2024.08.01. 06:10

Máig tartja magát a tévhit, hogy a motorcsere bonyolult adminisztrációval jár, bírságol miatta a hatóság és eladhatatlan lesz tőle az autó, ezért pedig mindenáron kerülendő. A valóságban ezek közül az adminisztráció igaz valamelyest, de az sem megugorhatatlan, sőt!

A hazai autópark átlagéletkora alulról karcolja a 16 évet. Ez azért is problémás, mert az idő előrehaladtával a járművek potenciális műszaki hibái is gyakoribbak és költségesebbek lehetnek. 

Tehát akinek idősebb az igáslova, annak számolnia kell a lehetséges motorproblémákkal is. Hol a kenőanyag hiánya miatt sül be a motor, hol a hengerfejtömítés adja fel a küzdelmet, ráadásul a javítás sem sikerül mindig elsőre. Egy motorfelújítás pedig nem filléres tétel, viszont időigényes. 

Mire idáig eljut a szakember, súlyos százez reket mutat a számla. És ez még csak a szétszerelés fázisa.
Mire idáig eljut a szakember, súlyos százez reket mutat a számla. És ez még csak a szétszerelés fázisa.

A márkafüggetlen szervizek rezsióradíja már a vidéki nagyvárosokban is alulról súrolja a húszezer forintot, egy komplett motorfelújítás pedig napokig is elhúzódhat. Inkább ki sem számolom, véget ért az olcsóság. De má' mikor! 

Egy tizenéves autónál könnyen előfordulhat, hogy a komplett motorcsere minden tekintetben kedvezőbb ajánlat, mint egy nagygenerál. Sima matek ez is: a felújítós szöszölés sokkal tovább tart, mint a cseremotor bepattintása. Az idő pedig pénz a szerelőnél is. 

A közhiedelemmel ellentétben a jogalkotó sosem ragaszkodott ahhoz, hogy egy autó a teljes életciklusa alatt ugyanazzal a motorral rója az utakat, mint amit a futószalagon beletettek. Érdekes tény, hogy az EU legtöbb tagállamában egyáltalán nem is foglalkoznak a motorszámmal, csak a motorkód érdekli a hatóságokat. 

P.5. mező: itt már csak motorkód szerepel.
P.5. mező: itt már csak motorkód szerepel.

Mi a különbség a motorkód és a motorszám között? 

Motorkód: a motor típuskódja, azt határozza meg, hogy milyen típusú és teljesítményű a motor (például.: benzines, 8 szelepes, felülvezérelt, szíjhajtásos, 75 lóerős, katalizátoros). Ez nem egyedi azonosító.

Motorszám: motorkód plusz a konkrét motor sorszáma a motortípuson belül. Azt mutatja meg, hogy hányadik a sorban az azonos motorok közül a konkrét példány, vagyis ez egy egyedi azonosító. 

teljesen mindegy, hogy melyik klón van a motortérben. 

Csak az számít, hogy azonos típusú motor legyen. Lehet persze mást is befabrikálni, de azt már tuningnak nevezzük és engedélyköteles. 

Érdemes tudni, hogy lassan egy évtizede a hazai hatóságok sem erőltetik a motorszámot, rengeteg olyan autó fut az utakon, amelyek forgalmijában csak a motorkód szerepel. Újabban a törzskönyvekben is csak az alvázszám látható. Eredetvizsgálatra sem kell menni motorcsere után, az csak az alvázszám változása esetén kötelező! Ezeknek pedig gyakorlati előnye is van. 

Ha meghibásodik a motor és gazdaságosabb a motorcsere a felújításnál, a motorkódos forgalmival rendelkezők dolga kifejezetten egyszerű. Szerezniük kell egy legális, típusazonos bontott motort, ki kell cseréltetniük, aztán elügethetnek a naplementébe. A vonatkozó jogszabály szerint ameddig típusazonos a motor, addig forgalmit és törzskönyvet sem kell cserélni. 

Akinek motorszámot dobott a gép, annak kicsit bonyolultabb dolga lesz. A legális forrásból szerzett bontott motorhoz mindenképpen meg kell őrizniük a számlát-adásvételit, azt ugyanis be kell mutatni a kormányablakban. Ott kapnak új okmányt és kész is a mutatvány. 

Motorszám esetén még lesz egy kör itt is.
Motorszám esetén még lesz egy kör itt is.

Az "új" motor pontos számát sokszor már nem is jegyzik be a forgalmiba, helyette csak a motorkódot tüntetik fel.

Ennek oka nem a spórolás, inkább pragmatikus a megközelítés, ugyanis a bontott motor sem mai csirke, így könnyen megeshet, hogy az is elromlik, vagy csak simán lerohad róla a motorszám pár karaktere. A cél tehát, hogy ne kelljen minden alkalommal új forgalmit kiállítani.  

Emlékszem egy konkrét büntetőügyre ifjú jogászpalánta koromból a témában, amely nagyban hozzájárult a hatóságok rugalmasabb hozzáállásának kialakításához. Akkor egy tizenéves F Astrában lett csapágyas a motor az ausztriai nyaralás során. Az autós elvitte egy helyi szakihoz, aki egy délután alatt bepattintott egy bontott, típusazonos motort a családi kombiba, számlát is adott róla. Motorgenerál szóba sem került.

Az egyedi azonosító jeleket nem jó ötlet piszkálni.
Az egyedi azonosító jeleket nem jó ötlet piszkálni.

Az autót évekkel később szerette volna eladni a tulajdonos, az eredetvizsgán viszont megbukott, a fináncok pedig büntetőfeljelentést tettek „egyedi azonosító jellel visszaélés” miatt. Ezt arra alapozták, hogy nem a gyárban beszerelt számú motor van az autóban. A bíróság viszont kifejtette, hogy 

egy számlával igazolt eredetű, típusazonos motor beszerelése még nem bűncselekmény, ha a származása legális.

Mindaddig, amíg a motorkód-motorszám nincs kisavazva, kicsiszolva, átütve, meghamisítva, eltávolítva, addig szabálytalanság sem állapítható meg. Így túlgondolni is felesleges a motorcsere jogi vonatkozásait, ameddig legális forrásból származik a motor és típusazonos, nem lesz belőle probléma. 

Nem teljesen olvasható egyedi azonosító...
Nem teljesen olvasható egyedi azonosító...

Használt jármű vásárlásakor mindenképpen ellenőrizzétek a motorazonosító adatokat, már csak azért is, mert a vasblokkos motorokon könnyen a rozsda áldozatává tud válni az egész karaktersor, ami az eredetvizsgán problémákat okozhat. Megoldás persze erre is van: „motorszám természetes elhasználódás miatt olvashatatlan, típuskódja megállapított.”

Fontos, hogy a motorcsere bejelentése és lepapírozása után a biztosítónál se felejtsétek el bejelenteni a változást (új forgalmi!), egy későbbi kárügyintézésnél jelentősége lehet.   

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.