Készítik a pofont a „többi” elektromos autónak
Elon Muskot, a Tesla vezérét nem Donald Trump zsenialitásába vetett bizalma ösztönözte arra, hogy jelentős összeggel támogassa a republikánus elnökjelölt kampányát, hanem a masszív üzleti érdek.
- Elon Musk nem "szeretetből" vagy "rajongásból" támogatja Donald Trumpot, az üzleti érdeke ezt kívánja.
- Trump belengette, ha elnök lesz, akkor lényegében azonnal felfüggeszti a 7500 dolláros villanyautó-támogatást. A hagyományos motorral szerelt autók meg maradhatnának.
- Akárhogy is lesz, jó eséllyel a autópiacra jelentős hatást gyakorolhat az amerikai elnökválasztás eredménye.
Donald Trump, az USA volt elnöke, a Republikánus Párt 2024-es választási elnökjelöltje azt ígéri, hogyha hatalomra kerül, akkor beiktatása másnapján felfüggeszti az elektromos autók gyártásának támogatását az Egyesült Államokban.
A Quartz magazin egy ilyen - egyelőre esetleges - döntés következményeit latolgató cikkében azt írja, hogy a Trump 2.0 e szerint a 2022-ben elfogadott Inflation Reduction Act (IRA) végrehajtását szakítaná meg. Ez a törvény 369 milliárd dollár értékű adókedvezményt és állami támogatást ígért a zöldenergia használatának elterjesztésére. Mióta 2022 augusztusában hatályba lépett, 124,7 milliárd vállalati befektetést segített ezen a téren. Ezen belül 77,6 milliárd ment el az elektromos autók gyártásának támogatására – derült ki a Manufacturing Dive szakmai hírportál adataiból.
Ha Trump hatalomra kerülne és teljesítené ígéretét, akkor például azonnal megszűnne a villanyautók vásárláshoz igénybe vehető 7500 dolláros adókedvezmény. Ennek köszönhetően az autósok csak idén eddig 600 millió dollárt spórolhattak meg elektromos autók vásárlásával.
A felfüggesztés természetesen komoly csapást mérne az autóiparra, egyben visszavetné az elektromos autók amúgy is döcögő terjedését. Pontosabban Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója, aki Trump elnökválasztási kampányának egyik jelentős támogatója, azt mondta, hogy cégét valójában segítené az ártámogatás eltörlése. A Tesla ugyanis a legnagyobb szereplő az elektromos autók amerikai piacán, így a nála drágábban termelő versenytársak behozhatatlan versenyhátrányba kerülnének vele szemben.
Pöfögjenek, amíg csak akarnak
Trump regnálása véget vetne az IRA másik fontos villanyautókkal összefüggő projektjének, a töltőhálózatok támogatásának. Az állami pénz hiánya nyilván lelassítaná ezek terjedését. Végül a volt elnök megszüntetné a hagyományos autók károsanyag-kibocsátásának szigorítását is, amivel meghosszabbítaná a belső égésű motorral hajtott autók használatát.
Külön kérdés, hogy Trump egyik víziója szerint nagy kínai autógyártó üzemek épülnek Mexikóban, amelyekből az ázsiai ország cégei eláraszthatják villanyautóikkal az USA-t, kihasználva az Kanada–Egyesült Államok–Mexikó szabadkereskedelmi övezetet. A valóság az, hogy egyetlen gyár sem épül. Csak a BYD keres telephelyet egy kínai üzemnek, amelyben tízezer embernek adna munkát. Musk egyébként felfüggesztette a Tesla mexikói gyártóbázisának építését, mondván kivárja, merre fordul az USA gazdaságpolitikája.
Ugyanakkor nem kell atomfizikusi diploma annak kitalálásához, hogy Trump támogatásával jó pontokat kíván szerezni, hiszen minden kormánynak lehet kedvenc autógyártója.