2024.07.30. 05:54

Hétvégén több tucat autó kapott egyszerre durrdefektet az M0-M5 autópályák kapcsolódó szakaszán Szeged irányában. A helyszíni beszámolók szerint egy külföldi rendszámos kisteherről hullott le fémhulladék, nem kímélve az arra haladók gumiabroncsait. A mobilgumisoknak volt munkájuk bőven, akadt, aki kétszer is defektet kapott, a másodikat közvetlenül az első javítás után. Ilyenkor ki fizeti a számlát?

Csak az úszhatta meg ezt a kalandot, akinek ilyen gumija volt. Vagyis senki.
Csak az úszhatta meg ezt a kalandot, akinek ilyen gumija volt. Vagyis senki.

A hatóságok - szabálysértési eljárás keretében - azóta is keresik a román rendszámos kisteherautót, melynek sofőrje a szemtanúk beszámolója szerint visszatért a tett helyszínére takarítani picit, majd angolosan távozott. 

Idővel a legtöbb autós belefut közlekedése során egy felpattanó kő, lehulló rakomány, leváló jégdarab vagy leszakadó alkatrész által okozott káreseménybe. Többnyire csak apró kellemetlenségeket (lepattanó lakkot, kavicsnyomot a szélvédőn) okoznak az ilyen tárgyak, néha azonban komolyabb a kár. 

ki felel ezekért a károkért?

Adná magát, hogy az autósok a közút kezelőjéhez forduljanak, mivel az úttest biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban tartása az ő hatáskörük. Ez a megoldás azonban egyáltalán nem életszerű. Nem állhat minden kilométerkőnél egy seprűvel felszerelt közútkezelő. 

A felügyeleti-ellenőrzési kötelezettségének az autópályakezelő forgalomfigyelő kamerák és útellenőrző autók bevetésével tesz eleget. Mindenki láthatott már ilyen, a leállósávban poroszkáló (járőröző), sárgán villogó furgont.

Lehetőségeik azonban korlátozottak, elhárítani csak azt tudják, amit észlelnek. Amikor egy jármű rakománya a látóterükön kívül hullik az aszfaltra, idő kell a tudomásszerzéshez-reagáláshoz. Így joggal zárják ki a felelősségüket ilyen esetben. 

A jogi helyzet ilyenkor világos: a jármű kereke alól felpattanó kő, vagy a platóról lehulló rakomány – kövek, szén, fémhulladék stb. – miatt keletkező kárért mindig a jármű üzembentartója felel! Ezeket a károkat az adott jármű működése közben előforduló rendellenesség okozza, ami megalapozza a kártérítési felelősséget. 

Akinek mázlija van, megússza a javítást a gumiabroncs leszerelése nélkül. Átmeneti tűzoltásra jó ez is.
Akinek mázlija van, megússza a javítást a gumiabroncs leszerelése nélkül. Átmeneti tűzoltásra jó ez is.

Amiért az üzembentartó felelős, azt a kötelező biztosítója megtéríti!

Az ilyen ügyek sikere azon múlik, hogy a károsult autós tudja-e bizonyítani a kár bekövetkezésének lényeges körülményeit és az ok-okozati összefüggést. 

Ha a rendszám és helyszín rendelkezésre áll, illetve, ha tanúval, vagy videófelvétellel bizonyítható az események láncolata, akkor a kártérítéssel sem lehet probléma, akár peresíthető is lesz a kárigény.  Már csak azért is, mert a KRESZ tartalmaz erre vonatkozó rendelkezéseket. 

A rakomány nem játék. Akkor sem, ha könnyű, hát még ha nehéz!
A rakomány nem játék. Akkor sem, ha könnyű, hát még ha nehéz!

KRESZ - rakomány rögzítése

Járművel úgy kell közlekedni, hogy figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse.

Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék.

Amikor a szállított fémhulladék az úttestre szóródik, a KRESZ fenti rendelkezései is megsértésre kerülnek, amely jogi felelősségre-vonhatóságot is teremt.

A KGFB a gépjárműről menet közben lehulló tárgyak által okozott károkat megtéríti.

Ehhez azonosítani kell a károkozó járművet és a biztosítását. Ha elhagyja a helyszínt a károkozó, akkor az azonosítás a hatóság feladata, ilyenkor mindenképpen szükséges a rendőrség azonnali értesítése. 

Ez sajnos menthetetlen.
Ez sajnos menthetetlen.

Szerencsére ritkák az ilyen káresemények és baleset sem kerekedik belőlük napi szinten, az ügyintézési nehézségek miatt viszont a KGFB biztosítók kínálnak ezekre az esetekre úgynevezett kiegészítő defektbiztosítást. Ezek akkor is hasznosak, ha sosem kerül elő az aszfaltot teleszóró autós és akkor is, ha utóbb előkerítik a hatóságok. 

Ezek a kiegészítő biztosítások a saját KGFB-hez csatolhatóak, éves szinten pár ezer forintos kiadást jelentenek. Nevezhetjük akár "gumicasco"-nak is. 

A lényeg: ne üljetek fel az alaptalan pletykáknak, a rosszul rögzített és lehulló rakomány által okozott defekt költségeit köteles megtéríteni a hanyag sofőr KGFB-je, nektek maximum előlegezni kell a szerelési-javítási költségeket. 

Ezt a hívást nem lehet megspórolni.
Ezt a hívást nem lehet megspórolni.

A dolog természete miatt nem reális, hogy megelőzzétek és megállásra kérjétek a károkozó járművet (mint egy kavicsfelverődés esetén), így - félrehúzódást követően - mindenképpen értesítenek kell a hatóságokat a 112-es segélyhívón, a rendszámot-helyszínt pedig fel kell jegyeznetek. Utassal közlekedők és fedélzeti kamerások előnyben. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.