A Magyar Nagydíj kulisszatitkai – 2. rész: Szerelők és sportbírók
Folytatódik a Magyar Nagydíj kulisszatitkai sorozatunk, amiben olyan nézőpontból szeretnénk megmutatni a Forma–1-et, amit ritkán mutatnak a TV közvetítések. A színfalak mögé ezúttal is helyszíni fotósunk, Skuta Dávid képein keresztül kukkantunk be, a hangsúlyt pedig ma a sportbírókra és a szerelőkre helyzetük.
A sportbírók ritkán megénekelt hősök. Az ő munkájuk nélkül elképzelhetetlen lenne egy modern motorsport esemény. Kulcsszerepük van az edzések, kvalifikációk és versenyek biztonságos lebonyolításában, miközben arra is készen kell állniuk, hogy kimentsenek egy versenyzőt egy égő autóból.
Nemtől, kortól és bármilyen más faktortól függetlenül egy valami közös bennük: imádják ezt csinálni. A pénz sokadlagos szempont.
A legtöbben már rutinosan készülnek a hosszú, forró munkanapra a pálya mellett.
A hosszú sárga ruhában különösen embert próbáló az idei forró nyár.
A sportbírók számára csendesen indul nap. Amíg nincs autó a pályán, nekik sincs sok dolguk. Érdemes megfigyelni a mellényeik feliratát: mindegyiküknek meg van a saját feladata, ha intézkedni kell.
Amíg nincs akció a pályán, van egy kis idejük az árnyékban pihenni.
Amint azonban az első autó pályára gurul, nincs megállás. Idén a Magyar Nagydíj pénteki napján 9:55 és 19:20 között összesen öt szabadedzést és két időmérőt rendeztek gyors egymásutánban. Holtidő szinte alig volt.
Hiszen a Forma–1 általában nem egyedül érkezik a nagydíjhelyszínekre. A Formula-2 és Formula-3 utánpótlásszériák teljes mezőnye is itt van. Övék a pálya, amikor az F1 "pihen".
Kifejezetten kreatív megoldásokkal harcolnak a forróság ellen.
Bár nekik az F1-es paddockban már nem jut hely, és egy kicsit minden szerényebb, a profi hozzáállás ugyanolyan fontos
A fiatal versenyzők nemcsak vezetői tudásukat finomítják ezekben a szériákban. Az olyan verseny előtti rutinok kialakítása is nagyon fontos, mint a megfelelő, hatékony bemelegítés.
A formulaautók mellett a Porsche Supercup mezőnye is a Hungaroringen köröz a hétvégén. Ez a széria 1993-óta a Forma–1 betétfutamaként szolgál.
Most viszont térjünk rá a királykategóriára!
Bár a napot a betétfutamok edzései indítják, a Forma–1-es szerelők is jóval az első szabadedzés előtt a pályára érkeznek. Akad ugyanis dolguk bőven.
Eleinte minden csendes, és van egy kis idő szusszanni, de hamarosan beindul a munka. Itt éppen a Stake (Sauber) csapat néhány tagja pihen a motorhome előtt.
Az autók megfelelő felkészítése, beállítása és a versenyzők kéréseinek teljesítése a szerelők feladata. Itt éppen Max Verstappen huppan be a volán mögé egy rövid próba erejéig.
Majd gyorsan ki is száll. Ő sem fog unatkozni.
Az FIA mindeközben árgus szemekkel figyeli, hogy minden megfelel-e a szabályoknak. A képen éppen Yuki Tsunoda VCARB-jának mérlegelése zajlik.
A boxkiállások gyakorlása kiemelten fontos, és része a csapattagok éltének. Egy elrontott kiállás tönkreteheti a csapat és a versenyző teljes hétvégi munkáját. Kevesen tudják, hogy a kerékcseréket ugyanazok a szerelők hajtják végre, akik az autók felkészítésén dolgoznak.
A kerékcserék mellett olyan speciális feladatokat is gyakorolnak, mint az első szárny cseréje, vagy a szárnylapok dőlésszögének gyors állítása.
Az autókra ilyenkor demo abroncsokat tesznek, amiket sohasem használnak versenykörülmények között.
A gyakorlás során a volán mögött nem a versenyző, hanem egy szerelő ül. A motor sem jár: az autót csak begurítják a többi szerelő elé.
Ahogy közeledik az első szabadedzés időpontja, a versenyzők is lassan megérkeznek. Lewis Hamilton szokás szerint feltűnő stílusban...
...Sergio Perez viszont sokkal visszafogottabban.
Az első szabadedzés még a körülmények feltérképezéséről és a megfelelő beállítások megtalálásáról szól. A Red Bull új aerodinamikai fejlesztéseket hozott: az autón látható rácsok a levegő áramlását mérik.
A Pirellit, mint a bajnokság gumiszállítóját minden helyszínen szakemberek képviselik. A képen az egyikük vizsgálja a használt lágy keverékeket.