Én is Teslát vettem, de két hét után lerohadt, pedig a matek jónak tűnt – 1. rész
Nem is akartam villanyautót! Toyota RAV4 volt a terv, vagy bármilyen hibrid a Prius után, de jött ex-Teslás Marci és bogarat ültetett a fülembe. "Csabi, tízmillió alatt van már Model 3!" - tuszkolta az infót szüntelen, én pedig akárhogy osztottam vagy szoroztam, az évi - legkevesebb - 50 ezret futó taxi és családi üzemre tényleg ez adta ki a legjobban. Megvettem, majd egy hét után lerohadt, de kezdjük a sorozatot inkább a számokkal.
Havi 5-6 ezer kilométer. Ennyit vezetek, vagyis az átlagosnál nagyobb futásteljesítményre kellett autó, amit részben taxizásra, egyéb utazásra, na meg családi szabadidőre is szánok. A használat jellege sztrádázás a Velence-Budapest vonalon, országutazás és városi közlekedés változó arányban, de átlagosan 30-40 százalék jut a hosszabb utakra, a fennmaradó pedig a városra.
A cikkben szereplő számok nagyságrendi, nem pedig fillérre pontos adatok, ugyanis a villanyautó megtankolásánál keletkező töltési veszteség, az autók amortizációja sem szerepel a matekban. Pusztán egy hozzávetőleges kalkuláció történt a villanyautó-vásárlás előtt, amelynek a havi, nagyságrendi tételei alapján egyelőre úgy fest, hogy a jövőben még kijöhet a matek.
Mellékállásban tehát taxizom. Korábban egy Toyota Priusom volt, amely 300 ezer kilométert futott alattam különösebb hiba nélkül, utána pedig ideiglenesen egy bérelt Volkswagen Tourant hajtottam, amivel már több problémám is akadt. Hozzáteszem, a hibák felbukkanásában nagy szerepet játszhatott, hogy 2018-as létére már bő 400 ezer kilométernél járt a számlálója, ráadásul dízelként ketyegett a városban, ami nem a hibamentes autó élet titka.
Tehát, minden jel arra mutatott, hogy autót kell vennem.
De nem is akármilyet. A jelentős futásteljesítmény miatt az alacsony fogyasztás és a várható megbízhatóság volt a fő szempont, új autó pedig annak ellenére sem igazán jött szóba, hogy a keret hitellel együtt is maximum 8-9,5 millió forint körül mozgott. Számított az életkora, 2019-es gyártásnál nem lehetett régebbi, na meg a méretei, ugyanis 192 centi magas vagyok és 100-110 kiló.
Ennyiért sem könnyű választani
Vannak, akik azt hiszik, hogy relatíve sok pénzért már könnyű jó autót venni, pedig csak a lehetőségek tárháza bővül, a kínálat hirtelen óriásira duzzad, a hibázás lehetősége pedig hatványozódik. Ennyiért ugyanis már számos jónak gondolt autó várja vevőit a palettán, például 2-3 éves hibrid Corollák , sokat futott, de már utolsó szériás RAV4-ek, na meg a valamivel kisebb, de sokkal csábítóbb Lexus NX-ek.
A probléma ezekkel csupán az volt, hogy bár köztudottan megbízhatóak, a várható fogyasztásuk szinte minden esetben magasabb lett volna, mint a Priusé. Kivételt csak a Corolla jelentett volna, de abban sajnos alig fértem el. Ami pedig a fogyasztást illeti: a korábban használt Priusom, a jelenlegi benzinárak mellett és átlagosan 4,8-5,5 literes fogyasztással számolva, havonta 150-222 ezer forintos benzinköltséget eredményezett. A dízel Touran pedig ennél is többet, havi 184-220 ezer forintot kért tankolásra, nem beszélve az egyre gyakrabban előforduló hibák javításának költségeiről.
Na? Mi legyen? Hát Tesla lett...
Július végén, hosszas vajúdást követően végül egy 2019-es Tesla Model 3 Long Range-re esett a választásom. Hogy miért Tesla? Nem érdekel a divat, akik ismernek tudják, hogy sosem ülök fel a hájpnak, számomra a matek a fontos, hogy a számok kiadják. Eredetileg nem is volt tervben a villanyautózás, mint lehetséges megoldás, de mióta a használt Tesla árak bezuhantak, egyre inkább racionálisabb döntésnek tűnt.
Utánaszámoltam, a leegyszerűsített matek szerint pedig otthoni töltéssel és 70 forintos árammal, na meg 15-17 kilowattórás, saccolt átlagfogyasztással 53-77 ezer forintra jött ki a becsült havi kiadás, legalábbis a töltés tekintetében. Ez pedig annak ellenére is meggyőzött, hogy eleinte a ki- és beszállás sem ment egyszerűen, hiszen, mint mondtam, nem vagyok túl filigrán termet.
Kilencmillió. Nem kevés pénz, még több munka, de egyáltalán nem mindegy miben töltöm a napon javát, ráadásul az utasok is szeretik a Teslát, sokan még mindig elcsodálkoznak a gyorsulásán, vagy a gigászi tableten középen.
Így vett autót, Csabi
Egy év. Saccra ennyi idő telhetett el azóta, hogy Csabi, a cikk szerzője először jelezte autóváltási szándékát nekem. Leizzadtam. Kollégának, szomszédnak, barátnak, rokonnak a legnehezebb eladni használt autót, ugyanis ha bármi gebasz van, az egy életre megsavanyítja a legédesebb kapcsolatot is. Nem érdemes tehát kockáztatni, ezt megtanultam rég, de hát ki segítsen a kollégának, ha nem én?
Végül kéthavi rendszerességgel törtek elő Csabiból a fájások, ekkor napokig együtt terveztünk, listákat görgettünk, pörgettünk, márkákat, típusokat szűrtünk, álmodoztunk. “Csabi? F@szé nem veszel Teslát?” - kérdeztem egy napon, amikor először került metszésbe a Model 3 ára az áhított RAV4 hibrid árával, én meg először elégeltem meg, hogy hónapok óta nem történik semmi.
“Figyu, a RAV4 hibrid eszik vagy 8 litert városban, az havi 5-6000 kilométernél már óriási különbség, pláne a 70 forintos árammal számolva.” - szúrtam szívébe a gazdasági firkász Csabinak, akinél ez végérvényesen betalált pláne, miután nyitott egy újabb Excelt és számolni kezdett.
A végső elhatározástól úgy egy hónap telt el, mire meglett a kiválasztott paripa, ami épp működésképtelenül állt egy üres placcon, ugyanis új, garanciális akksira várt. A csere megtörtént, mi pedig együtt örültünk az új pakknak, amíg egyszer csak jött a hívás: az autó megállt.
Emlékeztek mit írtam az elején? Na, Murphy törvénye…
De miért a Long Range?
A "sima", hátsókerekes Model 3 valamivel kedvezőbb áron elérhető lett volna, de az új (valójában használt, de nekem új) autónak minden körülmények között teljesítenie kellett a Velence - Budapesten taxizás - Velence távolságot autópályán, beleértve a belvárosi fuvarokat is, amelyek akár 100-200 km-t is kitehetnek klímával vagy fűtéssel, attól függően, hogy nyár vagy épp tél van. A papírforma szerint az LR simán képes erre, és már a gyakorlatban is bizonyított, mielőtt a trélerre került.
Az viszont már most világos, hogy nagyobb távolságú lokális használat esetén a villanyautó előnyösebb választás, mint belső égésű társai. A fent vázolt számítás alapján ugyanis az üzemanyagköltség akár harmada vagy negyede is lehet egy benzines vagy dízel autóéhoz képest, nem beszélve az egyéb fenntartási költségekről, javításokról, vagy csak egyszerű karbantartásokról.
De mi van a töltéssel?
Esetemben az otthoni, 70 forintos töltéshez szükséges infrastruktúra, mint a kábelezés és a villanyóraszekrény, már előre ki volt alakítva, így a töltőállomás telepítését csak a vásárlás utánra terveztem. Az autó végül megjött, de a villanyszerelőre még várni kell, úgyhogy az első napokban kénytelen voltam a nyilvános töltőket használni, ahol gyorsan kiderült számomra, hogy az árak között óriási a szórás. Volt, hogy 160, de olyan is, hogy 300 forintért csurgattam a kilowattokat.
Az első hosszabb útra a Tesla törökbálinti Superchargerén töltöttem fel az autót 180 forintos áron, majd elindultunk a családi nyaralásra. Az útvonal Budapest - Veszprém - Balatonszepezd - Ábrahámhegy - Budapest volt, és a helyi közlekedést is beleszámítva végül 380 kilométert tettünk meg. A töltési költség alapján a Model 3 fogyasztása nagyjából 3,6 liter benzinnek felelt meg – amit még a Prius sem tudta volna reprodukálni, pedig az egy igazán takarékos autó. Ami pedig a menetteljesítményt és a kényelmet illeti (gyorsulás, zajszint, komfort), a Tesla egyértelműen fölülmúlja a Priust.
Sokkal több adat kell(ene)
A korábban vázolt kalkuláció alapján egy nagyjából kétliteres fogyasztásnak megfelelő üzemanyagköltségére számítottam a Tesla esetében. Ezért is döntöttem végül a vásárlás mellett, hiszen a megtakarított forintok akár az autó havi törlesztőjét is fedezhetik, vagy legalábbis annak jelentős részét.
Bár az első próbálkozások és tesztelések megerősítettek abban, hogy jó döntést hoztam, a pontos kép kialakításához sokkal több adatra lesz szükség. Sajnos azonban ezekre még várni kell, ugyanis az autó mindössze két hét és kétezer kilométer után lerohadt és trélerrel kellett a Tesla budapesti szervizébe szállítani.
Hogy mi lesz most?
Garanciális,a teljes körű garancia már nem játszik, de az akkupakké még igen és a hibakódok alapján ott van a baj. Úgyhogy gondolom megjavítják, a fejleményekről pedig a következő cikkben beszámolok - már eddig sem egyszerű az a történet.