Kifordulnak az autószalonokból a magyarok

2024.08.09. 05:53

  • Az év első hét hónapjában a magyarországi újautó-piac majdnem 11 százalékkal nőtt, de júliusban már szinte stagnálásról volt szó.
  • Júliusban 2274 új autót vásároltak magánszemélyek, ami több mint 25 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Januárban és februárban az új autók 35 és 36 százaléka került magánszemélyekhez, míg júliusban már csak 27 százaléka. Azaz jelentősen csökkent az idén a lakossági vásárlások súlya az új autók piacán.
  • Gyorsulóban van az újautó-infláció. Januárban alig több mint 1 százalékos volt az áramelkedés, júliusban már meghaladta a 6 százalékot. 
  • A kiskereskedelmi forgalom a 2021-es szint alatt van. A magas infláció miatt a lakosság elhalasztotta a nagyobb kiadásokat, például az autóvásárlást.
GettyImages-1662839067 (1)

Bár az idei összesített adatok még egész jól festenek, a részeredmények és a friss számok már jóval árnyaltabb képek mutatnak a magyarországi újautó-piacról. 

Egyharmadból egynegyed

Ahogy arról már beszámoltunk, masszív lassulás történt júliusban.  A múlt hónapban 8524 autóra került rendszám, ami 182 darabbal - 2,2 százalékkal - többre, mint tavaly júliusban. Ugyanakkor idén júniusban még 24 százalékos volt az éves bővülés, az év első hét hónapjában pedig majdnem 11 százalékkal hízott az autópiac. Előbbi 11 724, utóbbi pedig 63 331 darab autót jelent. 

Azaz nagyon lelassult a növekedési tempó, ami részben azzal magyarázható, hogy a magánszemélyek visszafogták magukat. Ez a Datahouse részletes statisztikáiból egyértelműen kiolvasható. Júliusban ugyanis mindössze 2274 új autót helyeztek forgalomba magánszemélyek részére, ami több mint 25 százalékos csökkenést jelent a múlt év azonos hónapjához képest, ráadásul a múlt év júliusában is nagyon kevés autót vett a lakosság, szám szerint 2222 darabot, ez bő 30 százalékkal maradt el a 2022 júliusában feljegyzett adattól. 

Az idei havi adatokból az is látszik, hogy egyre kisebb a  lakossági vásárlások súlya a piacon. Januárban és februárban a forgalomba helyezett új autók 35 és 36 százaléka került magánszemélyekhez. Áprilisban már csak 31 százalékos volt a részesedésük. Bár májusban 33 százalékra nőtt az arány, júniusban már 30 százalék alá került, egész pontosan 29 százaléknál járt a lakosság, ezt követte a júliusi 27 százalék. Nagyon leegyszerűsítve az év elején még az új autók több mint harmada került a magánvásárlókhoz, míg júliusban már csak a negyede. 

Felpörgött az autóinfláció, a kamatok sem segítenek

A visszaesés magyarázható azzal is, hogy gyorsulóban van az újautó-infláció, azaz egyre drágábbak. A legfrissebb, csütörtöki adat szerint júliusban átlagosan 6,3 százalékkal kerültek többe, mint egy évvel korábban. Szemben a júniusi 5,7 százalékkal, valamint a korábbi időszakkal, január és május közötti ugyanis 1,3-4,8 százalékos volt az áremelkedés mértéke. 

A lakossági autóvásárlások visszaesésében a kamatok is szerepet kapnak. Hiába mérsékli fokozatosan a Magyar Nemzeti Bank az alapkamatot, az autóvásárlásra jó alternatívát nyújtó személyi kölcsönöknél lényegében megállt a csökkenés, ahogy a gépjármű-vásárlási hiteleknél is. Előbbiek átlagkamata 17 százalék felett volt júniusban, utóbbiaké pedig meghaladta a 11 százalékot. Ez a két adat 1,5 és 5 százalékpontos, azaz jelentős csökkenésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. Azonban az idei korábbi hónapokhoz képest nem jelent komolyabb visszaesést. 

A makrogazdasági helyzet összességében sem feltétlenül kedvez a lakossági autóvásárlások felfutásának. A kiskereskedelem mennyiségi eladásai, vagyis a volumenindex alakulása gyenge helyzetre utal. Bő egy éve a kiskereskedelmi forgalom a 2021-es szint alatt van. A tavalyi kiugró infláció miatt a lakosság nagy része kiköltekezett és elhalasztotta a komolyabb kiadásokkal járó beszerzéseit, ezen belül a bútorok, elektronikai eszközök vagy éppen az új autók beszerzését. Az idei évben az akkor elhalasztott vásárlásokat a háztartások egy része pótolta, de ebből nem lett tartós trend. 

A tényleges és hosszabb távon fenntartható újautó-piaci emelkedéshez a bérek és reálbérek emelkedésére, alacsony inflációra, ezen belül autóinflációra lenne szükség, plusz a fogyasztói bizalom fokozódására, azaz arra, hogy bátrabban vásároljanak az emberek. Hogy ez mikor lesz, az még egy kérdés, de egyelőre inkább pesszimista kép látszik kirajzolódni.