Melyik a legjobb négy évszakos? Két gumi megbukott, a győztes tízezer kilométerekkel veri a többit
A német autóklub, az ADAC évről évre teszteli a nyári és téli gumikat, ahogy a négy évszakos társaikat is. Most megjött az utóbbiak legfrissebb bizonyítványa. A négy évszakosoknál most először kapott jó minősítést egy gumi.
- A 205/55 R16-os méretű négy évszakos gumikat vizsgáztatták az ADAC szakértői. Először kapott „jó” osztályzatot ilyen gumi.
- A 16 versenyzőből 6 gumi „megfelelő”, 7 pedig „elégséges” minősítéssel zárt. 2 abroncs viszont nem ment át a vizsgán.
- A tesztgyőztes elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy több mint 60 ezer kilométerre elég, szemben a második helyezettel, amely csak 33 ezret tud, igaz a tapadást tekintve jobban szerepelt.
A négy évszakos gumikat sokáig a nyári és a téli abroncsok közötti kompromisszumnak tekintették, nem is tudták felvenni a versenyt a szezonális társaikkal. Ennek oka, hogy a nyári és a téli gumiknak eltérő követelményeknek kell megfelelniük, ezért a kialakításuk is különbözik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy egy abroncs mindkét célra tökéletesen megfeleljen, a piacuk azonban változik: egyre többen választják.
Hogyan megy az osztályozás?
- 0,6-1,5: kiváló
- 1,6-2,5: jó
- 2,6-3,5: közepes
- 3,6-4,5: elégséges
- 4,6-5,5: elégtelen (nem megfelelő)
A nagyobb vásárlói igény növeli a kínálatot és a gumiabroncsok minőségét is. Az ADAC tesztjén először kapott "jó" minősítést egy négy évszakos gumi. Sajnos azonban az is kiderült, hogy a tesztelt - 205/55 R16-os - abroncsok többsége még mindig arról árulkodik, hogy mégsem olyan triviális kiegyensúlyozott, télen és nyáron egyaránt jól működő, egész évben használható gumit gyártani.
Végeredmény
Gumi | Összpontszám | Vezetési tulajdonságok osztályzata |
Goodyear Vector 4Seasons Gen3 | 2,4 | 2,7 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 2,6 | 2,3 |
Hankook Kinergy 4S | 2,7 | 2,9 |
Michelin Cross Climate 2 | 2,7 | 2,9 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 2,8 | 3 |
Vredestein Quatrac | 2,8 | 3,1 |
Falken EuroAll Season AS210 | 3,1 | 3,2 |
Firestone Multiseason2 | 3,6 | 3,6 |
Sava All Weather | 3,7 | 3,7 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 3,7 | 3,7 |
Toyo Celsius AS2 | 3,8 | 3,8 |
Semperit AllSeason-Grip | 3,9 | 3,9 |
Uniroyal AllSeasonsExpert 2 | 4 | 4 |
Yokohama BluEarth-4S | 4 | 4 |
Megjegyzés: Vastagítva szerepel a táblázatban a tesztgyőztes eredménye, sima betűkkel a "megfelelő" minősítést elérő gumik, dőlttel pedig az "elégséges" osztályzattal rendelkező abroncsok. A két bukott gumi nem szerepel ebben a felsorolásban - Forrás: ADAC
A tesztgyőztes a Goodyear Vector 4Seasons Gen3-as lett "jó" minősítéssel. A vizsgált 16 gumiból 6 kapott "megfelelő" minősítést, további 7 gumi "elégséges" eredménnyel zárta a tesztet. A Kenda Kenetica 4S-t és az Infinity Ecofour 5,1-es és 5,4-es osztályzattal zárt, vagyis a "rossz" kategóriába tették a tesztelők, azaz megbuktak.
Mi van az összpontszám mögött? Mennyit lehet velük menni?
A táblázatban az ADAC-os összpontszám szerinti sorrend látszik, ám az is kiderül az értékelésből, hogy bár a Goodyear terméke végzett az élen, az értékelésben 70 százalékos súllyal szereplő vezetéstechnikai tulajdonságait - a különböző útfelületeken (száraz, havas, vizes, jeges) mért tapadást - tekintve elmarad a második helyezett Pirellitől. Ugyanakkor előbbi sokkal tovább tart.
Gumi | Futásteljesítmény (kilométer) |
Goodyear Vector 4Seasons Gen3 | 60 700 |
Yokohama BluEarth-4S | 51 500 |
Firestone Multiseason2 | 50 600 |
Semperit AllSeason-Grip | 50 200 |
Falken EuroAll Season AS210 | 48 000 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 48 000 |
Sava All Weather | 44 400 |
Kenda Kenetica | 44 000 |
Michelin Cross Climate 2 | 43 600 |
Infinity Ecofour | 42 700 |
Uniroyal AllSeasonsExpert 2 | 41 800 |
Vredestein Quatrac | 40 000 |
Toyo Celsius AS2 | 37 400 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 35 600 |
Hankook Kinergy 4S | 33 900 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 33 000 |
Miért rosszak?
A bukott gumok közül Kenda az ADAC-teszt szerint korán elveszíti a tapadást, hajlamos az alulkormányzottságra és alig van tartaléka vészhelyzetben, így könnyen le lehet vele csúszni az útról. Bár az Infinity Ecofour a Kendánál jobban kezelhető a télies utakon, vizes felületen hajlamos túl- vagy alulkormányzottságra és nehezen irányítható.
Az elégséges eredményt elérők gumikat sem igazán ajánlják az ADAC szakértői, mert túl sok gyengéjük van, különösen száraz úton. Az abroncsok nyári melegben pontatlanok, és a kitérő manőverek során is kihívást jelentenek a vezetőnek, mivel hajlamosak a jelentős túlkormányzottságra.
Akkor most melyiket?
A négy évszakos gumik tehát kompromisszumos megoldást jelentenek, a jó vagy megfeleltek közül való választásnál szintén kompromisszumra lehet szükség.
Ahogy az első és második helyezett eredményeiből látszik, akinek a vezetéstechnikai tulajdonságok a legfontosabbak, azoknak számolniuk kell a visszafogottabb futásteljesítménnyel, másképp fogalmazva nagyobb kiadással jár ez az opció.
Az ADAC-tesztben szereplő eurós árakat átszámolva a Goodyear gumija darabonként közel 48 ezer forint, a Pirellié 45 ezer. A megfelelő osztályzatú gumik közül a Kumho és a Falken terméke a legolcsóbb, előbbinek darabja 35 ezer, utóbbi 38 ezer forintba kerül.
Olvasd el Elvis kollégánk tesztjét is négy évszakos gumi témában.