Éjszaka jutnál haza? Autó nélkül? Inkább az ottalvós bulit válaszd!

2024.07.06. 07:50

Leszáll az este. A villamos is aluszik. A vonatok és buszok szintén. Az emberek meg ittasan és fáradtan vezetnek és megölik egymást.

Az ittas vezetés komoly probléma. Tavaly Magyarországon összesen 1040 ittas állapotban okozott, személyi sérüléssel járó közúti baleset történt. Ez majdnem három baleset naponta. Az ittas vezetést szigorúbban büntetni nem nagyon lehet, de érdemes az okokon gondolkozni. 

Ittasan, jogosítvány nélkül vezető sofőr okozta ezt a balesetet Békésen - kép forrása: Police.hu
Ittasan, jogosítvány nélkül vezető sofőr okozta ezt a balesetet Békésen - kép forrása: Police.hu

Tudományosan bizonyított tény, hogy az éjszakai tömegközlekedés nagyban csökkenti az ittas sofőrök számát. Magyarországon jelenleg csak helyi szinten, illetve szezonálisan a Balaton mentén van éjszakai közlekedés, már ahol egyáltalán van. A fesztivál és nyári buliszezon miatt különösen aktuális kérdés az éjszakai közlekedés megléte, ám a hétköznapi életet is jelentősen átalakítaná, ha lenne országos éjszakai tömegközlekedési rendszerünk.

Hogy jussak haza a fesztiválokról?

Nem mindenki akar vagy tud egy fesztivált végigbulizni, nem ritkaság, hogy valaki csak egyetlen napot vállal be. Ilyenkor gyakran fordul elő, hogy valaki a buli végeztével haza indulna és ha más nincs, akkor autóval.  Nemcsak az ittas vezetés lehet probléma, de a fáradtság is. Szintén kockázati tényező, hogy az ilyenkor összeálló fiatalok kölcsönkért autóval, rutintalan – és lehet nem szín józan, hanem csak a legjózanabb – sofőrrel vágnak neki az útnak. Sok szempontból lehetne tehát jobb és biztonságosabb megoldás az éjszakai tömegközlekedés.

Szemléltetésképp fogjunk a magyarországi fesztiválok közül hármat és próbáljunk hazajutni onnan Budapestre este fél 12-kor.

Balaton Sound

A Soundról elmondható, ami sok magyar fesztiválról nem, hogy akkor megy haza az ember, amikor akar. Zamárdiból a vonatok ugyan nem óránként, de belátható gyakorisággal éjszaka is járnak, egészen a Déli pályaudvarig. De gyakori probléma a komoly kapacitáshiány. Ez a jelenet az idei egyik első balatoni buli után induló első személyvonaton játszódott le.

@solymosalexandraa Hát figyelj mi még ültünk is🤝🏾#foryoupage #siofokplazs #vonat #siofok #haza #fypage ♬ eredeti hang - gipsy_girl.06zenek

Fishing on Orfű

A Fishingről egy esti koncert után Budapestre eljutni egyáltalán nem lehet. Pécsre ugyan közlekednek fesztiválbusz járatok, ám ez valószínűleg nem hatja meg a máshonnan érkezőket, hiszen Pécsről továbbutazni már nem lehet. Az utolsó busz, amivel Budapest elérhető lenne, 18:47-kor hagyja el Orfűt, Pécsről pedig 19:19-kor indul az utolsó Intercity.

Művészetek Völgye

A Művészetek Völgye saját rendelésű buszjáratokkal oldja meg a fesztiválozók szállítását. A járatok Csigabusz néven futnak és Veszprémbe, Tapolcára, illetve közvetlenül Budapestre is közlekednek. A Budapesti közvetlen járatok csak előzetes helyfoglalás után, külön tarifával érhetőek el, ráadásul kapacitásuk is limitált, mindössze napi egy közlekedik belőlük irányonként. 

Összességében három rendkívül különböző helyzet állt elő, van ahol a hazajutás jól biztosított, elvben biztosított, de gyakorlatban nehézkes és van, ahol egyáltalán nem lehetséges. Pedig a fesztiválokra alapvetően nem nehéz tömegközlekedési szempontból felkészülni, hiszen csak pár naposak és jól meghatározható a helyszínük. A mindennapokra építeni sokkal nehezebb, hiszen kevesebb utas akar több, de jellemzően véletlenszerű helyszínekre eljutni.

Nemcsak fesztiválozni járnak

Az országos éjszakai tömegközlekedés eseti jellegű rendszer. Van ahová vannak vonatok éjjel egykor vagy hajnali háromnegyed háromkor , ám rendszerszerűség nemigen fedezhető fel. A volán járatok Budapest környékén jellemzően megszűnnek éjfélkor, vidéken jóval korábban. A vidéki városok között semmilyen közlekedési lehetőség nincs éjszaka, kivéve, ha arra téved valamelyik ötletszerűen közlekedő Budapestről induló vonat.

Mihez lehetne kezdeni a helyzettel?

A magyarországi vasútvonalak többségén éjszaka is van közlekedés, jellemzően tehervonatok haladnak ilyenkor a pályákon. Ezek a vonatok nem foglalják el a pályakapacitás jelentős részét, viszont forgalomirányítási szempontból ugyanúgy folyamatos készültséget igényelnek, mint a személyvonatok. Nem sokból állna tehát, ha néhány országot átszelő éjszaka induló vonattal kiterjedt, sokak által használható éjszakai közlekedési rendszert hoznának létre.

Miért szeljük át az országot?

Az éjszakai közlekedésben jellemző, hogy a viszonylatokat igyekeznek minél hosszabbra tervezni, hogy minimalizálják az átszállások szükségességét, illetve, hogy a lehető leghatékonyabban használják a munkaerőt és a járműveket. A végállomásokon ugyanis mindig fordulni kell, amivel elmegy az idő és ha nem járnak gyakran a járatok, akkor nincs szükség a gyors körökre. Jó példa a budapesti 956-os számú éjszakai buszjárat, amely Hüvösvölgy és Pécel között szeli át a várost több, mint másfél órás menetidővel, 40 kilométernél is többet megtéve irányonként. Ezen buszok mintájára közlekedhetnénk országosan is.

Budapest éjszakaibusz-hálózata - forrás: Wikimedia Commons
Budapest éjszakaibusz-hálózata - forrás: Wikimedia Commons

Az országot átszelő éjszakai vonatoknak nagy előnye, hogy az ország egyik felén esti, a másik felén pedig már a reggeli járatnak számítanak, míg a közbeeső területeken stabil és kiszámítható éjszakai közlekedést biztosítanak, nagy területet lefedve.

Miért jó az ütemes menetrend?

Régebben a menetrendek a járműfordulók szerint, illetve a kiemelt idősávokban közlekedtek. A menetrend így nehezen volt követhető és leginkább az esetlegesség diktált. Pedig ha az utas meg tudja jegyezni, „ezen az állomáson minden óra 3 perckor megáll a vonat", könnyebben tudja szervezni a saját közlekedését, anélkül, hogy folyamatosan a menetrendet kéne olvasgatnia.

Az éjszaka igényei

Az éjjel közlekedő utas igénye egyszerű: jöjjön valami, ami lehetőleg arra megy, amerre ő akar. Mivel éjszaka jellemzően a fiatalabbak utaznak, akiknek nem feltétlen gond egy hosszabb séta, illetve nem bántja őket a hosszabb menetidő, ha cserébe még napfelkelte előtt hazaérnek.

(És itt a szerkesztő megjegyzi, hogy az éjszakai tömegközlekedés az aggódó szülő életét is megkönnyíti. Részben nem ő lesz a megoldás a hajnali két órás hazaszállításra, ami ráadásul az este folyamán random változik: Gyere értem éjfélre. Majd kicsivel később egy órára, aztán kettőre, legvégül most, mert telehánytam a kádat. A vasárnapi ebédnél is nagyobb a világbéke, ha szülő csendben, aggódva aludta végig otthon az éjszakát a hajnali megváltó kulcszörgésig, mint amikor éjfél és négy óra között három alakommal lövi magát készenlétbe, majd alszik vissza fél órára, hazafelé pedig egyszerre dühöng a vállalhatatlan állapotban lévő gyerek és aggódik az autókárpit miatt.)

Az országon átívelő, úgynevezett átlós vasúti kapcsolatok nappali létrehozása elméletben lehetséges, de a limitált pályakapacitás és járműállomány miatt nehézkes. Éjszaka viszont a járművek jellemzően csak állnak az állomáson, pedig komoly potenciál lenne a közlekedtetésükben. Nézzünk meg néhány lehetőséget.

Képzelt éjszakai vonalhálózati térkép - Készítette: Juhász Péter/Totalcar, készítéshez használt program: MetroMapMaker
Képzelt éjszakai vonalhálózati térkép - Készítette: Juhász Péter/Totalcar, készítéshez használt program: MetroMapMaker

Sopron-Szeged éjszakai vonat

6 óra 15 perc – 405 km

Minden állomáson és megállóhelyen megáll, feltételes megállási rend

Egy Sopron és Szeged közlekedő személyvonatnak éjszaka látszik igazán értelme, hiszen több, mint 400 kilométer hosszan fedné le az ország településeit az éjszakai közlekedés előnyeivel. Az ilyen vonatok óránkénti indításával már az utolsó személyvonatokat is kiválthatnák Sopron és Győr, illetve Győr és Budapest között. Ezeket a vonatokat este 8 és hajnal 2 óra között lenne célszerű indítani mindkét irányba, így az utolsó vonatok reggel már komoly hivatásforgalmi szerepet is elláthatnak az ország másik felében.

Fontosabb érintett állomások: Csorna, Győr, Komárom, Tatabánya, Budapest-Kelenföld, Kőbánya-Kispest, Cegléd, Kecskemét, Kiskunfélegyháza

Szentgotthárd-Záhony éjszakai vonat

10 óra 22 perc – 635 km 

Minden állomáson és megállóhelyen megáll, feltételes megállási rend

A nyugati és keleti határ közötti összeköttetésre mindig is lesz reális igény, különösen Budapest és Debrecen között. A vonatok nagyjából négy órával indulás után érnének Budapestre Szentgotthárd és nagyjából 5 órával indulás után Záhony felől, tehát egy este 8-as és egy este 10-es szentgotthárdi indulásban lehetne gondolkodni, amennyiben a teljes vonalat nézzük. Ha a későbbi órákban csak a legnagyobb vonzerejű debreceni vonatokban gondolkozunk, akkor egy éjféli indulással reggel nyolcra szállítják Debrecenbe a kedves utast. Ilyenkorra már vannak reggeli vonatok is, de egy kifelé haladó személyvonat helyére tökéletesen beférne egy ilyen járat.

Fontosabb érintett állomások: Szombathely, Ajka, Veszprém, Székesfehérvár, Budapest-Kelenföld, Kőbánya-Kispest, Cegléd, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza

Sátoraljaújhely-Pécs éjszakai vonat

8 óra 18 perc – 490 km 

Minden állomáson és megállóhelyen megáll, feltételes megállási rend

Az éjszakai közlekedés és hazajutás problémája kiemelt az ország olyan szegleteiben, ahol az utolsó Intercityk nagyon korán, akár este 7-8 óra között elindulnak. Ilyen például Pécs, ahova Budapestről este nyolckor indul az utolsó Intercity. Ha este nyolckor elindulna egy éjszakai járat Sátoraljaújhelyről, az még éjfél előtt megérkezne Budapestre, ahonnan hajnali négy órára juthatna el Pécsig, ha addig minden állomáson és megállóhelyen megáll. Érdemes lehet a vonatból este 10-kor is indítani egy teljes viszonylaton haladó párt, amely reggel hatra lenne Pécsett, ezzel már ingázó forgalmat is kiszolgálva. Rövidített útvonalon, például Miskolc és Pécs között más indulásokban is érdemes lehet gondolkodni, akár kevesebb megállással is.

Fontosabb érintett állomások: Szerencs, Miskolc-Tiszai, Mezőkövesd, Hatvan, Kőbánya felső, Budapest-Kelenföld, Sárbogárd, Dombóvár

Gyékényes-Szob éjszakai vonat 

6 óra 28 perc – 340 km 

Minden állomáson és megállóhelyen megáll, feltételes megállási rend

Gyékényes horvát határállomás Somogy megye egy meglehetősen gyéren lakott részén fekszik. Az ilyen területeken is fontos az éjszakai közlekedés, ám az aprófalvas szerkezet miatt szinte lehetetlen hatékonyan megoldani. Ha egy vonat Gyékényesről elindulna este 10-kor, este fél 12-kor indulhatna Kaposvárról Budapestre és éppen hajnali 2 és hajnali 4 között szelhetné át a Budapesti agglomerációt.

Fontosabb érintett állomások: Kaposvár, Dombóvár, Sárbogárd, Budapest-Kelenföld, Kőbánya felső, Rákospalota-Újpest, Vác

Őriszentpéter-Lökösháza éjszakai vonat

9 óra 5 perc – 503 km 

Minden állomáson és megállóhelyen megáll, feltételes megállási rend

A szlovén és a román határ közötti vonat közlekedtetésére az igény minimálisnak tűnhet, a teljes vonalon utazok számára valószínűleg az is. Azonban a vonal főbb városai, Zalaegerszeg és Békéscsaba között közlekedik Magyarország leghosszabb menetrendszerinti buszjárata, napi egyszer, hajnali öt órás indulással. Ha éjszakai kapcsolatot indítunk a vasútvonalak végpontjai, azaz a határállomások között, azzal este 10 órás indulás után reggel hétre lehetünk Lökösházán. A vonat este 11-es budapesti eljutást biztosítana Zalaegerszegről és hajnali 1-eset Veszprémből.

Fontosabb érintett állomások: Zalaegerszeg, Ajka, Veszprém, Székesfehérvár, Budapest-Kelenföld, Kőbánya felső, Újszász, Szolnok, Békéscsaba

Milyen járműpark kéne ehhez?

Annak, hogy a vonatok az éjszaka közepén érintik az ország legsűrűbben lakott területét a legnagyobb előnye az, hogy nincs szükség nagy kapacitású járművek közlekedtetésére. Igazából egy-egy szóló Flirt motorvonat is elég a viszonylatokra.

Éjszakai közlekedéshez megfelelő FLIRT motorvonat Székesfehérvár állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Éjszakai közlekedéshez megfelelő FLIRT motorvonat Székesfehérvár állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A feltételes megállási rend fontossága

A korszerű motorvonatok közlekedtetésével, egyből van alap a feltételes megállási rendhez, sőt akár a kalauz nélküli közlekedéshez. 

Buszokra is szükség van!

Mivel a magyar vasúthálózat leginkább sugárirányú, a harántirányú közlekedést muszáj közúton megoldani. Ezt legegyszerűbben úgy lehet, hogy a buszokat az országhatárokkal párhuzamosan járatjuk úgy, hogy csatlakozzanak az éjszakai vonatokhoz. Egy buszjáratnak nem szükséges minden megállóban megállnia, elég csupán településenként egyszer. Ilyen kapcsolat lehetne például egy éjszakai Debrecen-Békéscsaba-Szeged-Pécs vagy egy Szombathely-Zalaegerszeg-Kaposvár-Pécs járat is.

Ilyen és ehhez hasonló buszok tökéletesek lennének az éjszakai utazási igények kiszolgálásához. - kép forrása: Volánbusz
Ilyen és ehhez hasonló buszok tökéletesek lennének az éjszakai utazási igények kiszolgálásához. - kép forrása: Volánbusz

A marketing szerepe

Mivel a tömegközlekedés új lehetőségeiről sokan egyáltalán nem informálódnak, ezért egy országos éjszakai tömegközlekedési hálózat beindításánál fontos szerepe lenne a marketingnek. Az emberek csak akkor tudnának róla, hogy van éjszakai közlekedési, ha átfogó országos kampány indul, amely kiemeli az ilyen vonatok előnyeit az autózással szemben.

Ösztönzés

Jó kérdés, hogy miért utazna valaki vonattal autózás helyett, ha az drága, kényelmetlen meg lassú. Az ár a vármegye és országbérleteknek köszönhetően nem kifejezetten faktor többé, de az eseti utasok számára az is komoly ösztönzést jelentene, ha mondjuk este 10 után egyszerűen ingyenessé tennék a tömegközlekedést. Az utasszám növekedés borítékolható, amivel a vasút társadalmi haszna is növekszik, továbbá valószínűleg a balesetek száma is érdemben csökkenhet, ami nehezen beárazható emberéleteket ment meg.

.