2024.07.13. 17:17

A Puli név hallatán sokunknak elsőre a HÓDGÉP által gyártott mopedautó ugrik be. Jóval korábban azonban Győrben készült egy másik, teljesen más igényeket kiszolgáló, 4x4-es terepjáró Puli is. Most ezt a járművet mutatjuk be, amely rosszkor és rossz helyen született.

A minisztérium támogatta

A nyolcvanas évek közepén kifejlesztett Puli mopedautót bizonyára senkinek sem kell bemutatni. A gyatra minőségben készült kisautó nem váltotta meg a világot, a Puli sztori mégis kedves nekünk, hiszen napjainkig ez a legnagyobb darabszámban készült magyar tervezésű és gyártású autó. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a HÓDGÉP Pulija előtt bő 15 évvel egy másik Puliból Győrben három változat is készült. 

Az 1960-as évek közepére a nagyüzemi mezőgazdasági termelést segítő járművekből óriási hiány alakult ki, nemcsak hazánkban, de a KGST más országaiban is. Ezért a Kohó- és Gépipari Minisztériumban (KGM) egy olyan jármű fejlesztésének ötlete fogalmazódott meg, amely kis méretű, egyszerű, a nehéz terepen is mozgékony és nem utolsósorban olcsó is.

A KGM a mintajárművek legyártására a Győri Mezőgép Vállalatot jelölte ki, a jármű tervezését pedig házon belül kívánta megoldani. A KGM iránymutatást is kiadott az új mezőgazdasági eszköz fejlesztéséhez. A minisztérium meghatározása szerint az új járműhöz mintául szolgálhatnak az ekkor már több mint egy évtizede sorozatban gyártott Steyr-Puch Haflinger és Mercedes Unimog típusok.

A Kohó- és Gépipari Minisztérium Tervező Irodai Vállalatnál Kopetka Béla és Réfy Imre vezetésével 1967-ben megkezdődött a nemes egyszerűséggel csak járműnek nevezett eszköz tervezése. A mérnöki gárda a kész terveket 1968-ban mutatta be az illetékeseknek, akik áldásukat adták a prototípusok megvalósítására.  

Elkészül a Puli 751

A mezőgazdasági gépek javításával és alkatrészek gyártásával foglalkozó Győri Mezőgép Vállalat az elkészült tervek alapján 1969-ben kezdte meg az ekkor már Puli 751-esre átkeresztelt összkerékhajtású, fokozott terepjáróképességű jármű mintapéldányának a gyártását. A narancssárgára fényezett, a Steyr-Puch Haflingerre nagyon emlékeztető, nyitott prototípus 751-es 1970 legelejére készült el. Még ebben az évben a tavaszi BNV-n mutatkozott be a nagy közönségnek a sátorvassal és ponyvával szerelt, hátsókerekes 752-es próbapéldány. A kerékképleten kívül a két prototípus műszaki megoldásaiban azonos volt. Mindkét jármű kétszemélyes, platós kivitelben készült.

A protó Pulikba a Trabant kétütemű, kéthengeres, 26 lóerős motorját építették be. Ezzel a teljesítménnyel a jármű 750 kilogrammos teherrel 70 km/h-s sebességet tudott elérni közúton. A jármű fordulóköre mindössze 5,4 méter volt. Akkoriban ezek az értékek kimagaslónak számítottak ebben a kategóriában. Nem is csoda, hogy a korabeli sajtó lelkesedett a sokoldalú Puli iránt. A Kisalföld 1970. május 28-ai számában így ír az újdonságról:

Tervezői arra törekedtek, hogy azonos szerelési egységekből különböző típusokat alakíthassanak ki. A Puli eddig elkészült változatai: a 751-es kocsi összkerékmeghajtású, nehéz terepre, teher- vagy személyszállításra egyaránt alkalmas. Hagyományos kormányzással és kétkerék-meghajtással működik a Puli 752-es. Ez a termék középnehéz terepre, teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas. A kiépített útra a Puli 753-as típust ajánlják leginkább a gyártók. Ez a kocsi is kétkerékmeghajtású, hagyományos kormányszerkezettel működik, és ugyanazoknak a feladatoknak az elvégzésére alkalmas, mint rokon tipusai…      

Felfigyeltek rá az osztrákok is

Bár a Puli külsőleg nagyon hasonlított a Steyr-Puch Haflingerre, a magyar változatban voltak olyan műszaki megoldások, mint például a tekercsrugós, független felfüggesztésű lengőtengelyek hosszanti lengőkarokkal. Ezek révén a futóművek összes alkatrésze csereszabatos volt egymással, így a jobb első futómű egy az egyben beépíthető volt a bal első helyére. E műszaki megoldások felkeltették a Steyr-Puch szakembereinek érdeklődését, akik egy kisebb delegációt küldtek hazánkba a prototípusok megtekintésére és kipróbálására.

A nem túl acélos teljesítményű hajtásrendszer ellenére az osztrák mérnökök elképedtek azon, hogy a Puli milyen jól viselkedik sárban, homokon, szántóföldön, valamint köz- és dűlőúton is. Ezért az osztrákok a magyar járműkoncepciót továbbfejlesztésre érdemesnek, kooperációban történő gyártásra érettnek gondolták, de a sorozatba már a Puch motorjait kívánták beépíteni. A Steyr-Puch Triebkopf (Fejegység) koncepciójához épp kapóra jött a Puli, ugyanis a magyar jármű adottságai tökéletesen megfeleltek az osztrák tervezésű jármű alapjaihoz.

A Triebkopf rendszer lényege az volt, hogy az tulajdonképpen egy motoros fülke, amelyhez különböző, egyszerű alvázra épített felépítményeket (például; teherautó, tartálykocsi, permetező, útfestő, tűzoltó…) lehetett kapcsolni. Persze ha a megrendelő Triebenkopfjához kért alvázat is, azt is kaphatott. Ezzel a megoldással az osztrákok a felmerülő összes vevői igényt szerették volna lefedni. Az együttműködést a Győri Mezőgép 1970 végén írta alá a Steyr-Puch képviselőivel, majd 1971-ben egy 20-24 darabos (ezzel kapcsolatban eltérőek a források) Triebenkopfpróbasorozat készült Győrben.

A minisztérium már nem támogatta

A KGM utasítására 1971 végén a Győri Mezőgép szerződést bontott az osztrákokkal, így a Triebenkopf gyártását nem folytatták tovább a Steyr-Puchnál sem. Hogy a KGM miért ölte meg a projektet, arról semmilyen forrást sem találtam. Van, akik szerint a szovjetek, mások szerint az NDK-ban lévő, a Pulihoz és a Triebenkopfhoz nagyon hasonló feladatú IFA Multicar miatt kellett hirtelen félbeszakítani az osztrák-magyar kooperációt. Ugyanis mind a szovjetek, mind a németek megijedtek a kapitalista konkurenciától, ezért a hazai döntéshozók arra szánták el magukat, hogy felfüggesztik a gyártást.

Mivel azonban erre a döntésre a KGM semmilyen magyarázatot nem adott, az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a minisztérium egyik túlbuzgó funkcionáriusa állíttatta le a gyártást attól félve, hogy mit gondolnak majd az oroszok, illetve a németek, ha megtudják, hogy a mezőgazdasági gépgyártásuk konkurenciáját hoztuk létre egy tőkés ország segítségével.

A Mezőgép újra megpróbálta

A 80-as évek elejére nyilvánvalóvá vált, hogy a KGST piacokat kiszolgáló hazai vállalatok egyre nagyobb veszteséget termelnek. A magyar állam tulajdonában lévő ipari vállalatoknak súlyos problémát jelentett, hogy a KGST piacaira szánt termékeikbe sokszor kénytelenek voltak nyugati, tőkés ország által gyártott, részegységeket beszerelni. Ezeket az alkatrészeket valutában (a legtöbb esetben dollárban) kellett kifizetnünk, míg a KGST-n belüli országok az elkészült terméket transzferábilis rubelben fizették ki. Az árfolyamkülönbséget viszont a cégek tulajdonosa (a magyar állam) nem fizette ki a vállalatoknak, ezért azok egyre csak halmozták a veszteségüket.

Sok állami vállalat úgy próbált nyugati valutához jutni, és ezzel csökkenteni a veszteségeit, hogy tőkés piacokra szánt termékeket fejlesztett. Nem tett másként az ekkorra Rekard Győri Mezőgazdasági- és Mechatronikai Gépgyártó Vállalatra átnevezett Győri Mezőgép sem. Hogy a vállalat minél több valutához juthasson, a Roboplan céggel közösen kifejlesztette a zárt fülkés ROKAR motoros triciklit. A kimondottan kistelepüléseken belüli, illetve rövidtávú szállításra tervezett triciklibe az MZ motorkerékpár 150 köbcentis motorját építették be. A Fiat 126p Kispolszki számos alkatrészét tartalmazó járművet az 1986-os BNV-n mutatták be, ahol igen nagy érdeklődés mutatkozott a ROKAR tricikli iránt. A mintajárművet 1987-ben és 1988-ban is bemutatták különböző kiállításokon, illetve rendezvényeken, de a 350 köbcentis Jawa motoros triciklik sorozatgyártásának beindításához már nem volt tőkéje a győri gépgyártó vállalatnak, ezért 1988 végén lekerült a napirendről a ROKAR sorozatgyártása.

Az osztrákok egy Triebkopfot megtartottak az utókor számára, ami a Puch judenburgi múzemában tekinthető meg. Ezzel szemben nálunk sem a három Puli 700-as, sem a ROKAR motoros tricikli nem maradt fent, pedig mindkét jármű érdekes momentuma a magyar járműgyártás történetének.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Ketté szakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Ketté szakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

33 perce
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott