Lakcímváltozás: új forgalmi is kell?
A költözés általában örömhír, és nem csak az új kecó miatt. A minap boldogan újságolta egy fiatal, fővárosi ismerősöm: végre eljött a nagy nap, kiköltöznek a családdal az agglomerációba. Nemcsak az új ház miatt volt feldobott, a KGFB díjcsökkenés miatt is csillogott a szeme. Három autó mellett nem is csoda, százezres is lehet az éves megtakarítása egy vidéki lakcímmel.

Osztoztam az örömben, de sajnos egy rossz hírrel kellett kedvét szegnem. A biztosítók ugyanis csak a következő biztosítási évtől veszik figyelembe az új - alacsonyabb területi szorzójú - lakcímet. Vagyis a biztosítási év hátralévő részében még a fővárosi környezetre kalkulált magasabb díj az irányadó, év közbeni visszatérítésben bízni hiú ábránd csupán.
Bevett és jogszabálykonform megoldás ez a biztosítók részéről, nincs mit tenni. A vidéki címhez tartozó alacsonyabb díjjal a következő évre érdemes csak kalkulálni. De hogy ne csak rossz hírrel szolgáljak, biztatásképp bedobtam, hogy a három új forgalmi költségét és ügyintézését legalább megspórolja majd a költözés során.
Régen sem volt minden jobb, egy költözés alkalmával az új lakcímre szóló új forgalmit is ki kellett váltani az okmányirodákban.

Három autó esetén egyből hármat. Nem kell ecsetelnem, mekkora macera volt mindez. Közel egy évtizede azonban felismerte a jogalkotó, hogy ez az adminisztráció és költség teljesen felesleges, módosította hát a jogszabályt.
Mit mond a hatályos jogszabály?
"Új forgalmi engedélyt kell kiállítani a „Műszaki lap” első oldalán, az „Üzemben tartói lap” vagy a „Bejelentő lap” első oldalán szereplő adatok változása esetén az üzemben tartó (tulajdonos) lakcímének (székhelyének, telephelyének) változására vonatkozó adatai kivételével, továbbá a forgalmi engedély hátoldalán az időszakos vagy forgalomba helyezés előtti vizsgálat azonosítója vagy a hivatalos feljegyzések részére fenntartott hely betelte esetén."
A lakcímadat azért kivétel, mert a tulajdonos/üzembentartó lakcímadatai nem tartoznak a jogszabályok által felsorolt, ún. "természetes személyazonosító adatok" körébe.
A digitalizáció előrehaladtával a hatóságok is összefésülték a nyilvántartásaikat.
Mára már minden szerv a központi adatbázisból (személyi adat- és lakcímnyilvántartó, SZL) dolgozik. Hasznos tudni, hogy nemcsak a hatóságok és a szolgáltatók férhetnek hozzá ehhez a nyilvántartáshoz, a "jogos érdek" igazolása és némi ügyintézési díj ellenében bárki kikérheti belőle, ami számára fontos.
Teljesen mindegy, hogy a forgalmiban milyen cím szerepel?
Amikor igazoltatja az autóst a rendőr, szükség esetén nem a forgalmiból nyeri ki a tulajdonos/üzembentartó lakcímadatait, hanem az SZL-ből. Érthető, hiszen az igazoltatott sofőr nem feltétlenül az autó tulaja-üzembentartója, a forgalmit pedig emiatt már nem kell aktualizálni.

A jogalkotói logika konzekvens, a törzskönyv például egyáltalán nem is tartalmaz lakcímadatokat, teljesen felesleges is lenne.
A biztosítók sem a forgalmiból dolgoznak.
A szemfülesebbek észrevehették, hogy KGFB (újra)kötéskor a biztosítók már nem a forgalmi engedélyben szereplő lakcímet kérik el, hanem a lakcímkártyán olvashatót. Őket ugyanis elsősorban az érdekli, hogy általában hol közlekedik az autó, mekkora baleseti kockázatnak van kitéve a mindennapokban.

Fontos tudni, hogy a biztosítók az állandó lakcímmel kalkulálnak. Ha a lakcímkártyán szerepel egy fővárosi állandó lakcím és egy vidéki tartózkodási hely is, az előbbi határozza meg a díjszorzót. Azért, mert a tartózkodási hely - a jogszabály szerint - ideiglenes, vagyis ott kevesebbet tartózkodik-autózik a tulajdonos/üzembentartó. Persze a valóságban nem mindig van így, de a jogszabály szerint ez az irányadó megközelítés.
Ezek az adatok pedig legegyszerűbben a naprakész SZL-ből nyerhetőek ki, felesleges hát utánamenni a forgalmi engedélyekkel is. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lehet naprakészen tartani a forgalmikat, aki igényli 6.000.- forint és egy pofavizit ellenében beírathatja az új lakcímét a forgalmijába. Nem tilos, csak már nem kötelező.

Tehát költözés esetén csak a biztosítással kell molyolni kicsit, azt is csak az évfordulós újrakötéskor, a fotel kényelméből. A forgalmit és a törzskönyvet nem kell "frissíteni" a kormányablakban.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
