | 50 | 13 | 100 | 354 | 36723 | 130000 | 114723 | 3. |
Peugeot | E208 | 50 | 13,2 | 100 | 362 | 36464 | 132000 | 115664 | 4. |
Fiat | 500E | 23,8 | 11,5 | 70 | 190 | 60526 | 164286 | 159098 | 5. |
Dacia | Spring | 28,3 | 8,4 | 33 | 230 | 36522 | 254545 | 189249 | 6. |
A 10 legolcsóbb új villanyautó ebben a cikkünkben gyűjtöttük össze.
Crossoverek
A kis crossoverek piaca napjaink egyik legfontosabbika, nem csoda, hogy a jó ár-érték arányt kínáló gyártók leginkább erre a szegmensre fókuszálnak. A kategóriának évek óta abszolút királya a Hyundai Kona, itt is ez az autó nyert, új érkező a Volvo EX30, amely rögtön a második helyre futott be. A kínaiak tarolása – ha a Volvot nem számítjuk kínainak – ebben a kategóriában nem egyértelmű, a BYD Atto 3 a harmadik, az MG ZS EV csak a hatodik helyet szerezte meg.
Crossoverek (Súlyozás: 0,6x) | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény (FT) | Ár/Érték mutató | Helyezés |
Hyundai | Kona | 64 | 13,5 | 150 | 484 | 27893 | 90000 | 81893 | 1. |
Volvo | EX30 | 51 | 14,5 | 200 | 344 | 42151 | 72500 | 85651 | 2. |
BYD | Atto 3 | 62 | 14 | 150 | 420 | 33333 | 93333 | 89333 | 3. |
Fiat | 600E | 54 | 14 | 115 | 408 | 34314 | 121739 | 107357 | 4. |
Kia | Niro EV | 64 | 17,7 | 150 | 460 | 38478 | 118000 | 109278 | 5. |
MG | ZS EV | 51 | 14,5 | 130 | 320 | 45313 | 111538 | 112236 | 6. |
Jeep | Avenger | 54 | 15,4 | 115 | 404 | 38119 | 133913 | 118467 | 7. |
Opel | Mokka | 50 | 13,8 | 100 | 338 | 40828 | 138000 | 123628 | 8. |
Peugeot | E2008 | 50 | 14,4 | 100 | 340 | 42353 | 144000 | 128753 | 9. |
Kompaktok
Ez az első olyan kategória, ahol a különböző felszereltségű modellek akkumulátorméretei jelentősen eltérhetnek, így belevettük a nagyobb akksis modelleket is az összehasonlításba. Az abszolút győztes itt sem a BYD, hanem a Tesla, mégpedig a Model 3 Long Range-el. A Teslát viszonylag nagy lemaradással követi egymással nagyon szoros versenyben a BYD Seal, majd az MG 4 nagyobb akksis kiadása és a Model 3 szériakiadása.
Kompaktok (Súlyozás: 1x) | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény (FT) | Ár/Érték mutató | Helyezés |
Tesla | Model 3 LR AWD | 78,1 | 20,6 | 366 | 629 | 32750 | 56284 | 89035 | 1. |
BYD | Seal | 82,5 | 18,1 | 230 | 570 | 31754 | 78696 | 110450 | 2. |
MG | 4 EV | 64 | 12,7 | 150 | 450 | 28222 | 84667 | 112889 | 3. |
Tesla | Model 3 RWD | 60 | 17,1 | 208 | 554 | 30866 | 82212 | 113078 | 4. |
MG | 4 EV | 51 | 11,2 | 125 | 350 | 32000 | 89600 | 121600 | 5. |
Hyundai | Ioniq 6 | 77,4 | 17 | 168 | 614 | 27687 | 101190 | 128878 | 6. |
BMW | iX1 | 66,5 | 18,5 | 150 | 474 | 39030 | 123333 | 162363 | 7. |
Volkswagen | ID.3 | 62 | 18,4 | 150 | 429 | 42890 | 122667 | 165557 | 8. |
Volkswagen | ID.3 | 82 | 21,6 | 170 | 559 | 38640 | 127059 | 165699 | 9. |
Hyundai | Ioniq 6 | 53 | 15 | 111 | 429 | 34965 | 135135 | 170100 | 10. |
Opel | Astra-E | 54 | 16,3 | 115 | 398 | 40955 | 141739 | 182694 | 11. |
Peugeot | e-308 | 54 | 16,7 | 115 | 410 | 40732 | 145217 | 185949 | 12. |
Citroen | e-C4 | 50 | 15,4 | 100 | 357 | 43137 | 154000 | 197137 | 13. |
SUV-k
A városi terepjárók kategóriájában is a Tesla viszi a prímet, mégpedig a Model Y Long Range hátsókerekes kiadásával. A Teslát a Ford Explorer követi, amely a VW-s rokonság által megszerzett hajtásláncot hasznosítja olyan hatékonysággal, hogy kenterbe veri a testvérmodelljeit.
SUV-k | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kw) | WLTP | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény | Ár/Érték mutató | Helyezés |
Tesla | Model Y LR RWD | 78,1 | 19,3 | 250 | 600 | 32167 | 77200 | 109367 | 1. |
Ford | Explorer EV | 82 | 18,2 | 210 | 602 | 30233 | 86667 | 116899 | 2. |
Tesla | Model Y | 60 | 17,9 | 220 | 455 | 39341 | 81364 | 120704 | 3. |
Ford | Mustang Mach-E GT | 98,7 | 26 | 358 | 490 | 53061 | 72626 | 125687 | 4. |
Ford | Mustang Mach-E | 75 | 18 | 198 | 470 | 38298 | 90909 | 129207 | 5. |
Hyundai | Ioniq 5 | 77,4 | 17 | 168 | 476 | 35714 | 101190 | 136905 | 6. |
Ssangyong | Torres EVX | 73,4 | 16 | 152 | 462 | 34632 | 105263 | 139895 | 7. |
VW | ID.4 | 82 | 21,3 | 210 | 550 | 38727 | 101429 | 140156 | 8. |
BYD | Seal U | 73 | 16,3 | 160 | 420 | 38810 | 101875 | 140685 | 9. |
Audi | Q4 E-Tron | 82 | 22,7 | 210 | 544 | 41728 | 108095 | 149823 | 10. |
Skoda | Enyaq 85 | 82 | 24,7 | 210 | 547 | 45155 | 117619 | 162774 | 11. |
BMW | iX3 | 80 | 24,6 | 210 | 461 | 53362 | 117143 | 170505 | 12. |
Kisbuszok
A kisbuszok kategóriája fontos szegmens, de viszonylag kevés gyártó kínál belőlük elektromos meghajtásút. A Volkswagen bár nagyot akart gurítani az ID.Buzzal, lényegesen alacsonyabb befogadóképessége miatt csak méretosztály alapján lehet az összehasonlításban, győzelme legkevésbé sem jogos. A Peugeot-Citroen-Opel hármasából az Opel adja legolcsóbban ugyanazt a technikát, így megveri francia testvéreit, a harmadik helyet pedig a Mercedes EQV csípte meg. A lista összeállításakor a legnagyobb kapható akkumulátort raktuk a kisbuszokba és a leghosszabb kivitel megrendelését vettük alapul.
Kisbusz (Súlyozás: 1x) | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény (FT) | Ár/Érték mutató (Súlyozás 1x) | Helyezés |
Volkswagen | ID.Buzz (5 személyes) | 82 | 21 | 150 | 413 | 50847 | 140000 | 190847 | 1. |
Opel | Zafira-e Life | 75 | 21,9 | 100 | 330 | 66364 | 219000 | 285364 | 2. |
Mercedes | EQV | 90 | 30,4 | 150 | 363 | 83747 | 202667 | 286413 | 3. |
Peugeot | E-Traveller | 75 | 23,4 | 100 | 350 | 66857 | 234000 | 300857 | 4. |
Citroen | E-Spacetourer | 75 | 24,3 | 100 | 330 | 73636 | 243000 | 316636 | 5. |
Sportmodellek
A sportkategória abszolút bajnoka még mindig a Tesla. A Model 3 és Model Y Performance változatai mindent vittek, de így is felfért a harmadik helyre a Hyundai Ioniq 5 N kiadása. Sok gyártó igyekszik sportmodellként brandelni a nagyteljesítményű elektromos autóit, hogy így magasabb árat kérhessen a járművekért. Ez különösen jól látszik a Skoda Enyaq RS esetében, ahol a Volkswagennel azonos hajtásláncot kínálnak majdnem 3 millió forinttal többért.
Sportmodellek (Súlyozás 2x) | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény | Ár/Érték mutató (Súlyozás 2x) | Helyezés |
Tesla | Model 3 Performance | 78,1 | 22,4 | 461 | 528 | 42424 | 48590 | 139604 | 1. |
Tesla | Model Y Performance | 78,1 | 22,4 | 393 | 514 | 43580 | 56997 | 157575 | 2. |
Hyundai | Ioniq 5 N | 84 | 29 | 478 | 448 | 64732 | 60669 | 186071 | 3. |
Ford | Mustang Mach-E Rally | 98,7 | 27,3 | 358 | 510 | 53529 | 76257 | 206043 | 4. |
Volkswagen | ID.5 GTX | 82 | 26,1 | 250 | 553 | 47197 | 104400 | 255997 | 5. |
Skoda | Enyaq Coupe RS | 82 | 29 | 250 | 548 | 52920 | 116000 | 284920 | 6. |
Összetett
Az összetett kategória kissé torzít, hiszen itt az autókat ár-érték arány mutatók szerint rendeztük sorrendbe, azaz minden a kategóriájához mérten van beállítva. Az összetett versenyt így a BYD Dolphin nyerte, a második a Hyundai Kona, a harmadik pedig a Volvo EX30. A top 10-be a Tesla Model 3 Long Range és a Tesla Model Y Long Range is befért, előbbi a negyedik, utóbbi a kilencedik helyen. A BYD másik két modellje, az Atto 3 és a Seal is bekerült a legjobbak közé, az ötödik és a tizedik helyen, illetve a Stellantis sem maradt ki a buliból a rendkívül jól árazott Citroen E-C3 és a Fiat 600E modellekkel a hatodik, illetve a hetedik helyeket elfoglalva. A tízes lista a Kia Niro elektromos kiadásával lesz teljes, amely a nyolcadik helyre csúszott be.
Összetett | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kW) | WLTP (km) | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény (FT) | Ár/Érték mutató | Súlyozott helyezés |
BYD | Dolphin | 62 | 12,6 | 150 | 427 | 29508 | 84000 | 79908 | 1. |
Hyundai | Kona | 64 | 13,5 | 150 | 484 | 27893 | 90000 | 81893 | 2. |
Volvo | EX30 | 51 | 14,5 | 200 | 344 | 42151 | 72500 | 85651 | 3. |
Tesla | Model 3 LR AWD | 78,1 | 20,6 | 366 | 629 | 32750 | 56284 | 89035 | 4. |
BYD | Atto 3 | 62 | 14 | 150 | 420 | 33333 | 93333 | 89333 | 5. |
Citroen | C3 | 45 | 9,9 | 80 | 300 | 33000 | 123750 | 107250 | 6. |
Fiat | 600E | 54 | 14 | 115 | 408 | 34314 | 121739 | 107357 | 7. |
Kia | Niro EV | 64 | 17,7 | 150 | 460 | 38478 | 118000 | 109278 | 8. |
Tesla | Model Y LR RWD | 78,1 | 19,3 | 250 | 600 | 32167 | 77200 | 109367 | 9. |
BYD | Seal | 82,5 | 18,1 | 230 | 570 | 31754 | 78696 | 110450 | 10. |
Szinte megmagyarázhatatlan azonban az összetett lista vége, ha kizárjuk a sportmodelleket és a kisbuszokat. Az utolsó öt autóból ugyanis három ex-PSA termék: Az E-C4-et a rövidített lista utolsó, 39. helyén találjuk, majd a Dacia Spring következik. A 37. és a 36. helyre ismét két műszaki értelemben vett rokon, a Peugeot e-308 és az Opel Astra-E került, a 35. helyen pedig a BMW iX3-at találjuk.
Összetett | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kw) | WLTP | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény | Ár/Érték mutató | Súlyozott helyezés |
BMW | iX3 | 80 | 24,6 | 210 | 461 | 53362 | 117143 | 170505 | 35. |
Opel | Astra-E | 54 | 16,3 | 115 | 398 | 40955 | 141739 | 182694 | 36. |
Peugeot | e-308 | 54 | 16,7 | 115 | 410 | 40732 | 145217 | 185949 | 37. |
Dacia | Spring | 28,3 | 8,4 | 33 | 230 | 36522 | 254545 | 189249 | 38. |
Citroen | e-C4 | 50 | 15,4 | 100 | 357 | 43137 | 154000 | 197137 | 39. |
A sportmodellek hozzáadásával még szörnyűbb képet kapunk, kiderül ugyanis, hogy a legrosszabb ár-érték arányú elektromos személyautó egy Skoda. Mégpedig az Enyaq Coupe RS, ami a Hyundai Ioniq 5 N-nel azonos áron kínálnak, körülbelül feleakkora teljesítmény mellett, ami egy sportmodellnél egyáltalán nem elengedhető faktor.
Összetett | |||||||||
Márka | Típus | Akku kapacitás (bruttó) | Ár (m) | Teljesítmény (kw) | WLTP | Ár/hatótáv (FT) | Ár/teljesítmény | Ár/Érték mutató | Súlyozott helyezés |
Dacia | Spring | 28,3 | 8,4 | 33 | 230 | 36522 | 254545 | 189249 | 41. |
Citroen | e-C4 | 50 | 15,4 | 100 | 357 | 43137 | 154000 | 197137 | 43. |
Ford | Mustang Mach-E Rally | 98,7 | 27,3 | 358 | 510 | 53529 | 76257 | 206043 | 44. |
Volkswagen | ID.5 GTX | 82 | 26,1 | 250 | 553 | 47197 | 104400 | 255997 | 45. |
Skoda | Enyaq Coupe RS | 82 | 29 | 250 | 548 | 52920 | 116000 | 284920 | 46. |
A számok összesítése után kiderül, a Tesla tulajdonképpen minden olyan kategóriát megnyer, amelyben elindul, összesen három kategóriagyőzelmet szedett össze. Szintén erős versenyzőn a BYD, amely egy kategóriagyőzelemmel, egy második, illetve egy harmadik hellyel rendelkezik. A kategóriákon belüli első három helyezést súlyozva így kiszámítható, hogy melyik gyártó rendelkezik a legjobb ár-érték arányú modellekkel.
A táblázatokat elnézegetve az európai autóipar helyzete és versenyképessége nincs a toppon, hiszen sokan a legjobb 10 ár-érték arányú gyártó közé is csak éppenhogy jutottak be. Azt, hogy mit hoz a jövő, természetesen nem tudja senki, azonban az európaiaknak valószínűleg érdemes lesz a amerikai vagy távol-keleti minták mentén tanulni, nehogy állva maradjanak a villanyautók számukra legfontosabb piacán, az öreg kontinensen.