Veszélybe kerülhet a benzinkutak utánpótlása: üzemanyaghiányt és égbeszökő energiaárakat okozhat
Legrosszabb esetben elő kell venni cseppről cseppre forgatókönyvét
Több benzinkúton nem tudnak arról, hogy az orosz olajszállítások leállhatnak, ami ellátási problémákhoz vezethet. Ahol igen, ott a korábbi hiánykorszak kialakulásától tartanak. Az üzemanyaghiány azonban tényleg a legrosszabb opció, van azért másra is kilátás.
- Kiesett a magyar olajimport jelentős része, amit pótolni kellene, de még nem teljesen világos, hogyan.
- Ha nem születik megoldás viszonylag rövid időn belül, akkor akár üzemanyaghiány is kialakulhat a piacon. Ez azonban csak a legrosszabb verzió.
- Akadnak azért vészmegoldások, amelyek korábban már működtek.
"Valamit hallottunk, de a főnök nem szólt". "Úgy is lesz valahogy, tankolni muszáj". "Azt a hőbörgést el kellene kerülni". - ilyen válaszokat adott több benzinkutas a hétvégén, amikor arról kérdeztük őket, hogy a legfrissebb hírek szerint akár üzemanyaghiány is kialakulhat a magyar piacon.
A "hőbörgést" említő kutas arra utalt, amikor a 480 forintos ársapkás időszakban számos benzinkúton korlátozottan vagy sehogy nem lehetett üzemanyagot venni. Abban az időszakban a Totalcar elindított a "Cseppről csepprét", amelyben az autósok egymásnak tudtak információt adni arról, hogy éppen hol, mennyit és milyen benzint vagy gázolajat lehet tankolni.
Versenyfutás
Ettől még messze vagyunk, de a korábbi helyzethez képest sokkal rizikósabb a jelenlegi.
Magyarország versenyt fut az idővel, hogy elkerülje az áramkimaradásokat és az üzemanyaghiányt, miután Ukrajna részleges tilalmat rendelt el a területén áthaladó orosz olajra. Kijev a múlt hónapban szankciókkal akadályozta meg a legnagyobb moszkvai olajipari magáncég, a Lukoil által Közép-Európába értékesített kőolaj vezetékeken keresztül történő szállítását – ezzel részben semmissé vált az európai uniós szankciók alóli mentessége, amelyet azért hoztak létre, hogy az Oroszországtól függő országoknak több időt adjanak a szállítások leállítására – idézte az Index a Politico külföldi újságot, amelynek Ilona Gizinska, a Centre for Eastern Studies kutatója és Magyarország-szakértője nyilatkozott. A szakértő interjújáról több nemzetközi hírügynükség, köztük a Reuters és a Bloomberg is beszámolt.
Ukrajna célja, hogy több mint két évvel az ország teljes körű lerohanása után megfojtsa a Kreml háborús kasszájának egyik legfontosabb bevételi forrását. A lépés azonban ellátási hiánytól való félelmet kelthet Budapesten, amely olajimportjának 70 százalékát Oroszországtól – és ennek felét a Lukoiltól – kapja. Ilona Gizinska szerint
az ukrán intézkedések súlyos helyzetet teremthetnek.
Úgy látja, a magyarok „heteken belül” égbe szökő energiaárakkal és áramhiánnyal szembesülhetnek, ha nem találnak megoldást.
A portfolio.hu részletes elemzésben foglalkozott a helyzettel. Ebből kiderült, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedd este érintőlegesen azt közölte a Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel folytatott New York-i tárgyalásai után, hogy a legnagyobb orosz magántulajdonú olajvállalat, a Lukoil jelenleg nem szállít Magyarországra olajat Ukrajnán keresztül egy új jogi helyzet miatt. Állítása szerint dolgoznak az ügyön, többek között a Mol is tárgyal a Lukoillal. A magyar olajcég azonban egyelőre nem adott érdemi információt az egyeztetésekről.
A Lukoil egyike azoknak az orosz cégeknek, amelyek a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül nyersolajat szállítanak Magyarországra, és
a Mol nyersolaj behozatalának kétharmada orosz szállításokból áll. A friss ukrán lépés azért is fontos, mert a Lukoil a Mol orosz nyersolajimportjának, évi 6-6,2 millió tonna körüli mennyiségnek, mintegy a felét teljesítette eddig - ezt már Holoda Attila energetikai szakértő mondta a Blikknek. A portfóliós elemzés azonban azt írja, hogy a Lukoil részesedése a magyarországi olajimportban 30 százalék körül lehet.
Hozzáfűzte, az új ukrán intézkedés akár kritikus helyzetet is teremthet a Mol és a magyar kőolajellátás számára, attól függően hogy ideiglenes, feltételekhez kötött, vagy hosszú távra szóló szigorításról van szó.
A magyar ellátásbiztonsági kockázatokat a Portfolio.hu szerint az is növeli, hogy a Barátság kőolajvezeték déli ága nemcsak Magyarország, hanem Szlovákia és Csehország felé is viszi az orosz nyersolajat, így ha a Lukoilnak Szlovákia és Csehország felé is van élő tranzitszállítási szerződése, akkor ezekbe az országokba is megszakadhatott a szállítás. Tovább rontja az összképet, hogy a Magyarország számára alternatív olajbeszerzési lehetőséget jelentő Adria vezetéken kapacitáskorlátok miatt nem tud annyi olajat importálni a Mol, amennyi kellene.
Más lehetőségek
Egy esetleges üzemanyaghiány a mostani információk alapján csak a legrosszabb forgatókönyv. Vannak azonban megoldások, amelyek javíthatnak a helyzeten. Magyarország szükség esetén a vészhelyzetre félretett. kilencven napra elegendő stratégiai készletből pótolhatja a hiányt, amire a pandémia idején is volt példa.
Emellett gazdasági portál elemzése szerint elképzelhető, hogy alternatív beszállítói források is megjelennek, amelyek nem szerepelnek a szankciós listán, így a kieső lukoilos mennyiséget biztosíthatják a magyar piacnak. Valamint az Adria vezetéken érkező alternatív (nyugati és egyéb nem-orosz) kőolajjal is lehet számolni, amelynek a bedolgozási arányát időszakosan meg lehet emelni a Mol finomítójában.
Összességében a helyzet közel sem megnyugtató, de úgy néz ki, hogy a vészforgatókönyvet sem kell elővenni. Reméljük, napokon, heteken belül kiderül, hogy mire számíthatnak az autósok.
Megjegyzés: A kutasok név nélkül beszéltek nekünk, egyben kérték, hogy még a kúthálózat nevét se áruljuk el.