A hidegháború szovjet lézertankjai, amelyek még ma is titkosak

2024.08.25. 16:08

A hatvanas évek elején a KGB tudomására jutott, hogy az amerikaiak lézerfegyverekkel kísérleteznek. Erről a Szovjetunió sem akart lemaradni, elkezdték a saját kísérleteiket.

A lézertankok fejlesztésének előzményei

A lézerfegyverek előnyei elméletben legalábbis, hogy nem igényelnek lőszereket, csak rengeteg energiát, és mivel a sugár fénysebességgel érkezik, nehéz kivédeni az ilyen támadást. Ez volt a vezérelv akkor is, amikor a hatvanas évek legelején az Egyesült Államokban megkezdték a lézerfegyverek fejlesztését.

A titkos amerikai projektről a KGB hamar tudomást szerzett, és mivel a szovjet tudósok is tisztában voltak a lézerfegyverek elméleti előnyeivel, az 1960-as évek második felében az oroszok is beindították lézerprogramjukat. A programot a szigorúan titkos asztrofizikai tudományos kutató- és gyártóközpontban kezdték el, ám több mint tíz évnyi kutatást és kísérletezést követően sem értek el igazán nagy áttörést. Az 1978-as évben az intézet élére kinevezték a tehetséges fizikust, Nyikolaj Usztinovot, aki egyébként a nagyhatalmú szovjet védelmi miniszter, Dmitrij Usztinov fia volt. Innentől felgyorsultak az események, ugyanis Nyikolaj Usztinov mindent megkapott ahhoz, hogy sikerre vigye a Szovjetunió addigi legnagyobb és legdrágább katonai fejlesztését.

Usztinov úgy gondolta, hogy nem a nagy energiájú lézerekkel kellene kísérletezni, mint ahogy például az USA-ban tették, hanem a kisebb energiaigényű, alig látható sugarakkal. Ugyanis az orosz tudós rájött arra, hogy az akkori technológiai színvonalon nem lehet olyan nagy energiájú lézert létrehozni, amely megsemmisíti az ellenséges célokat. Ezért az asztrofizikai intézetben úgy döntöttek, hogy a lézert nem az ellenséges harckocsik, illetve alacsonyan szálló légieszközök elpusztítására, hanem azok zavarására, elvakítására, illetve a kezelőszemélyzet retinájának elégetésére fogják használni, így az ellenséges járművek könnyű prédájává válhatnak a támadó szovjet hadseregnek.

Az első működő lézertank, vagyis a  Sztilet

Az elképzelések szerint első körben harckocsi alvázra szerelték fel a lézeres rendszert, amit egy toronyba építettek be a segédberendezésekkel együtt. Ez a megoldás egyszerűbbé, de főleg olcsóbbá tette a kísérleteket, mintha hajóra vagy repülőgépre szerelték volna a berendezést. Usztinov csapata tehát kidolgozta az alacsony energiájú szilárdtest lézert, amit az önjáró tarack, az Szu-100P alvázára szereltek. A lézertank prototípusa 1982-re készült el, a neve pedig a 1K11 Sztilet, vagyis gyilkos lett. A második prototípus még ugyanebben az évben elkészült.

A két Sztilettel lefolytatott kísérletek során bebizonyosodott, hogy a koncepció működőképes. Gondot csak az jelentett, hogy az 1K11 tornya függőlegesen nem volt mozgatható, ezért a légi célok ellen csak korlátozottan volt alkalmazható. Ettől függetlenül a szovjet hadsereg mindkét harcjárművet szolgálatba helyezte.

A továbbfejlesztett Gyilkos, vagyis a Bizakodó

Bár a Sztilet működött, de két probléma is volt vele. Az egyik szerint a légicélokat nehezen vagy egyáltalán nem tudta megcélozni, a másik pedig a hatótávolság volt: jó időjárási viszonyok között ez mindössze hat kilométert jelentett. Mivel a technológia sokat fejlődött a Gyilkos fejlesztése során, volt idő továbbfejleszteni a rendszert.

Az új lézerrel szerelt harcjármű már a ZSU 23-4 Shilka csöves, légvédelmi rendszer alvázára épült. A Shilkából kiszerelték a négy darab 14,5 milliméteres nehézgéppuskát és a helyére építették a lézervetőt. Az 1983-ra elkészült Szanguin, vagyis Bizakodó nem kapott típusszámot és csak egy darab készült belőle, de itt már mellőzték a bonyolult tükörrendszert és a hatótávolság is nyolc kilométerre nőtt. A Szanguin azonban gyorsan elavult, és ekkorra már egy teljesen új, nagyobb és erősebb lézertankon dolgoztak az intézetben.

Az 1K17 Szhatije, a tökéletes lézertank

A Sztiletnek és a Szanguinnak is volt egy nagy hátránya (valójában több is, de erről majd később). A problémát az jelentette, hogy a lézertankok egyszerre csak egy járművet tudtak elvakítani, ezért a kutatóintézet a 80-as évek közepén egy teljesen új, tökéletesített lézertankot kezdett fejleszteni. Az akkor új 2SZ19 Mszta önjáró löveg alvázát használták az lézerfegyverhez. Az 1K17 Szhatije, szabadfordításban Tömörítő tank prototípusa 1988-ra készült el. Itt már nem egy fénysugarat tudott kilőni a harckocsi, hanem tizenkettőt, így több célpontot is elvakíthatott egyszere. A két sorban elhelyezett hat-hat lézernek külön frekvenciája és belső vezérlőrendszere volt, így kevésbé volt érzékeny a zavarásra. A Szhatije elméleti lőtávolsága már tíz kilométer volt.

Az 1K17-esből kettő készült, mindkettőt rendszeresítette az orosz hadsereg 1991-ben. De 1993-ban már ki is vonták a csapatszolgálatból őket, mert üzemeltetésük költséges volt. Az összes megépített lézertankból a két utolsó maradt fenn az utókor számára. Az egyik Szhatije állítólag valahol a kínai határ közelében álldogál egy laktanyában borzasztó állapotban, minden berendezésétől megfosztva. A másik pedig a Moszkva melletti noginszki katonai múzeumban tekinthető meg, szintén teljesen megfosztva az összes lézeres kapcsolatos rendszertől.

Semmi sem tökéletes. A lézertankok pedig nagyon nem

A fentebb leírtak minden bizonnyal jól hangzanak, és felmerülhet az olvasóban a kérdés, hogy ha ilyen jól működtek, akkor miért nem terjedtek el ezek a lézertankok? Több súlyos probléma is adódott velük. Az egyik az, hogy az USA-ban pontosan tudták, hogy mivel kísérleteznek a Szovjetunióban, ezért a NATO országok már az orosz lézerfejlesztések közben megkezdték az ellenintézkedések kidolgozását. Ez elsősorban azt jelentette, hogy szűrőket szereltek fel az optikákra, amely hatástalanította az orosz lézert. A másik NATO taktika szerint pedig kidolgoztak egy olyan rendszert, amelynek segítségével egy összecsapás során elsőként a lézertankokat semmisítették volna meg, így hatástalanítva azok támogató szerepét.

De nem csak a NATO ellenintézkedései jelentettek problémát. A lézertankok fejlesztése hatalmas pénz- és erőforrást emésztett fel, miközben gyakorlati hasznuk nem igazán volt. Ugyanis csak és kizárólag szép és tiszta időben voltak használhatóak, párás, poros, füsttel teli környezetben és rossz időjárási körülmények között teljesen használhatatlanok voltak. Mindezt tetézte, hogy borzasztó bonyolultak voltak, emiatt sűrűn meg is hibásodtak.

A harckocsi alvázra szerelt lézerek egyértelműen nem váltak be, azonban Usztinov csapatának kutatásai nem a kukában landoltak, azokat felhasználták a hajókra és repülőgépekre szerelhető lézerek fejlesztésénél. Katonai lézereket ma is fejlesztenek az oroszok, épp ezért az összes 70-es, 80-as évekbeli lézertankkal kapcsolatos dokumentáció napjainkban is szigorúan titkos besorolás alatt áll. De ettől függetlenül nem kell attól tartanunk, hogy Oroszország több ezer lézertankkal rohanja le Európát, hiszen ezek a járművek a gyakorlatban használhatatlanok.

Az oldalról ajánljuk

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

1 órája
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott